Gå till innehåll

Freddies 20L nanoreef..


freddi36

Rekommenderade inlägg

Detta är kanske en jättedum fråga. Kan jag sätta i någon mjukkorall nu i helgen? Om jag inte introducerar fisk kan det väl knappas bli något nitrat/nitrit? Stjärnpolyp är ju väldigt tålig tillexempel.

För övrigt la jag i 6 ormstjärnor och en borstmask igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta är kanske en jättedum fråga. Kan jag sätta i någon mjukkorall nu i helgen? Om jag inte introducerar fisk kan det väl knappas bli något nitrat/nitrit? Stjärnpolyp är ju väldigt tålig tillexempel.

För övrigt la jag i 6 ormstjärnor och en borstmask igår.

Nu har du för bråttom.....greja med ditt molly ist tills det andra gått in sej ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468927790315_thumb.jpg

Jag köpte denna drivern för att kunna driva 3st dioder. Det stod det också i beskrivningen. Men nu när jag lödat ihop 3 dioder till den lyser dom inte på full effekt. Utifrån vad som står på den TROR jag att den max kan driva 2st på full effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två Bridgelux royal blue och en actinic diod. Jag testade drivern mot var diod innan jag lödade ihop tre och då lös dom starkare, för att se så alla fungerade. Kan det bero på att jag har ca 1m kabel från drivern till fösta dioden?

Kylning består av en liten kylfläns till var diod som jag köpt på kjell, ska köpa en liten fläkt att kyla med också idag. Igår när jag lödat ihop dom testade jag dom bara lite snabbt, så dom hann inte bli varma.

Vi har en sån mätare man mäter ström med, har glömt vad den kallas men jag kan mäta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade med mätaren och fick lite (enligt mig) konstiga resultat.

Volt över första dioden var strax under 3v, likaså andra, tredje och sista dioden var 7v...

Direkt ut ur drivern var det 13,3v

Ampere är det som är konstigast...

Sätter jag mätaren på 200mikro så visar den 00,8 och sen sjunker den direkt till 00,1-2... det vill säga, kommer det ändast 0,8 mikroampere ur drivern???? Frågade pappa och jag hade gjort rätt....

Om jag kopplar drivern till en diod lyser dioden så starkt som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till dom konstiga mätresultaten var en defekt diod som nu är borttagen.

Har byggt klart belysningen nu sånär som på den defekta dioden som ska bytas så snart jag får den nya. Fläkten ska monteras också, när bilden togs var belysningen bara på nån minut.

post-5907-14468927842052_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Då var ramen klar sånär sm på den trasiga dioden. Dock inget som är svårt att lösa, bara att löda in den i serien när den kommer :) Fläkten är monterad, blev riktigt bra faktiskt! Håller på att koppa in några fraggar, en stjärnpolyp, en knappfragg, och en sarcophyton fragg.

Ska fixa en film också :)

Invånare i karet blir en debelius eldräka, såg några jättefina igår, och under blå ljus blir dom riktigt häftiga.

Tänkte först flytta över min Gobiodon okinawae från clownhotellet hit, den är ju så liten och så kunde jag köpa en lite större fisk till clownhotellet istället. Tror inte jag gör det dock, eftersom okinawaen gillar att mumsa sps... ja, förutom montipora. Hade tänkt ha någon snygg hystrix och annan sps i detta karet och då går det inte att ha okinawaen här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juste, kände att vattnet var kallt när jag skulle sätta i fraggarna så tog tempen. Den låg på endast 22° nu när fläkten till belysningen blåser över ytan, låg på 24° innan. Så doppvärmaren fick åka i, riktigt ful och ganska stor men lyckades gömma den bakom stenen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

áha=P det kan jag ju glömma, kommer få suga ut 100 liter vatten då, men kanske går om man skrubbar loss det med en tandborste eller något, och sedan låter avrinninngen ta det ner i sumpen? lär inte gör allt för stor skada i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...