Gå till innehåll

Manks 130 liters teak-akvarium.


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har precis varit och hämtat mitt nya akvarium. Då min sambo enbart godtog ett teakakvarium, förmodligen som ursäkt för att jag aldrig skulle få något, blev hon något förvånad när jag hittade ett på blocket. Köpte det illa kvickt och nu står det i förrådet. Kommer inte kunna starta det än på 2 månader ungefär pga renoveringar hemma, men måste ändå fixa lite med akvariet. Det har gått som sötvattensakvarium sedan slutet på 70-talet. Det är 6 mm glas i innerväggarna och 8 eller 10 mm i ytterväggarna (ska mäta ordentligt när jag hittat min tumstock).

Fråga 1. Behöver det siliconas om/göras om? Verkar vara synnerligen välgjort och glaset har ju stöd utifrån i den massiva ramen.

Belysningen behöver bytas. Räcker det med 4 x 24 w t5? Kommer det bli för mörkt i hörnen? Måtten i akvariet är 83 cm lång t42 cm brett 38 cm högt, vilket ger 132 liter.

Vad är det för skillnad på http://www.drakfisken.se/belysning/1326-aqua-connect-lumimaster.html och http://www.pwss.se/product.php?productid=6318&cat=1740&page=1 mer än 35% rabatt? De kommer ju ändå byggas in i huven.

Skummare Vill ha en så tyst som möjligt och liten som möjligt. Borra sump känns omöjligt, har kikat på den här. Är det nåt att ha? Verkar fått bra recensioner. http://www.drakfisken.se/skummare/1498-hydor-slim-skim-nano.html

Till vänster i karet finns ett fack där förra ägaren haft en luftpump. Funderar på att skaffa ett litet smalt akvarium att ställa där med osmosvatten och ha en ATO. Bättre förslag vad jag ska ha det facket till? Mått: 15 cm långt, 42 cm brett , 38 cm högt. Ca 24 liter. Måtten är ungefärliga på det facket.

Tacksam för input och tankar.

post-1011-14468927602157_thumb.jpg

post-1011-1446892760177_thumb.jpg

post-1011-14468927602003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har hunnit avhandla alla typer av skummare de 24 timmar jag haft akvariet i min ägo ;)

Fördelen med hydor-skummaren är att den är väldigt tyst vilket är viktigt för mig och ännu viktigare för min andra hälft. . Problemet med en påhängskummare är att akvariet är ju fastlimmat i en träställning som är 15 mm tjock. Vill inte börja rodda för mycket med ytterhöljet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle ju köra 4x39W, lirar bätre med volymen. De blir ca 900 mm långa, men det ser ut som att det borde gå att få i ni locket? Gör ju inget om det lyser i sidofacket lite om du skall ha det till osmos. sätter du en sump där så är det kanske inte lika klockrent.

Varför är det omöjligt att borra det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto: 7 mm är det. Underligt akvarium, men hembygge från mitten av 70-talet. Jag behöver itne vara rädd för att rutorna bågnar i alla fall.

Blåbert: lekte med den tanken också, men är rädd att det blir åt helsike för varmt i den där burken, det är ju bara 2 rutor ut, resten är ju tjock trä både under och bakom+ena sidan. Lär ju isolera alldeles för bra. 4 x 24 w känns väl som max vad jag vill peta in, alternativt LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar år ett köp av det här.

Tunze Osmolator® nano

Water level controller with only one sensor for nano aquariums or small aquariums with up to 200 liters (55 USgal.), placeable into cabinet filter systems or on the edge of the aquarium. Scope of delivery: ready for installation with 11V power supply, low-voltage metering pump. Frågan är, funkar det med en sensor eller ska man ha nåt med ett halvdussin till för hängslen och livrem? Mindre storlek = bättre anser jag.

Som skummare står valet mellan den här http://www.drakfisken.se/skummare/1498-hydor-slim-skim-nano.html

och http://www.aquapro2000.de/en/Aquarium-Filter-Technology/Internal-Filters/Tunze-internal-filter/Tunze-Nano-Reefpack-200::2340.html

i alternativ 2 får jag både skummare och ett filter på köpet. Allt i samma fina låda. Tunze-skummaren har jag hört mest bra och en hel del dåligt om, hydor-skummaren har jag bara hört bra saker om.

Hjääälp!

En undran till, hur högt bygger en 9002 skummare över vattenytan då det är ganska begränsat med plats uppåt? I västa fall får jag göra hål i locket för skummare, men jag tror hydorskummaren bygger lägre höjd.

Problemet med både pump och skummare är att jag inte har något glas att fästa magneten genom (2 cm trä+akvarieglas tar inte de medföljande magneterna) Funderar därför att inne i vänstra hörnet göra en liten intern sump eller vad man ska kalla det. En liten box där skummare + 1 fack till finns för strumpa med valfritt substrat. Och gör jag den lösningen med tunze får jag 2 fack för substrat.

Som cirkulationspump hade jag tänkt mig en

Koralia Nano 1600 (1600 ltr/h, 4.5 Watt, Cable: 1.4mtr) samt nån gammal 1000 l/h powerhead som ligger och skräpar i en låda.

Osmos Är det någon skillnad på osmos och osmos? Mer än hur mycket de producerar /dygn? Annars är det här väl det billigaste man kan komma undan med? http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

Belysningen söker jag med ljus och lykta efter. Något begagnat i led-väg tror jag blir bäst, med tanke på hur isolerat akvariet är. Annars får det bli 4x24 w t5.

Kom gärna med tankar och ideer.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze osmolator nano grejen. Tycker det är lite konstigt att det står att den är till för max 200L.

Varför skulle det inte gå att ha den till ett större akvarium?

SKulle kunna tänka mig en likadan faktiskt, vart beställer du din ifrån?

Skitsnyggt akvarium förresten! Säg till när du tröttnat på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på att jag kan dra igång karet tänkte jag fixa till det så bra som möjligt. Det är lite färg som verkar kunna få för sig att flaga precis där glaset är limmat mot trä-ramen. Tänkte man kunde lägga ett lager lack på det, vad rekomenderar ni för lack?

Sen funderar jag på om min cirkulation blir för klen. Ska man smäcka på med två koralia-pumpar med en gång, eller ska man ta 2 av den mindre koralia-storleken?

Vad gäller ljuset tror jag det mer och mer är led som gäller, ska bara se om jag får tag på det jag vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite mailande med folk ser det ut som att jag får ta fram sticksågen för att få in en slim skim nano, är det någon som vet en skummare för ~100 liter och som är tyst samt inte sticker upp mer än 9 cm över vattenytan?

Tips mottages tacksamt. I annat fall får jag plocka fram sticksågen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pysslar på lite för att få ordning på karet. Datorn exploderade i förrgår, så fick lite oväntade utgifter där. Väntar på lite info om skummaren från grossisten innan jag slår till... Rivit ut all gammal el i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Akvariet är bortlämnat till benny för nytt glas, det gamla var lite repigt. optiwhite i rutorn blev det när jag ändå var i gång. får tillbaka det om 2 veckor. Belysningen borde ramla in ungefär samtidigt. Sentar det väl någon vecka att få ordning på allt... men det rör på sig i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi får se. Jag har gjort ett försök förut, det gick åt helvete, så jag tänkte, det kan ju inte gå sämre nu...

Känns skönt att det börjat röra på sig, har velat fram och tillbaka hur jag ska göra med massa grejjer, men nu har jag en ide för hur det ska bli med allt i huvvet i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa sak på plats. Fick precis mail från tunze att den nya 6004-skummaren bara behöver mellan 6.5-7.5 cm mellan vattenytan och locket, vilket gör att den går in, vilket gör att jag slipper köra skummarlöst/såga upp locket. Måste bara hitta en svensk återförsäljare av den eller reefpack 250, beroende på vad jag väljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...