Gå till innehåll

Diy led


Narii

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är lite trött på att MHns värme så jag tänkte starta ett LED-ramp projekt...

Håller på att bläddra igenom ebay efter lämpliga LEDs, och jag har valt att köra på 30w leds.

Saken är den att jag inte vet hur många jag behöver... Mitt kar är tänkt som ett korallkar, det är 70cm högt. Det har inte allt för mycket koraller just nu, och de flesta är nära botten.

Jag tänkte köra på 2x kallvita (2000 lumen) samt 2x royal blue (900 lumen) frågan då är om en av färgerna kommer ta över?.. Jag gillar inte när vattnet är helblått... Utan något åt det vitare hållet, samtidigt som jag vill att korallerna ska trivas...

Ett annat alternativ är 1x kallvit på 50w samt 1x royal blue 50w... Frågan om det kommer bli blått på ena halvan och vitt på andra.. eller om det blandar sig...

Jag vill dock inte köra på 50st 3w LEDs, det må bli jämnare men nej tack...

Som sagt, jag har ingen erfarenhet av dessa LED-"chip"...

Idag kör jag med en Lumenarc 400w, neddimmad till 250w. (lyser fint, men ev något för starkt...)

(kanske någon utav er här?)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, så 3st på 100w. Tycker det ser hur bra ut som helst. Men han har ett kar på 600l.

Kanske vettigast att köra på 50w.. Sätter man dom brevid varandra borde ljusen sprida sig över varandra..

Karet är inte så brett.. bara 50cm, samt ett djup på 43cm.

Hur det ser ut just nu.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har 2x100W + 2x50W

Jag kör själv på 20W'are över mitt kar, kör ca hälften var av vita och RB, mitt kar är 1000x1200x600 och över detta kör jag 16st 20W.

Ska du köra på 2x50W så sätt dem så nära varandra du kan utan att riskera att de bränner. Du kanske skulle kollat på ett 50W multichip och sen satt ett par st.10 eller 20W runt om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för akvarie mått? Är det rektangulärt så hade jag köpt tre 50W LED chip. Tre sådana här skulle kanske fungera: http://www.ebay.com/itm/1pc-50W-Actinic-Royal-Blue-Hybrid-Led-Aquarium-Lamp-Waterproof-Driver-/110980368702?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d6f2093e

Tycker du ljuset är för blått sedan så kan du antingen köpa fler vita dioder att komplettera upp med eller köpa en billig 21 eller 14 W lysrörsramp på biltema och köra tillsammans med dioderna med ett vitt rör som matchar dina preferenser för vad du tycker är ett bra vitt ljus. Så har jag gjort på ett akvarie, det fungera bra. Fast jag har svagare LEDs än 3 st 50Ware. Så det kanske kan behövas två lysrör om du inte vill köpa fler dioder. Men de dioderna bör ge ett bra ljus för tillväxt! Så länge man bara vill ha lysrören för färg istället för tillväxt så blir lysrör väldigt billiga :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns rätt så många olika försäljare på E-bay med många olika kvaliteter på sina chip. Tyvärr är det väl så att man får det man betalar för. Det chippet som Daniel (mikoto) hänvisar till är ett sådant som gör mig tveksam - det beskrivs som ett 45 mil LED, dvs en LED som skall klara 700 mA men i beskrivningen så säger man en total ström som motsvarar ca 300 mA. Den beteckning de visar fins inte hos Epistar utan snarare Epileds. Epistar har inte samma beteckning men om det hade stått EP B4545V-A3 så hade det varit en Epiled produkt. Epiled är inte så dåliga de heller men den här förväxlingen gillar jag inte heller. Det bästa jag kan tänka mig är att det är ett 38 mil chip och skall ha beteckningen EP-B3838B-A3. Ett annat problem med just detta chip är att det tydligen fungerar bra med blandningen om man kör det utan lins men med lins så separeras färgerna. Detta enligt Linnex här på forumet - se här - post 560.

Jag har nu ca 2 års erfarenhet av multichip och jag har hela tiden handlat från en firma som heter AC-RC. Det är den enda som jag har erfarenhet ifrån och jag kan rekommendera dem. det finns säkert bra leverantörer förutom AC-RC men de litar jag på.

Jag skulle föreslå att du startar med 1 styck chip av denna typ Dyr - ja men bra. den har fördelningen 1:1 också. Dessutom är detta en äkta 45 mil LED-produkt vilket betyder att du kan köra den upp mot 150 watt (700 mA per rad = 4200 mA totalt). Normalt brukar man väl föreslå att man kör den på ca 100 watt - medför en totalström på ca 3000 mA. Denna driver passar bra om du vill dimma HLG-120H-42B. du kan dimma med 1-10 V, pwm eller en vridpot. Till detta använder du en lins på ettdera 60 eller 90 grader och en kylning bestående av en Zalman CNPS8900 Extreme. Bygg in detta i ett rör med innerdiameter från 120 - 130 mm och du har en utmärkt belysning. Om du vill så kan du välja en HLG-120-36B och få lite mer kräm. Du klarar dig med ett av dessa chip med 90 gradig lins. Är inte ljuset exakt det du vill ha så kompleterar du med några 20 watts (av AC-RC typ) - då gärna på 420, 430 och 445 nm. Dessa kan du sätta på en fyrkantig aluminiumtub (se Laggemans byggtråd).

AC-RC har billigare lösningar jag skulle tittat noga på detta chip.

MVH Lasse

Vill du inte ha möjligheten att dimma automatiskt utan nöjer dig med manuell dimning så har AC-RC denna driver och detta chassie. Jag kör en sådan driver med gott resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Jag kände på mig att du skulle dyka upp, jag fundera på att rekommendera AC-RCs grejer först men jag hoppa över det för att ge en billigare potentiell lösning.

Jag har inte läst så noga om den här säljaren utan antog från början att han antingen ljuger eller inte vet bättre om specarna så det enda man kan lita på är volt och ström på bilden och W när man lägger ihop de. Att jag vågar rekommendera han öht är dock pga att LN21 på forumet här använder hans produkter och verkar än så länge ha en positiv erfarenhet av de. Det kombinerat med att 150W är ett riktigt dunderljus om det är bra grejer men ljuset kommer fortfarande vara bra även om det inte presterar som 150W Epistar.

Resultatet är en lösning jag tror fungerar. Men att det finns en ordentlig motivation bakom prisskillnaden om man gräver lite tror jag med på :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Jag kände på mig att du skulle dyka upp, jag fundera på att rekommendera AC-RCs grejer först men jag hoppa över det för att ge en billigare potentiell lösning.

Jag har inte läst så noga om den här säljaren utan antog från början att han antingen ljuger eller inte vet bättre om specarna så det enda man kan lita på är volt och ström på bilden och W när man lägger ihop de. Att jag vågar rekommendera han öht är dock pga att LN21 på forumet här använder hans produkter och verkar än så länge ha en positiv erfarenhet av de. Det kombinerat med att 150W är ett riktigt dunderljus om det är bra grejer men ljuset kommer fortfarande vara bra även om det inte presterar som 150W Epistar.

Resultatet är en lösning jag tror fungerar. Men att det finns en ordentlig motivation bakom prisskillnaden om man gräver lite tror jag med på :-)

Men det blir nog inte mycket billigare eftrsom min bedömning är att för tillväxt i ett så grunt kar kan han nöja sig med en 90 gradig lins och därmed ett chip. I alla fall testa så.

Min främsta invändning med det chippet är dock inte kvalitén - för den vet jag inget om - men just fördelningen av de blå och vita. Linex hade en dålig erfarenhet av denna kombination. Är det så att varannan är vit och varannan är blå så blir det ingen separation mellan färgerna - det har jag testat- Det jag gillar med 60 watts chippet är också att det är lika många vita som blå - ett vitare ljus med andra ord.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! och tackar så mycket för svaren.

Jag beställde 2st 50w LEDs på ebay igår. Tog dom billigaste för att prova mig fram till vilken styrka jag vill ha ovanför karet... Därefter får det bli en ny beställning. Ska spara AC-RC, har hört talas om dessa någon annanstans med.

Mitt kar är 50*43*70cm bredd*djup*höjd ett pelar-akvarium alltså, länkade ett videoklipp lite högre upp i tråden.

Beställde dessa:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121036682139&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121036682530&ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

Funderade på denna:

http://www.ebay.com/itm/50W-Bright-White-Royal-Blue-450nm-455nm-LED-Light-Aquarium-Tank-Decoration-/370706909524?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item564fda8954

Men avstog då jag tyckte chippet såg lite allt för billigt ut... tror nog att alternativet ovanför ger en mer verklig återgivning av blå och vit.

Tanken var att sätta dessa på en kylfläns och avgöra om jag vill ha mer blått, vitt. Starkare eller svagare, och därefter beställa hem mer.

Dimmer behöver jag inte, det vore väl endast om jag anser att 50w är för starkt?

Samt en liten snabb fråga här om el, visst kan man parallelkoppla dessa leds mot en 100-120w driver? På de videoklipp jag kikat på verkar alla köra 1 driver per LED, men det är kanske bara för att man vill kunna kontrollera varje färg individuellt?

50w, 36v + 50w, 36v = 100w, 36v, inte sant?

LEDsen är speccade till 1600mAH, dvs för full effekt måste jag hitta en driver som klarar av 3200mAH? De 100w jag hittat verkar ligga mellan 2800-3000mAH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du parallellkoppla - men det är inte speciell klokt. Om ett chip går så steker du det andra också. För parallellkoppling gäller att varje chips FV måste i princip vara identiskt - här vet du inte det verkliga FV på de två chippen. FV är också beroende på strömstyrkan. För att vara säker när du parallellkopplar så bör du ligga ca 10 - 20 % under max ström (IMO) - ditt fall blir det då 2880 - 2560 mA. Du bör också lägga en snabb säkring seriellt med varje LED slinga. Lägg den då på 1600 mA.

Seriellt - två 36 V chip är heller inte speciellt klokt. Detta är anledningen till att de flesta driver dem separat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tackar, får göra det.

Nu får jag snällt sitta och vänta på sakerna från kina... Hoppas dom kommer den 21a ;)

Hoppas du fick hem det du ville och att du får ordning på det. :)

Trådkapning!

Själv blev jag ganska sugen på det 60w chip som Lasse länkade till och började forska lite och hittade en film på youtube där någon har detta chip över ett 140L akvarium.

Så nu funderar jag själv på ett bygga med 2 sådana chip till mitt 380L kar med måtten 115x55x60cm (BxDxH). Revet är uppbyggt som 2 högar så om man sätter chipen över dessa borde det alltså fungera bra?

Men då är fråga, om jag köper HLG-120H-42B drivaren vad behöver jag för kontroller för att funktionen jag önskar mig ska fungera. Jag vill kunna dimma ner och upp på inställd tid och ställa styrkan på ljuset annars har jag inga direkta krav på kontrollmöjligheter.

Tacksam för tips och förslag. mer än vad denna tåden redan inspererat mig till. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uhm, vet inte vad du ska satsa på för invånare, men IMO så är 60x2 för lite för 380l, även om de är drivna på 110w styck Satsa på tre 100w eller 6x50w så blir allt glatt ;)

Jag gillade "vitheten" i detta chip, men 100w är lika i frägen gisningsvis.

Får nog klura lite mer på detta och kanske starta en egen tråd med frågor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillade "vitheten" i detta chip, men 100w är lika i frägen gisningsvis.

Får nog klura lite mer på detta och kanske starta en egen tråd med frågor. :)

Om du ska köra med dessa Chip kanske du får köra 5-6 stycken för att få bra med ljus ;) Tänk på, det finns inget som är för starkt ljus... Det gäller bara att låta korallerna vänja in sig! Solen är mycket starkare än vad vi har i våra kar! För lite ljus däremot, det kan resultera i koralldöd och vävnadsdöd, inget man vill ha i våra akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kommer att köra med 3 stycken 100 LED drömchip över mitt Percula 120. (de är möjliga att driva upp mot 250 watt stycket). detta är ordentlig overkill - antagligen kommer det att sluta med att jag kör dem på ca 300 watt tillsammans. Dessa chip har bättre våglängdsområde än kombichippen som jag nämnt tidigare - men 2 60 LED kombichip som kompleteras med en 5 - 6 stycken 20W (9 LED chip) skulle nog räcka till det mesta. Exempelvis 2 st 420 mn, 2 st 445 nm och 2 st 455 nm + 2 st 60 LED chip drivna på ca 75 - 85 W. Linser på 60 LED chipen (60 eller 90 grader)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kommer att köra med 3 stycken 100 LED drömchip över mitt Percula 120. (de är möjliga att driva upp mot 250 watt stycket). detta är ordentlig overkill - antagligen kommer det att sluta med att jag kör dem på ca 300 watt tillsammans. Dessa chip har bättre våglängdsområde än kombichippen som jag nämnt tidigare - men 2 60 LED kombichip som kompleteras med en 5 - 6 stycken 20W (9 LED chip) skulle nog räcka till det mesta. Exempelvis 2 st 420 mn, 2 st 445 nm och 2 st 455 nm + 2 st 60 LED chip drivna på ca 75 - 85 W. Linser på 60 LED chipen (60 eller 90 grader)

MVH Lasse

Jag har ju lite krav från "regeringen" hemma att det inte får se ut hur som helst eftersom karet står i vardagsrummet så 3st chip byggt i stil med det du gjort här hade jag nog kunnat genomför eftersom det ser ut som lampor så det skulle nog kunna godkännas. Men 9st lampor skulle se lite konstigt ut är jag rädd. :)

Men frågan är då om det skulle fungera med 3st av dessa 100W chip eller om det är drömchipen som gäller om man vill köra dem ensamma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väntar än på min leverans. Skickat nu iaf.

Har funderat på det där med för mycket och för lite ljus.. Något intressant som hände mig och mina koraller var att innan jag åkte på semester använde jag en 70w MH lampa över karet (dåvarande 45l) korallerna växte på, men kändes lite segt. Men den lampan pajjade och jag hade inte tid att köpa en ny för att jag skulle åka iväg på semester. I två månader fick karet en skrivbordslampa som belysning (http://elektronik-online.se/skrivbordslampa-continent-fot-sv.jpg) med ett väldigt gult sken, karet fick heller inga vattenbyten.

När jag kom hem 2 månader senare hade xeniorna spridit sig något otroligt mycket, hade en enorm koloni, mina skivanemoner hade spridit sig från 2-3st till 8-9 stora fina... Köpte därefter min 400w lumenarc, och sedan dess har det inte gått så fort längre.

Tidigare MHn var då 70w MH med en 14k lampa i. Körd i 8mån eller så.

Ska bli intressant vad som händer med LEDs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...