Gå till innehåll

Mitt 720 L. Mitt första saltkar.


Atlas

Rekommenderade inlägg

Har du räknat på volymen vatten som rinner ner vid ett avbrott ? Så att den volymen får plats i sumpen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hejsan Manne.

Ja det blir ca 25L kvar tills det rinner över och kommer att köra ett test med att bryta strömmen imorgon när jag provkör med sötvatten..

Har jag räknat rätt så ska det vara ganska bra marginal med avrinningen i rör och dyl. Men det visar sej imorgon om det börhöver modifieras vidare..

Tacksam för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 271
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack manne.. Säker är jag inte kan jag säga.. Därför jag kör ett simulerat test och tycker det är jätte bra med alla dessa tips jag får inför uppstarten. Det får mej att tänka en gång till..

Vad tror du om det tredje facket.. Är tänkt att ha det som en extra bubbelfälla i samma mått som den första.. Eller går bubblorna förbi den?

Det går ju att sätta ditt efteråt iofs..

Kanske någon annan som har några tankar om mitt bygge så får ni gärna kommentera.

Mvh Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ögade igenom alla bilderna , antar nu lite..

Sätt en golvmatta som tål lite slabb under karet hela vägen som ett skydd.

Annars kommer golvet att ta stryk, det är väldigt lätt att man slabbar lite så rinner lite saltvatten på kanten av sumpen på utsidan , tror dom flesta förstår vad jag menar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja salt är kanske lite värre än sötvatten på golvet :) Ska fixa någon platsmatta som skydd imorgon.

Då kör jag sumpen enligt ritning.Så imorgon blir det läcktest på sumpen och sedan ihop koppling förhoppningsvis om allt ser bra ut.

Här är en bild på Rördragningen.Saknar en 90 böj bara.

post-7265-1446892823358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt är dret att få på golvet hade förut en liknande platta som är under diskmaskiner men med andra mätt. Med en liten kant. Detta kommer bli grymt. Har ju sätt dina tidigare projekt så har inte tvivlat från start :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att höra Patrick. Tackar. Ja idag blir det att köpa lite mer pvc böjar och rör och plastmatta som kommer att vikas o limmas i kanterna.

Har ju glömt en viktig detalj i rör dragnmingen och det är ju till UV..Men ingen skada sked ännu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! Har ju inte ens fått upp mitt kar på bänken än :(

Tackar. Jag kommer säkert att få gör ändringar efterhand det framskrider. Men det är ju så man lär sej. Läsa på och prova i praktiken.

Men jäkligt kul är det. Spännande så det förslår Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par funderingar på din sump, returpumparna, varför 2 stycken? Sitter de med insuget mot botten?

Har du satt någon distans där så att pumparna inte far ner i botten när sugkopparna släpper?

Om du får ett driftsstopp på den ena pumpen, går inte mycket av vattnet ner igen genom den andra då?

Ifall du vill öka upp tryckhöjden/flödet upp i karet tror jag det blir bäst om du sätter pumparna i serie istället, då tar vattnet samma väg oavsett vad som sker.

Ser bra ut annars tycker jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par funderingar på din sump, returpumparna, varför 2 stycken? Sitter de med insuget mot botten?

Har du satt någon distans där så att pumparna inte far ner i botten när sugkopparna släpper?

Om du får ett driftsstopp på den ena pumpen, går inte mycket av vattnet ner igen genom den andra då?

Ifall du vill öka upp tryckhöjden/flödet upp i karet tror jag det blir bäst om du sätter pumparna i serie istället, då tar vattnet samma väg oavsett vad som sker.

Ser bra ut annars tycker jag. :)

Tack Jimmy.

Pumparna har en liten filterkopp under sej typ som skyddar dom från att ramla ner och täppas till.

Varför jag valt 2 st är endast för att jag köpte ett gäng ehiem 2000L innan jag lade ner min odling och ville spara lite pengar på det.

Pumparna är kopplade genom ett 45 graders T kors som du kan se på bilden 2775.

Har testat att stänga av en pump och sedan den andra vise versa. Och vattnet går ut genom returen.

Men jag är helt med på din undran,då jag själv fick upp dom i huvudet innan jag provkörde och är tacksam för att du tipsar om det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte alltid man testar alla möjliga scenarier, därav mina frågor, för att du skulle kunna lösa det innan det eventuellt hade skett en olycka. :)

Precis Jimmy.. Är tacksam för det då det är mitt första saltkar och är ju lätt o missa eller att jag helt enkelt inte vet..

Så det är jätte bra med sådana tips. och frågor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...