Gå till innehåll

Freddies 20L nanoreef..


freddi36

Rekommenderade inlägg

Ska bli spännande att följa utvecklingen av ditt kar. Är i uppstartsfasen av ett nano reef 30. Vilket innerfilter kör du med? Använder du täckglas?

Tack.

Jag har ett Rena innerfilter som kör runt 300L/h. Har kol och vadd i det.

Inget täckglas, tycker det är fult men nackdelen är att det dunstar mycket mer..

Idag satte jag över en maximini anemon, en sarchophyton och en knappfragg från mitt andra kar. Vill se hur knapparna utvecklas i detta vattnet och srachophytonen hade jag ingen plats för. Anemonen släppte från sin plats idag pga ett missöde i det andra karet i morse. Så jag tyckte jag lika gärna kunde flytta den nu än om nån vecka. Nu sitter den på sin plats och ser sur ut efter att bränt mig några gånger. Fin är den iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Slänger upp två bilder på min S. tapetum anemon. En riktigt härlig typ :)

Jag tror dock jag får ta det lite lugnt med den, igår var jag tvungen att flytta den (den kröp mot pumpen) utan handske (den hade jag kastat tidigare på dagen efter jag satt anemonen i karet, och det var den sista) och fick en mindre allergisk reaktion på handen av giftet. Åvansidan av handen blev röd och svullen och det gjorde ganska ont ett tag efter. Jag fick även en domnande känsla i fingrarna. Inte så bra... Ska fixa nya handskar imorgon ifall den bestämmer sig för att gå mot pumpen igen, men för tillfället ser den nöjd ut på sin nya plats :)

(bilderna gör inte färgen rättvisa)

post-5907-1446892815272_thumb.jpg

post-5907-14468928152534_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar vinröd o kraftigt mossgrön typ..

Oddsen att den väljer att vandra in i en pump är liten.. Den hade säkert kunnat sätta sig vid fästet till pumpen o trivas.. Ligg lågt med att fysiskt flytta den.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll fick anemonen för sig att den skulle ytterligare 5cm till vänster. Iom detta tyckte jag det var bäst att flytta ner alla andra fraggar från stenen (dom är ändå inte limmade eller fastväxta på den stora stenen). Och det var tur för annars hade den satt sig mitt på favian. Nu verkar den ha stannat (sa jag iof igår också) men hade tänkt låta det vara tills helgen för att va säker. Då kan jag limma upp allt på den stora stenen igen och låta det växa fast.

Mycket intressanta och fascinerande djur detta, anemoner. Jag har läst att sexy shrimps kan ta anemoner som värdar, inkluderar detta S tapetum? Isåfall, hur många hade varit lämpligt till mitt kar och anemon? Hade varit riktigt häftigt att se en symbios mellan räka/anemon, och jag antar att det är samma typ av symbios som clowner/anemon har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska ta och lära på mer om dom och se om det hade fungerat :)

Suck... finns det anemoner med beslutsångest? För idag hittade jag den bakom stenen helt plötsligt, tydligen hade den vandrat under natten och sitter nu på baksidan, tyvärr, men där får den sitta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska ta och lära på mer om dom och se om det hade fungerat :)

Suck... finns det anemoner med beslutsångest? För idag hittade jag den bakom stenen helt plötsligt, tydligen hade den vandrat under natten och sitter nu på baksidan, tyvärr, men där får den sitta...

Ge den lite tid.. Den kan få för sig att vandra runt varenda natt tills den är nöjd..

Hittar den en håla till sin fot så ökar chansen markant att den stannar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min favia har börjat bli lite blek... Den gröna färgen har liksom vattnats ur och blivit "dassig". Kan det bero på för mycket ljus? Har nu 18w över 20L och favian står på botten. Ca 30cm til ytan och ytterligare 10-15cm till LEDarna, inga linser.

Alla andra koraller ser ut till att må bra, maximinin har satt sig ca 10cm under ytan och ser ut att stortrivas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint litet kar :)), jag har tyvärr inget kar själv *_*, ännu :P har ju studentbudget ;). är dock rätt sugen på att börja med ett lite mindre kar som t.ex. ett 30-liters nano eller ett Clownhotell, tänkte eftersom du har båda så kanske du har en bra idé vilken utav alternativen som är bäst? MVH Johan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har anemonen suttit på sin plats i någon vecka och verkar trivas finfint där! Jag matar den typ varannan dag med lite mysis (typ 1-2 mysis) för att hålla den kvar. Jättelätt, bara ner med pipetten typ 10cm under ytan, spruta ut lite på den och "tryck" fast mysisen så anemonen reagerar.

Men nu till frågan, jag sticker på semester på söndag i en vecka och jag har anordnat djurvakt. (min morbror som tagit hand om Rex, sötvattenburkarna och hotellet innan) Hur tycker ni jag ska göra med matningen av anemonen under denna vecka? Ska han ge anemonen lite mat eller den bryr sig inte? Den har som sagt stannat på platsen i 1,1/2 - 2 veckor nu och vill inte att den ska vandra iväg igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Självklart har anemonen vandrat runt och levt rövare när jag varit borta. Nu sitter den mitt på stenen på framsidan.. Jaja, den gör ingen skada där så jag bryr mig inte.

Har sett att vissa koraller blivit lite bleka i detta karet, och tror det beror på för mycket ljus. Näringsvärdena ligger perfekt så jag tror på ljuset. Därför kopplade jag idag bort en LED diod av dom vita, så nu är det 2x3W 20000K + 2x3W RB + 1x3W 420nm över burken. Ljuset blev då också lite blåare och mer i min smak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...