Gå till innehåll

Mitt 720 L. Mitt första saltkar.


Atlas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag börjar nästa del på projektet. Att bygga in karet som en snygg möbel med sidohyllor och ett skåp på andra sidan,samt 3 st skåp under. Överdelen blir överbyggd luckor och med spotar som kommer att lysa upp mot taket..

Reglar och lite annat ska inhandlas idag. Och ölen står på kylning. Vad kan gå fel :smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg start. Bra jobbat!

Ett lite info för att göra dej uppmärksam.

Den blå sjöstjärnan (blue linckia)

Kan eller är rätt knepig. Rätt vanligt att den svälter ihjäl. Hade själv en och den brukar väl funka 3-4 veckor.

Vet dock inte vad man ska tillsätta/fodra med för det ska funka. Men nu har du ju iaf vetskapen om det. Annars en mycket fin stjärna, hade gärna haft en om det hade funkat.

Lycka till!

Mvh,/mackan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft blå linckia vid två tillfällen, en som jag sålde efter ca 6-7 månader och en i ca 2 år innan en Harlekinräka gjorde livet surt för den, så det är nog rätt så individuellt. De käkar på den algfilmen som blir på inredningen, och jag hade nog väntat med en sådan tills karet är ingått ordentligt så man har en stadig mikrofilm av alger som de kan äta av. I ett nystartat kar kan man säkert svälta dem ifall de inte får tillräckligt att äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg start. Bra jobbat!

Ett lite info för att göra dej uppmärksam.

Den blå sjöstjärnan (blue linckia)

Kan eller är rätt knepig. Rätt vanligt att den svälter ihjäl. Hade själv en och den brukar väl funka 3-4 veckor.

Vet dock inte vad man ska tillsätta/fodra med för det ska funka. Men nu har du ju iaf vetskapen om det. Annars en mycket fin stjärna, hade gärna haft en om det hade funkat.

Lycka till!

Mvh,/mackan

Tackar Mackan.. Tacksam för infon.. Det va mer eller mindre ett impulsköp det mesta utom städpatrullen.. Men det blir till hårda studier på det nyinköpta så får tiden utvisa hur det går..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft blå linckia vid två tillfällen, en som jag sålde efter ca 6-7 månader och en i ca 2 år innan en Harlekinräka gjorde livet surt för den, så det är nog rätt så individuellt. De käkar på den algfilmen som blir på inredningen, och jag hade nog väntat med en sådan tills karet är ingått ordentligt så man har en stadig mikrofilm av alger som de kan äta av. I ett nystartat kar kan man säkert svälta dem ifall de inte får tillräckligt att äta.

Har några stenar med bra algväxt på där den nu är placerad.. Har även en massa algtabletter kvar sen malodlingen.. Tänkte även testa med några av dessa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just alger brukar inte vara en brist under en uppstart ;)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe nä det finns rätt gott om olika sorter här i.. Nått av dem ska nog passa hoppas jag..

Har även fått min Tunze controller idag. 7096.. Äntligen kan jag ändra flödet på mina streamers.

Ska bli kul att sätta sej in i hur den fungerar..Helgen blir fullpackad med bygge av ställningen,inställningar av pumpar och framför allt lite besök till några saltisar..

Trevlig helg alla..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att många gånger sjöstjärnor dör i förtid är att an lyfter dom över ytan.

Vissa verkar vara känsligare än andra.

Ja det blir att plugga på lite om den.. Skulle jag iofs gjort innan,men som sagt.. ett impulsköp..

Här är en till som helgen kommit till:)

Det är ser ut att kunna bli bra Atlas.

Tackar Larry..Hör av mej senare ikväll så kan vi stämma av inför morgondagen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helg även här. Har du vägarna åt IKEAhållet så hör av dig. Här ligger nog nån fragg och skräpar i karet som skulle passa bättre hos dig

Trevligt Christer.. Ja det är möjligt att jag kan ta det hållet neråt.. Skiljer inte så mycket igentligen..

Skicka gärna ditt nr i ett PM så hör jag av mej..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju någon form av "knapp" , tycker inte det stämmer helt överens med varken glasros eller majno.. Så jag gissar zoantus släktet.. Vet ju att ditt ljuse kanske inte ger det bästa för att få fram färgen på vad du nu hittat..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...