mamadubba Postat 25 december 2012 Postat 25 december 2012 Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående.Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet.Övrig teknik blirHyperion R2 3x150w led ramp (beställd)Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd)2st 150w jager doppvärmare (beställd)2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än)Elos Skummare PS 1000Har tänkt borra karet för tre st 32mm rör, två ner och ett upp. Citera
mamadubba Postat 25 december 2012 Författare Postat 25 december 2012 Bänken blev färdig häromdagen, nu väntar jag "bara" på karet och de andra prylarna. Citera
osby0479 Postat 26 december 2012 Postat 26 december 2012 Kör på tunze 6095 med multicontrollern du kommer bli riktigt nöjd, det blev jag iaf, dom är smidiga, och inte jätte fula att ha i karet!Oavsett så är vortechs MP40 alldeles för högljudda om man jämnför med tunzes pumpar, har haft xx antal vortech så jag vet!Annars verkar det bli ett genomtänkt och påkostat bygge, sånt gillar jag!Mvh Ken Citera
mamadubba Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Tack!Jag har nog bestämt mig för tunze pumparna men är lite osäker på om 6095 pumpen kan ha tillräckligt "långt" flöde i 150cm akvarium. Om man kollar på tunze's videos och bilder så händer det inte så mycket i sista tredjedelen av testkaret med 6095 medan 6055 har lite mer riktad stråle men ett lägre flöde. Man kan ju såklart kolla på 6105 men den är rätt mycket större och framförallt dyrare. Nån som har dem och kan kommentera? Citera
mamadubba Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Vad tycker ni om nedanstående sumpdesign? Ser att de flesta annars har skummaren först, nån speciell anledning till det? Citera
Hermanbrute Postat 26 december 2012 Postat 26 december 2012 Ser snyggt ut! Funderar på något liknande.Men en fråga angående sumpen. Hur hade du tänkt att få i den sen?Eftersom att du har valt att förstärka framsidan så som du gjort menar jag. Citera
mamadubba Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Tack! Uppifrån, har inte skruvat fast skivan än. Citera
mamadubba Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Ja problemet blir väl att få ut den om den skulle börja läcka eller nåt. Citera
freguz Postat 26 december 2012 Postat 26 december 2012 Man vill ha skummaren så långt bort som möjligt, eftersom den oftast läcker en del bubblor. Citera
mamadubba Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Hmm,Ja det låter ju logiskt. Mikrobubblor vill jag definitivt inte ha, en av sakerna jag aldrig lyckats bli av med i Juwel karet.Nåt sånt här borde fungera bättre då? Citera
mamadubba Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Nä jag funderade på att ha det men kom fram till att det var smidigare med en dunk sidan om. Lättare att fylla på om man kan ta ut den. Tänkte köra med tunze osmolator och som jag har förstått det så ska den pumpen gå ner i en vanlig dunk modell större. Citera
mamadubba Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Fick PVC delarna idag. 32mm känns mycket större än jag trodde men det är nog bättre med för mycket än för lite flöde.Vilken del av genomföringarna ska sitta i tanken? Gissar den ogängade delen och vit packning? Gummipackningen på undersidan? Citera
tele Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Gummipackningen på insidanSent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera
stigigemla Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Kanske bättre att säga så här:Svarta gummipckningen med den stora delen.Den vita brickan med muttern.Hur man vänder på kopplingen avgör man beroende på det andra som den kopplas med.Och kanske en tanke på att kunna koppla ned det hela för rengöring utan att behöva såga eller att tömma karet. Citera
mamadubba Postat 28 december 2012 Författare Postat 28 december 2012 Då var sumpen limmad och på plats. Tänkte sätta igång den med LS och refugium under tiden jag väntar på det andra. Citera
freguz Postat 29 december 2012 Postat 29 december 2012 Aha osmos i dunk. Lyx att få plats med sånt Dock hade jag nog planerat för balling redan nu och använt den ytan till ballingflaskorna. Mycket man vill ha i ett sumputrymme. Citera
mamadubba Postat 29 december 2012 Författare Postat 29 december 2012 Jo helt klart, jag tyckte 140x40 skulle rymma massor men platsen försvinner fort. Tänkte testa med att köra Red Sea Reef foundation ABC, men det är nog ändå bättre som du säger att lämna plats för balling dunkar om man skulle ångra sig. Får fundera lite. Citera
mamadubba Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Någon som har Elos PS1000 skummare? Googlade mig till att den ska ha ungefär 15-20cm vattendjup och satte den på 17. Den skummar över på 20sek även om jag ställler in den på högsta genomströmningen. Och det är på nyblandat saltvatten utan någon belastning alls. Det verkar inte finnas någon strypning på luftflödet till den här som jag köpte begagnad, finns det original? Det hjälper lite om man klämmer på luftslangen till den, då tar det 30 sekunder för den att skumma över. Citera
mamadubba Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Den lugnade ner sig efter en timme drygt, den hittade en hel del att skumma ur vattnet ändå tydligen. Kanske lite rengöringsmedel eller nåt från karet som gjorde att den tokskummade i början, nu ser det riktigt bra ut. Citera
mamadubba Postat 5 januari 2013 Författare Postat 5 januari 2013 Då var karet ankommet och inburet (tack impajimpa ). Glaset är borrat och bänkskivan nästan borrad (batteriet tog slut och är på laddning) så förhoppningsvis hinner jag göra det klart + limma all PVC imorgon och få karet klart för limning av avrinningsbox på måndag. Hur tjockt glas behöver man ha i avrinningsboxen? Det blir ju lite tryck på den från vattnet i karet men samtidigt så kommer största delen av den vara vattenfylld förutom vid just uppstarten. Räcker 4mm glas? Citera
impajimpa Postat 7 januari 2013 Postat 7 januari 2013 Ja det är tur man är bra på något även om det bara är bärhjälp hehe. Det ser iallafall ut att bli riktigt snyggt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.