Gå till innehåll

LED till 20L nano


freddi36

Rekommenderade inlägg

Tackar! Den kan nog fungera :)

Tror inte du förstår riktigt ang drivern.. Den funkar iaf inte. , känns som du tar i underkant ang antalet LEDs.

Med vänlig hälsning, Manne

Nej det gör jag säkerligen inte =p Detta med drivers och "el-lära" är inte min starka sida.

Okej, lite i underkant. Men kanske en kombo av lampan ovan plus några vita LED´s?

Sen får du gärna förklara hur man ser ifall en LED driver är "rätt" för de LED´s vi använder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för mått på akvariet? 5 st 3W LEDs låter inte så farligt i underkant tycker inte jag. 6-7 st skulle nog bli ett riktigt kalasljus för de flesta kar i den här storleken!

Om Kjell drivern fungerar beror lite mer på vad för dioder du ska använda. Kjell drivern verkar ge ca 12V och 1.25A. De flesta 3W dioderna vill bara ha 0.7A dock. Så den är för stark på det viset. Det skulle gå att sätta två slingor parallellt med varandra, då skulle de få ca 0.63A var och det är bättre. Men skulle en diod lägga av så skulle den andra slingan få ta hela strömmen på 1.25A och då kunna gå sönder. Så det är lite riskabelt.

Jag har inte mycket information om den där drivaren dock, så jag vet inte hur flexibel den är med 12V spänningen. Det är viktigt att matcha den med dioder som drar 12V per diod eller tillsammans i en slinga. Så det skulle fungera med 4 dioder som drar 3V var eller 3 som drar 4V var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för mått på akvariet? 5 st 3W LEDs låter inte så farligt i underkant tycker inte jag. 6-7 st skulle nog bli ett riktigt kalasljus för de flesta kar i den här storleken!

Om Kjell drivern fungerar beror lite mer på vad för dioder du ska använda. Kjell drivern verkar ge ca 12V och 1.25A. De flesta 3W dioderna vill bara ha 0.7A dock. Så den är för stark på det viset. Det skulle gå att sätta två slingor parallellt med varandra, då skulle de få ca 0.63A var och det är bättre. Men skulle en diod lägga av så skulle den andra slingan få ta hela strömmen på 1.25A och då kunna gå sönder. Så det är lite riskabelt.

Jag har inte mycket information om den där drivaren dock, så jag vet inte hur flexibel den är med 12V spänningen. Det är viktigt att matcha den med dioder som drar 12V per diod eller tillsammans i en slinga. Så det skulle fungera med 4 dioder som drar 3V var eller 3 som drar 4V var.

Den drivaren är inte alls samma typ som "vi" använder, den är till för om man har bytt ut halogen spotlights i tex köket till LED 12V så fungerar oftast inte original trafon då det blir för LITE effekt med led

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att en viss Stig i gemla säljer dom också..? ;)

Är det så Stig? :)

Frakten går ju på typ 300 kr men kanske ändå värt å få 2 st dimmbara kanaler? :)

http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-14-LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html

Totalt kanske 700-800 kr ink frakt

Jag har stjärnorna, behöver bara en driver och då är det inte värt det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den spoten jag länkade till funkar utmärkt till det karet Fredrik, går ju dessutom att montera i valfri armatur, så en enkel skrivbordslampa funkar ju.

Då slipper du allt bekymmer med att hitta en driver och lämplig kylfläns, bara att skruva i och stoppa kontakten i ett ledigt vägguttag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den spoten jag länkade till funkar utmärkt till det karet Fredrik, går ju dessutom att montera i valfri armatur, så en enkel skrivbordslampa funkar ju.

Då slipper du allt bekymmer med att hitta en driver och lämplig kylfläns, bara att skruva i och stoppa kontakten i ett ledigt vägguttag. :)

Det tror jag säkert, men måste hitta en snygg armatur att sätta den i isåfall :)

Stig har ju ett gäng drivers ser man på hemsidan

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=bygg%20sjalv

Missade att du hade leds redan :x

Ja, där finns den ju :) Får fråga om han kan skicka isåfall.

Tanken med ett DIY bygge är att ta armaturen som följer med karet och sen ta ut lampan och ersätta med kylfläns med LEd´s. Armaturen som följer med fäster man på kanten av karet. Har även en lika dan som ligger ifall alla LED´s inte får plats i en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den drivaren är inte alls samma typ som "vi" använder, den är till för om man har bytt ut halogen spotlights i tex köket till LED 12V så fungerar oftast inte original trafon då det blir för LITE effekt med led

// Danne

Aha, det är en konstant spänning och så är de dioderna strömbegränsade på något vis, med någon krets... Ja då blir det tråkigare. My bad.

Freddi: Zoolux 20 kuben är väl 25x25x30 cm? Då blir det lätt att bygga belysning till den :-) En belysning uppbyggd som en spot blir perfekt. Jag hade byggt den som ett kluster av 6 dioder som sitter i en ring, eller sju med den sjunde i mitten. En bra fläns och fläkt till bara sedan. Med 3W dioder kommer en sådan setup behöva ungefär 6x6 cm yta för montering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aah, att jag missade att det inte var E-27 i den =p

Får fundera lite, kan jag fixa meanwell driver blir det billigare om jag inte behöver betala en massa frakt. Ska se om det går att lösa.

Har lödd och tycker det är kul med DIY (även om jag inte förstår allt om drivers ;) ) så lite extra fixande är bara roligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger frågan här istället för att starta ny tråd.

Vad betyder det om det t.ex står på en kylfläns "9°C/W"?

Det betyder att för varje Watt som skall kylas bort så håller flänsen 9 grader högre temp än omgivningen. Så vid t.e.x. 3 W kyleffekt och 21 grader i rummet håller flänsen 21+9*3=48 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...