Postat 4 maj 201312 år Såg ett fel till man limmar aldrig listerna ovanpå akvariet då dom inte ger tillräckligt stödPrecis som cf säger är det där feltillverkat.
Postat 4 maj 201312 år Det är eftersom dom två stagen är limmade efteråt o pressade ner mot dom andra stagen utan limAndra stagen?Det sitter inga andra stag på Nicolas kar, endast de som sitter ovanpå kanten.Här finns bilder på hur mitt blev limmat:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45629-Planeringstr%E5d-Laggemans-nya-Optiwhite&p=453499&viewfull=1#post453499Jag hade absolut inga problem med det.
Postat 4 maj 201312 år Precis som cf säger är det där feltillverkat.Det är gjort likadant som mitt var gjort, och det var då inte feltillverkat.
Postat 6 maj 201312 år Det är gjort likadant som mitt var gjort, och det var då inte feltillverkat.listerna sprack av anleding Silicon saknades på ändarna o glas som är mot varann gör dessa konstiga sprickbildningar-popcorn-
Postat 6 maj 201312 år listerna sprack av anleding Silicon saknades på ändarna o glas som är mot varann gör dessa konstiga sprickbildningar-popcorn-Har Sture lärt dig det Christer?Patrik
Postat 6 maj 201312 år Har Sture lärt dig det Christer?PatrikSture har aldrig lyssnat på mig, samma gäller mig .....självlärd
Postat 7 maj 201312 år Nej men det är som Christer säger - det räcker med minsta lilla rörelse så kommer listerna att spricka.Man ska aldrig limma så att glas hamnar direkt mot glas.
Postat 8 maj 201312 år Författare Har fått mina sand och stenfiguren,över 100 kg värd frakt pengar.Stenen har klara sig ganska bra om man tänker på långa resa (Danemark-Holland-Stockholm), bara en liten bit som har lossnat har tänker limma den ska jag använda en super glue som finns på biltema eller vilken är bästa att ta på stenar ?
Postat 8 maj 201312 år 2-komponents korallim från tex Deltec funkar bra. Även revcement som tex Reefbond går utmärkt.Är det ingen större bit så kan du ju även strunta i det om det inte gör för mycket ?
Postat 8 maj 201312 år Riktigt trevliga revpelare!Instämmer med Christer m.fl. så där ska man inte limma kar. Dels skall inte listerna ligga mot varandra sådär utan överlappa utan att ta i respektive kant och dels ska de inte ligga ovanpå karet. Dock är glaset så pass tjockt att just felet med att de ligger ovanpå gör relativt lite. Dock ska de fortfarande sitta omlott och inte kant i kant utan silikon mellan!
Postat 8 maj 201312 år Författare 2-komponents korallim från tex Deltec funkar bra. Även revcement som tex Reefbond går utmärkt.Är det ingen större bit så kan du ju även strunta i det om det inte gör för mycket ?Ok, jag har en burk med revcement Reefbond, den fungera ändo om man inte gör under vatten , eller ? Ändrat 8 maj 201312 år av niki68
Postat 8 maj 201312 år Författare Riktigt trevliga revpelare!Instämmer med Christer m.fl. så där ska man inte limma kar. Dels skall inte listerna ligga mot varandra sådär utan överlappa utan att ta i respektive kant och dels ska de inte ligga ovanpå karet. Dock är glaset så pass tjockt att just felet med att de ligger ovanpå gör relativt lite. Dock ska de fortfarande sitta omlott och inte kant i kant utan silikon mellan!Tack Peter,Revpelaren har bra med gömställe, lätt limma koraler på den , hjöden är mellan 47-50cm.Nu måste hitta en filtermatta limma undersida det blir lättare för mig att flytta den senare.Väger en del vill inte ha stenen direkt på glaset.Vet någon vart kan jag hitta köpa en tunn filtermatta som är revsäkert?
Postat 8 maj 201312 år Absolut, det blir dessutom inget "damm" i vattnet när du gör det ovanför ytan.
Postat 8 maj 201312 år Författare Absolut, det blir dessutom inget "damm" i vattnet när du gör det ovanför ytan.Tack Jimmy,Kommer fixa några timmar innan jag måste lägga stenerna i akvarium ,ändo ska gardera de med ca.10kg levande sten.Tänker såga LS i små bytor och limma fast de på baksida av pelarna ,kommer inte synas för mycket.
Postat 8 maj 201312 år Ska du laka ur revpelarna i vanligt vatten först? Det är ju död LS som kan inehålla lite skit. Ja såg dom i bilen när jag hämtade min musla i Södertälje! Hendrik som körde bilen sa att dom hade tvättat stenen med högtryckstvätt, så den kan nog se renare ut en vad den igentligen är.
Postat 11 maj 201312 år Författare Den högra revpelaren såg ju riktigt nice ut.... är den 55cm hög typ eller?Ja, den är snyggast !ca.50cm och de andra mellan 45-48cm.Jag beställde 50cm på alla tre, svårt bygga i samma storlek !
Postat 11 maj 201312 år Författare Karet kom hem oskadad jag var så glaaad, nu måste hitta några starka killar att bära in ..Bestämnde oss att strunta i överkant sidorna vi bytte bara mitt stav 15cm .Han har garanterad att karet kommer klara sig utan de.Jag är mycket nöjd med karet trots alla händelse med första transporten.
Postat 11 maj 201312 år kommer bli riktigt maffigt det här, ser verkligen fram emot att ser hur det blir!
Postat 11 maj 201312 år Karet kom hem oskadad jag var så glaaad, nu måste hitta några starka killar att bära in ..Bestämnde oss att strunta i överkant sidorna vi bytte bara mitt stav 15cm .Han har garanterad att karet kommer klara sig utan de.Jag är mycket nöjd med karet trots alla händelse med första transporten.Snyggt akvarium .... vad är det för tjocklek på glaset
Postat 11 maj 201312 år Er det Atoll søjler du har? Funderede meget længe på at investere i dem inden mit byg nemlig.
Postat 12 maj 201312 år Författare Er det Atoll søjler du har? Funderede meget længe på at investere i dem inden mit byg nemlig.Ja är Atoll !!!
Postat 12 maj 201312 år Författare Snyggt akvarium .... vad är det för tjocklek på glasetTack Christer 15mm optiw.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.