Gå till innehåll

Mitt 720 L. Mitt första saltkar.


Atlas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ang sjöstjärnor så är det heltklart ofta luftfickor som är problem som blir när dem är över ytan. Algtablätter brukar dem sätta i sig

Går stadigt framåt detta :) imponerande juvel :_P)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mina Deltec 39w UV. Tyvärr saknades både Ballasten och slangkopplingarna i båda paketen. Efter en snabbtransport ner av en på dogman så fick jag Ballast och kopplingar.

Dock var kopplingarna på tok försmå. ca 4-5mm innermått.

Så mitt projekt med inbyggnad av ställningen får vänta lite till.I övrigt klar för montage.

post-7265-14468928496949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte lämna något åt slumpen..

Har ju 2 st pumpar på 2000L. Tänkte att det kunde bli bra med ett uv på varje ledning innan det går ihop på returen. Dom är ju på max 2000L per uv.

Så skulle det komma ett utbrott någon gång,vilket det säkert gör. Så är det ganska bra täckt med uv på returvattnet..

Eller tänker jag fel? Inte första gången isf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte lämna något åt slumpen..

Har ju 2 st pumpar på 2000L. Tänkte att det kunde bli bra med ett uv på varje ledning innan det går ihop på returen. Dom är ju på max 2000L per uv.

Så skulle det komma ett utbrott någon gång,vilket det säkert gör. Så är det ganska bra täckt med uv på returvattnet..

Eller tänker jag fel? Inte första gången isf ;)

Bättre du postar det ena till Hörby så slipper du klöddet med kopplingarna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre du postar det ena till Hörby så slipper du klöddet med kopplingarna ;)

Hehe. Tror jag det..

Ska köra och möta upp Benny från dogman och få mina kopplingar i lomma då jag vill ha dom så snabbt som möjligt.

Sen blir det att fortsätta med (snickrandet) ikväll och förhoppningvis få stommarna färdiga..Sen ska det väljas någon form av täckning på det hela...

Mannes va riktigt snyggt och kommer nog att gå lite på hans linje. Slänger ut lite bilder ikväll hur det har gått..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens tester visar detta idag.. Ska ha upp Mg lite till och nitraten och fosfaten går neråt sakterligen. Ska även dutta i lite salt då jag vill ha det på 1.025

Salt 1.024

Ph 7.9

n-no3 0,17-0,75

Ca 440

Mg 1200

Kh 13,4

Fosfat 0,45

Annars ser det väl bra ut tycker jag..

Edit. Skall väll tilläggas att minatester är Red Sea utom fosfaten som Hanna..Salt är refraktometer.Ph Digital mätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett tips i all välmening, vad händer om du bryter strömmen till pumparna och lampan fortsätter att lysa, dvs om en pump skulle fallera?

Risken med det som du har det nu är att vattnet rinner ut och röret bränner och går i sönder. Har du pump och utlopp under ytan i sumpen ska det iofs inte ha någon betydelse, men om du inte har et i dagsläget så se till så det är så, så du slipper bränna rören om någon händer med pumparna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett tips i all välmening, vad händer om du bryter strömmen till pumparna och lampan fortsätter att lysa, dvs om en pump skulle fallera?

Risken med det som du har det nu är att vattnet rinner ut och röret bränner och går i sönder. Har du pump och utlopp under ytan i sumpen ska det iofs inte ha någon betydelse, men om du inte har et i dagsläget så se till så det är så, så du slipper bränna rören om någon händer med pumparna. :)

Hmm. Bra tänkt där Jimmy.. Provade att stänga av en pump och iom att den ena pumpen går så går inte vattnet tillbaka. Tror också att den andra pumpen drar lite vatten med sej iom att dom är samman kopplade genom ett Y.

Mycket bra tips.. Blev lite orolig där.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jodå. Det går kanon bra med karet.. Ska ner till laggeman i helgen för ett besök om allt klaffar..

Har fullt upp med mycket nu på friveckorna då vi ska köpa ny båt..Så det är därfär det varit dåligt med uppdateringarna.. Det blir en Forbina 9000 för er som är intresserade av båtar också.

Ska slänga in lite nya bilder på ny fisk o koraller ikväll...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Ja, båtar är kul! Har själv haft båt innan, men mer för sportfiskebruk!

Funderar med på en tur till Lagge, han har en korallfragg tillsalu som jag skulle vilja ha! Men får se om jag hinner med allt ;) Planerar ju en annan tur med.... Fast på andra hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är båda välkomna, men i helgen är det fullt upp med annat, så kan inte ta emot besök förrens på måndag. Nästa helg blir det till 99% en tur upp till Öland för vår del, så jag kommer köra förbi Atlas då, hade ju nästan kunnat ta dig med Micke (kör isf E22'an upp), om du inte ska till Göteborg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är båda välkomna, men i helgen är det fullt upp med annat, så kan inte ta emot besök förrens på måndag. Nästa helg blir det till 99% en tur upp till Öland för vår del, så jag kommer köra förbi Atlas då, hade ju nästan kunnat ta dig med Micke (kör isf E22'an upp), om du inte ska till Göteborg?

Ska du ändå åka Lagge så får du gärna ta med en bit av den rosa!Om du åker förbi Hörby!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt om karet.. Det funkar riktigt bra..Har fått lite röda alger som jag tror är red slime.. Men det verkar vara på tillbaka gång..

Nått som jag tycker är kul är att jag fick tag på en chelmon som är riktigt matglad och verkar trivas väldigt bra.. Äter det som stoppas i karet i princip.

Lite bilder på hur det ser ut just nu.post-7265-14468928822706_thumb.jpg

post-7265-14468928820314_thumb.jpg

post-7265-14468928820552_thumb.jpg

post-7265-14468928820754_thumb.jpg

post-7265-14468928820961_thumb.jpg

post-7265-14468928821179_thumb.jpg

post-7265-14468928821387_thumb.jpg

post-7265-14468928821609_thumb.jpg

post-7265-14468928821829_thumb.jpg

post-7265-14468928822052_thumb.jpg

post-7265-14468928822263_thumb.jpg

post-7265-14468928822494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misströsta inte, än är det inte för sent att ge upp! ;) Vill du ha hjälp på traven så ser du till o ger mig den där gröna saken på mittbilden när jag kommer förbi till helgen...

Haha nja klarar säkert att ta livet av den på egen han.. Den går säkert att fragga sen när den vuxit till sej. Då kan du få en bit ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Atlas! Det är "guldägg" från första början! Går ut stenhårt ;) Håller med Manne. Du handlar från de karet vi andra står och drömmer vid ;) Med tanke på hur tom börsen för en annan är nu, så får de bli xenia för skrapet man hittar i byxorna ;)

Tummen upp!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...