Gå till innehåll

Strömbackup


bjomat

Rekommenderade inlägg

Tunze har en pumpbackup för sina styrbara pumpar - vilket jag tror ganska bra fyller primärbehovet för dom flesta - den är inte så dyr heller.

Pratar man hushåll som blir utan el ofta och längre tid är kanske en reservgenerator att föredra :)

Jag vet inte hur illa det är på andra sidan kommungränsen, men jag har inte varit utan ström mer än nån timme de senaste 7 åren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna: APC UPS BE700G

Den klarar av att driva min returpump och doppvärmare i ca 19 minuter på reservbatteriet.

Då kan det faktiskt lika gärna vara, ett kar börjar väl inte må dåligt förrän efter någon timme kanske lite meningslöst då om man har avbrott på några timmar..

Bättre koppla UPSen på en streampump som inte drar någon ström direkt, helst skippa doppisen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med daTrucka, en streamer är det man behöver driva resten kan kvitta, doppvärmare och returpump drar alldeles för mycket för att man ska driva dem en längre utan en generator... Vintertid, om man inte är hemma, så kan man nog räkna med att förlora det mesta om strömmen och värmen går i dagar. Sommartid eller om man är hemma, så har man ju en chans om man har en streamer på batteri, helst av den typen som Tunze har eller liknande, UPS är inte optimalt för att driva pumpar med då de inte matar ut rena sinusvågor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket åsikter och sånt gillas - Tack!!

Jag tror det får blir en lösning med tunzes backupvariant för streamers.

Med vänlig hälsning, Björn

Tänk bara på att du också köper en batteriladdare som kommer ihåg sina senaste inställningar och klarar underhållsladdning. De bästa batterierna är AGM eller gel för inomhusbruk, bly batteri tycker jag du skall undvika.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att du också köper en batteriladdare som kommer ihåg sina senaste inställningar och klarar underhållsladdning. De bästa batterierna är AGM eller gel för inomhusbruk, bly batteri tycker jag du skall undvika.

Hälsningar Kjelle

Tack Kjelle. Vad tror du om denna? http://www.conrad.se/?ref=tradedbl&tduid=faab339fd0e91d041528196b2326b26f&url=http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&pi=857452&ws_tp1=cp&ref=kelkoo&subref=857452&utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_content=857452&utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Bosch%20AUTOMATISK%20LADDARE%20C3

Vilken laddare använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken laddare använder du?

Jag är inte säker på om de laddarna du länkat är de rätta och välja. Jag köpte min på Biltema och den finns inte längre i deras sortiment.

Min laddare klarar wet, gel och agm batterier 14-230 Ah. Jag har ett mc batteri av geltyp även om ett agm batteri vore det allra bästa för inomhusbruk.

Batteriladdarna som du borde välja mellan är en budget Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-8-A-37745/

eller men också mycket dyrare http://www.conrad.se/AUTOMATISK-LADDARE-MULTI-XS-70.htm?websale7=conrad-sweπ=855277&ci=SHOP_AREA_14724_0310070

För Biltema batteriladdaren finns pdf manual på hemsidan på svenska.

Du får sedan räkna lite på vilket batteri du behöver. Jag resonerade som så att det skulle klara och driva ett par streampumpar över en arbetsdag, natt etc. Ex. Tunzes 6095 drar mellan 5-21 w beroende på vilken jumper man har och de är ju mellan 12-24v. Ett 20 Ah mc batteri skulle då kunna driva 2 st. 6095:or i full kraft med jumper 24v i 5,7 timmar.

Jag kör mina 6095 streampumpar i intervall 2 mode och jag kör med 15v jumpern och då förbrukar den ena pumpen ca 10w medans den andra kanske 3w. Detta innebär ju att ett 20 Ah mc batteri skulle klara ett strömavbrott i 18,5 timme. Nu var jag snål och valde ett 14 Ah batteri och det klarar jag mig på i 13 timmar vid 13w förbrukning. Nu kan jag inte gå i god för att jag räknat rätt för mitt egna men har provkört mitt eget "system" i över 10 timmar och det var "still going strong" hela vägen.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...