_Manne_ Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Sand ska inhandlas. Vilken sort blir snyggast? Riktigt fin eller man ska blanda lite olika grovlekar? Har tänkt ta allt i levande sand eller det räcker med hälften levande och resterande torr? Körde torr i mitt förra och tyckte det tog lång tid innan den blev riktigt vit trots sanvändare, sjöstjärnor, sniglar och eremiter! Tacksam för tips Tar du "socker fin" så har det en tendens att blåsa runt i karet.. I mitt fall blandade jag torr och levande.. Lite vilken ekonomi man har.. Du får räkna ca 400kr för en påse levande, täcker kanske 20cm på längden i ditt kar.. Så mitt tips blanda.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Tar du "socker fin" så har det en tendens att blåsa runt i karet.. I mitt fall blandade jag torr och levande.. Lite vilken ekonomi man har.. Du får räkna ca 400kr för en påse levande, täcker kanske 20cm på längden i ditt kar.. Så mitt tips blanda.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkHar funderat på att köra 50/50 men kostnaden som du säger Manne är ju den tråkiga biten. Nån speciell sort du fastnat för? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Har funderat på att köra 50/50 men kostnaden som du säger Manne är ju den tråkiga biten. Nån speciell sort du fastnat för?Jag körde med en säck levande , en blå påse med mellan storleken på kornen.. Tror 0.5 till 1.7mm kornstorlek , sen klippte jag till två säckar a 21kg torr sand något större korn från stig! Någonstans runt 1000kr för total kostnaden , totalt 50kg.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Jag körde med en säck levande , en blå påse med mellan storleken på kornen.. Tror 0.5 till 1.7mm kornstorlek , sen klippte jag till två säckar a 21kg torr sand något större korn från stig! Någonstans runt 1000kr för total kostnaden , totalt 50kg.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkDe va ju inte så farligt i kostnad Hur många cm täcker den mängden i ditt kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 De va ju inte så farligt i kostnad Hur många cm täcker den mängden i ditt kar?Svårt o säga exakt... Du får ha i stenen först sen sanden, så det hänger lite på hur mycket yta som stenen kommer att täcka.. Men sikta på 50-60kg som en bra start.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Svårt o säga exakt... Du får ha i stenen först sen sanden, så det hänger lite på hur mycket yta som stenen kommer att täcka.. Men sikta på 50-60kg som en bra start.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkDå siktar jag på det! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Då siktar jag på det!Är målet att köpa riktigt vit sand så var petig på vad du köper.. Bara ett tips.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Är målet att köpa riktigt vit sand så var petig på vad du köper.. Bara ett tips.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkJa den ska vara colgate vit!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
HeterJohan Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Det finns en del hjälpmedel när det gäller att räkna ut mängden sand man behöver ) bara man googlar lite här t.ex. http://www.garf.org/calculators/SandBedCalculator.asp kan hjälpa och ge en lite bättre bild Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Ja den ska vara colgate vit!!! Levande sanden är riktigt vit i akvarie belysningen.. Men som sagt dyrt o bara köra levande.. Gäller o hitta korall sand som gärna ska vara "ren" från mörka korn i det läget.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Levande sanden är riktigt vit i akvarie belysningen.. Men som sagt dyrt o bara köra levande.. Gäller o hitta korall sand som gärna ska vara "ren" från mörka korn i det läget.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk[/quoteJa det kan jag tänka mig. Vill ha så ren så möjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 31 januari 2013 Författare Dela Postat 31 januari 2013 Det finns en del hjälpmedel när det gäller att räkna ut mängden sand man behöver ) bara man googlar lite här t.ex. http://www.garf.org/calculators/SandBedCalculator.asp kan hjälpa och ge en lite bättre bild Kikar där sen! Tack för tipset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 31 januari 2013 Dela Postat 31 januari 2013 Det finns ju någon sorts ciklidsand som är i princip kritvit, men den kanske är lite för fin i kornstorleken. Själv köpte jag en 25-kilos säck med just ciklidsand, det har funkat fint och den håller i mina ögon "rätt" grovlek på sanden/gruset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Det finns ju någon sorts ciklidsand som är i princip kritvit, men den kanske är lite för fin i kornstorleken. Själv köpte jag en 25-kilos säck med just ciklidsand, det har funkat fint och den håller i mina ögon "rätt" grovlek på sanden/gruset.Den ser bra ut Lagge, kikar lite närmre på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 Ser ju ut att gå framåt i bra takt även här.. Bra jobbat.... Intressant med sanden då jag köpt 4 st påsar levande sand a 9 kg st. 3 finkorn och en grov..Trevlig helg och ser fram imot din uppstart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Ser ju ut att gå framåt i bra takt även här.. Bra jobbat.... Intressant med sanden då jag köpt 4 st påsar levande sand a 9 kg st. 3 finkorn och en grov..Trevlig helg och ser fram imot din uppstart Att sand ska va de stora problemet för en! Ser också fram emot uppstart, både av ditt och mitt eget Trevlig helg till dig med.// Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Hämta bänk imorgon har fått bild av polaren!! Kommer läggas upp senare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 Gott !! Kommer karet upp på plats imorgon ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Gott !! Kommer karet upp på plats imorgon ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkTyvärr inte, Svärfar har lite till innan han kan sätta skivorna på plats. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Bänken Tåler enligt CAD-berikningar 1500kg och en flodhäst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 [ATTACH=CONFIG]90157[/ATTACH] Bänken Tåler enligt CAD-berikningar 1500kg och en flodhäst Du ska inte sitta i karet , kunde inte låta bli Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Du ska inte sitta i karet , kunde inte låta bli Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkHahahahaha Nä men man vet ju aldrig om man blir lite sugen på att snorkla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Och som ni ser så kan jag inte stava till beräkningar heller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 Ingen dålig bänk.. Ståtlig må jag säga. Blir nog grym när den är färdig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 1 februari 2013 Författare Dela Postat 1 februari 2013 Ingen dålig bänk.. Ståtlig må jag säga. Blir nog grym när den är färdig.Kompisen som byggt den konstruerar lösningar till sugbilar i vanliga fall. Så detta kalla han finsnickeri Ingen speciellt avancerad konstruktion men eftersom han kunnat belastningsprova den i CAD så får jag hoppas den håller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.