Gå till innehåll

Varför svara om man ändå inte kan svaret?


turboadde

Rekommenderade inlägg

Förstår inte riktigt det här med forumet. Ena dagen vill folk att det ska kunnas pratas om allting och nästa dag så får man inte ens ställa frågor om forumet i forumet?

Forum är väll lite tanken att man ska kunna ställa en fråga för att andra ska kunna få hjälp med samma frågor som man har.

Ta den tråden om tex laggeman ska sluta (OBS nu kan ju inlägg vara redigerade så det kan ju vara väldigt vilseledande) Men i alla fall när jag läser den så står huvudfrågan i hur rekryteringen går till med moderator. Är väll en ganska intressant fråga ifall någon kanske har funderat lite på att villa bli moderator eller liknande. Känns väll inte så hemligt i min mening. Och att just laggeman nämns kan ju vara för att han är lite aktuell för att avgå.

Varför inte låta någon kunnig svara på den frågan istället för en massa pajkastning i tråden? Och är det ingen som vill svara i ämnet så dör tråden bara ut.

Är man moderator och ansiktet utåt så kan det ju tyvär bli så olyckligt att man får försvara nått.

Och sen på den frågan om han skulle sitta kvar som moderator eller ej som sponsrande företagare hade ett enkelt svar på ja eller nej och kanske en liten förklaring så hade ju tråden vart klar och det hade inte behövts skrivit så mycket mer.

I min mening så var inte trådskaparens fråga så jäkla dumt ställd men däremot dom flesta av svaren i tråden var helt åt skogen och uppmaningar till pajkastning.

Uppmanar lite att alla kanske ska tänka lite på att hur lätt det kan vara att missuppfatta hur någon skriver på ett forum med. Jag kan tex tolka en fråga på ett helt annat sätt än vad andra gör. Alla är inte ingenjörer med fina utbildningar i tal och skrift.

Och vart tog humorn vägen på forum? Pga av att man har lite olika humor så får man knappt skämta. Förstår man inte alla skämt kan man ju bläddra vidare bara istället för att öppna mun och verka dum...

Kort och gott: sluta med pajkastningar på sånt ni inte har svar på så rinner alla dumma svar och trådar ut i sanden.

Och sluta gnäll på föreningen som gör ett enastående jobb att driva sidan. Är man expert på just det dom gör så kanske man ska försöka kvala in som moderator eller starta en egen, för e den bättre så kommer ju folket och e den sämre så kan du stå där med byxorna i knävecket.

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte fel svar Lasse;) Ormet har ju inte sagt vad X står för och jag är extremt säker på att ormet hade tanken just på X = 41.... Vilket ju helt uppenbart är rätt svar...

Men ja allvarligt, det är tråkigt att ämnen måste låsas eller ibland rensas för att det blir pajkastning, och en av sakerna som moderatorer ibland anklagas för är just att vi tar bort vissa inlägg, men det är just sånna inlägg som tas bort för att de just bara trissar upp stämningen och trådar i slutändan urartar, om inte det gjordes så skulle många trådar balla ur.. Vi försöker ju hitta en bra balans i vad som vi låter vara kvar och vad vi tar bort, det har varierat ifrån rätt hård moderering till en lite mer förlåtande, vissa trådar som vi tycker är viktiga att de får luftas ur tillåter vi mycket mer i som ni upptäckt, för att vi inte ska anklagas för att mörka med mera. När trådar ballar ur totalt kommer dem att låsas eller flyttas så se är osynliga, så är det, så länge man diskuterar det med en hövlig ton så är det mesta tillåtet, det som inte är tillåtet står i reglerna... Skämt och humor är även de tillåtna, men inte pikar, skämt som har undertoner av att kränka nån m.m... Jag har aldrig under mina år innan eller efter jag blev medlem av föreningen blivit modererad eller fått "skäll" för min humor som i många fall kan vara rätt skruvad, man får nog inse att antagligen går man över gränsen om man antingen blir attackerad eller modererad för humor, och antagligen är det nånting som även slår igenom i det vanliga livet så det kanske kan vara ett bra sätt att inse att man måste tona ner det lite om man får den slags respons...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och inte ens ett ;) räcker alltid eller ens ofta, det är ju ett problem, just att man inte får den normala feedbacken som man får i ett riktigt möte, som gör att man kanske fortsätter med en skämtsam stil som man i normala fall hade sett hade sårat någon, därför det är så viktigt att verkligen tona ner sig i ett forum, tråkigt nog, som sagt, i normala fall är jag väldigt skruvad, och går över väldigt många gränser i mina skämt, men skulle jag köra den typen av skämt här skulle jag ju bli lynchad på en kvart :P

Sillstrypare, nä fy, skulle aldrig falla mig in, jag stryper bara strömming...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ni... Vet inte om det var några svar som var så relevanta till tråden, förutom janis och roberts då.

Eller är det den humorn ni har grabbar? Vet inte om jag finner den så rolig men om ni tyckte det var humor så tycker jag det är jäkligt roligt och gör min dag helt klart. Stackars -----.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vart tog humorn vägen på forum? Pga av att man har lite olika humor så får man knappt skämta. Förstår man inte alla skämt kan man ju bläddra vidare bara istället för att öppna mun och verka dum...

Ge inte den öppningen till mig :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaa sett den filmen och var då glad att jag inte läst den boken :D. Men så håller jag mig mest till serier med som uti vår hage och elvis the comic haha. Då hajjar jag. Men då var den ju bra ;)

Tråden var inte riktigt menad som en fråga heller utan mer som en uppmaning till dom flesta att tänka till en gång till innan man skriver. Ett bra sätt är kanske fundera hur man själv skulle vilja bli besvarad i sin egen tråd. Jag tror att ignorerar man sånna som alltid vill va på styva linan så dör dom ut väldigt fort. Låta moderatorerna sköta regler och tillsägelser istället. Jag har gärna hårda regler bara dom är rättvisa.

Tycker tyvär trådarna handlar mer om hur man ska bete sig och vad som är rätt och fel än att prata akvarium vilket blir väldigt tråkigt i längden och tycker det skulle vara väldigt tråkigt om forumet skulle dö ut av det.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ska be om ursäkt men guidenreferenser är som kattmynta för mig. Jag kan helt enkelt inte låta bli. Hoppas att det kan uppstå en givande diskussion trots att vi kanske bjöd på en knackig start.

Mvh

Martin

Nejdå gör inte det. Den var bra. Bara att jag inte hängde med i dom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag förstog nästan det och har hört kompisar sagt det med men tyvär var det inte riktigt min genre även om jag brukar tycka om udda saker. Men filmen hade några höjdpunkter den med, Mest för att det bara var skumt :D.

Får man gå OT om det går bra för trådskaparen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag förstog nästan det och har hört kompisar sagt det med men tyvär var det inte riktigt min genre även om jag brukar tycka om udda saker. Men filmen hade några höjdpunkter den med, Mest för att det bara var skumt :D.

Får man gå OT om det går bra för trådskaparen?

Du kanske borde döpa om tråden till varför svara när man inte har frågan ;)

(titta jag kan också guidenreferera)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.........syftning till en mycket rolig och kanonbra bokserie som startade med boken Liftarens Guide till Galaxen.

Jag har faktiskt kvar spelet från 80 talet. Det är på några 5 1/4 sladdriga disketter! Och endast text, inga bilder!

Och nu börjar det bli redigt OT, man kan tro att det är fredag kväll! :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaa sett den filmen och var då glad att jag inte läst den boken :D. Men så håller jag mig mest till serier med som uti vår hage och elvis the comic haha. Då hajjar jag. Men då var den ju bra ;)

Tråden var inte riktigt menad som en fråga heller utan mer som en uppmaning till dom flesta att tänka till en gång till innan man skriver. Ett bra sätt är kanske fundera hur man själv skulle vilja bli besvarad i sin egen tråd. Jag tror att ignorerar man sånna som alltid vill va på styva linan så dör dom ut väldigt fort. Låta moderatorerna sköta regler och tillsägelser istället. Jag har gärna hårda regler bara dom är rättvisa.

Tycker tyvär trådarna handlar mer om hur man ska bete sig och vad som är rätt och fel än att prata akvarium vilket blir väldigt tråkigt i längden och tycker det skulle vara väldigt tråkigt om forumet skulle dö ut av det.

/Andreas

Man ska absolut inte döma böckerna efter den totalt misslyckade filmatiseringen. Det enda bra med den, förutom att Bilbo spelar Arthur Dent, var Marvins röst...

...och för övrigt tycker jag att "...how many roads must a man walk down..." har en trevlig klang ;) - Sorry, mer OT, men jag kunde inte låta bli!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...