Gå till innehåll

Ett till diy led-bygge...


Manks

Rekommenderade inlägg

Är ju på väg att starta ett akvarium på runt 130 liter. Hade tänkt mig LED-belysning men blir inte riktigt klok på det där. (jag har sökt och har läst, men blir fan inte klokare för det...)

måtten är 83 x 42 cm och omkring 38 cm djupt. Vill ha möjlighet att ha sps i framtiden, så vill ha en belysning som grejjar det.

har tittat på det här http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24-LEDs-DIY-Kit.html men tänkte köpa mig en heatsink till på 40 cm och sprida ut dioderna lite till samt skippa fläkt. Är det doable eller blir det för långt mellan varje diod? Och är det för få dioder? Jag vill att det ska bygga så lite som möjligt på höjden och vill därför skippa fläkten. Jag har 8 cm från vattenytan till taket av huven och kan inte dra in en fläkt från sidan. Så alternativet är att fräsa ut för fläkten i mitten på kylflänsen. Funkar det? Med den låga höjden, bör jag ha 80 graders linser, eller skippa linser helt? Har förstått att de inte gillar att sitta nakna mot vattnet, men funkar täckglas, eller ska man kapsla in hela paket i akryl?

Många frågor men hoppas man kan få lite hjälp på traven.

tack på förhand

[EDIT: Dåg att det kanske hamnade i fel kategori. Mod får gärna flytta det.]

/torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer dioder! Det vill du ha. Ta 12 till så får du 36st, det blir mer lagom.

Sedan vetekatten om de där flänsarna klarar 18 dioder var passivt... Men du kan ju pröva, men med fläkt är alltid bättre, antagligen skulle en fläkt räcka till dig. Jag tycker inte du ska ha linser, du kommer ha dioderna så nära ytan så för att undvika att diodernas färger inte blandas bra och du kan få "disco" effekten så vill du ha stor spridning av diodernas ljus.

Ha gärna ett skydd framför dioderna, täckglas går bra. Dioderna blir varma även på undersidan av flänsen så det är ingen god idé att kapsla in de, skydda de från vattenytan bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, helt klart intressant med de där dimmbara kitten. Problemet är att pengarna springer iväg lite mer. 370 dollar gick det på för 36 dimmbara med styrdon. Inte så farligt iofs, men vet någon hur mycket tull som tillkommer på det? Måste bara överlägga med plånboken att det är värt de pengarna. Om jag har fattat det rätt har jag allt jag behöver för fin soluppgång och solnedgång och u name it här. Allt som behövs är bara en svensk stickpropp och min bästa kompis som får löda åt mig.

36 LEDs DIY Dimmable Kit

(LED Color Options: 18 White 16 Blue 2 Red, Heatsink(w/ fan kit): No, White LEDs: All 10000K, LED Drivers: MeanWell ELN-60-48P (+$22), Optics: 80 degree) $121.00

Driving Board Channel 1 (Main) (Driving Board and LED: Board only (No LED), Optical Lens: No) $7.00

Driving Board Channel 2 (Driving Board and LED: Board only (No LED), Optical Lens: No) $6.00

Driving Board Channel 3 (Driving Board and LED: Board only (No LED), Optical Lens: No) $6.00

Driving Board Channel 4 (Driving Board and LED: Board only (No LED), Optical Lens: No) $6.00

Driving Board Channel 1 (Driving Board and LED: Board only (No LED), Optical Lens: No) $6.00

Driving Board Channel 6 (Moonlight kit) (Driving boad and Moonlight kit: 3 modules)$12.00

Driving Board Channel 5 with 8cm fan (Driving board and fan: Board Only) $6.00

SolarLux LED Controller (MeanWell DC24V Power Supply: 350 Watt (+$45)) $104.00

Driving Board Channel 6 (Moonlight kit) (Driving boad and Moonlight kit: 3 modules (+$6))$12.00

19.4cm X 2.2cm X 50cm Aluminum Heatsink $29.00

Subtotal: $313.00

Ship by Weight $80.00

-----------------------------

$393.00

Eventuellt ändrar jag runt lite med kylfläns, men det ger ju inte många ören på priset. Samt beställer några extra linser.

Tack så mycket för all hjälp. :)

Ändrat av Manks
Hittade rätt moonlight och la till en fläktstyrning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

En liten fundering här:

jag har inte läst specen för det hela så noga (står iofs inte så mycket), men det ser ut som LED-slingorna ska spänningsmatchas mot matninsgsspänningen, så att man ska alltid har 7st LED per dirvkort förutom för de röda då det ska vara 10 i serie per kanal.

Så tänkt på det när du köper in dina LEDar och drivkort. Så du kan fördela dem på något vettigt sätt.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ström, spänning, ampere är rena grekiskan för mig, men min kompis förstår både sånt och vad jag säger, så ska ha honom till hjälp när jag beställer. Men jo, 7 leds per kort utom när de röda är med i leken om jag fattat det hela rätt. Nästa fråga. Det jag undrar är om det bara går att ha 35 leds (+ några om man använder rött) per SolarLux LED Controller, eller om man på nåt sätt kan köpa 2 st driving board 2 och driva 14 leds med den timern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har studerat de där grejerna nu och tror jag har koll :-)

Du har kontrollern och den har fyra PWM styrbara kanaler. Aquastyle säljer sedan fyra olika drivkort som är permanent kopplade till kanal 1,2,3 eller 4 från kontroll enheten. Du kan nog nästan köpa hur många som helst av korten som du vill. Vill du ha 14 stycken dioder som körs på samma kanal till exempel så köper du bara två stycken drivkort med samma kanal, tex två Driving board channel 3.

Så ja, du kan ha flera stycken exemplar av drivkorten :-)

Det där 36 diod kittet är inget bra, för du får med två Meanwell drivare du inte får någon glädje av då du kör det starka 350W nätagget istället. Köp dioderna löst.

Sju blå dioder är nog tokstarkt med för månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha. Eftersom jag var osäker på vad som behövdes kändes det bra med ett färdigt kitt att utgå från. Linserna som följer med kittet behöver jag inte heller och jag hittade den moonlight som fanns att välja till drivern, så det är fixat också... Ska plocka ihop en ny kundvagn i natt om jag får lugnt på jobbet. Tusen tack för du tog dig tid att titta på det. Det här är världens bästa forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ström, spänning, ampere är rena grekiskan för mig, men min kompis förstår både sånt och vad jag säger, så ska ha honom till hjälp när jag beställer. Men jo, 7 leds per kort utom när de röda är med i leken om jag fattat det hela rätt. Nästa fråga. Det jag undrar är om det bara går att ha 35 leds (+ några om man använder rött) per SolarLux LED Controller, eller om man på nåt sätt kan köpa 2 st driving board 2 och driva 14 leds med den timern.

Jag instämmer med Daniel (mikoto) där, du kan ha fler kort på samma dimmningskanal.

Sen om du kan dimma 7st till månljus det framgår ju inte ritktigt då den inte specar någon upplösning på PWM singnalen eller hur noga du kan specificera värdet på den.

På displayen ser det bara ut som hela procent, men nogrannare än så måste det vara i alla fall under själva rampningen av dimmningen.

Men kan man inte speca, t.ex. 0.15% som värde under natten så lär det nog inte fungera. 1% kommer nog vara på tok för mycket.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde om hela kittet totalt. allt jag behövdes fanns inom "kontroller"-kategorin. Kom ner till 277 dollar inkl frakt men tullavgifter tillkommer. Och tror allt jag behöver finns här? Till detta kommer en heatsink, men ska kolla runt då det känns onödigt att skeppa 2 kilo aluminum från USA till sverige om jag kan få tag på nåt här hemma. Moonlight kit skickade jag in och hoppas det blir bra, kostade så lite så funkar det inte bra skippar jag bara det. Tänker lägga på lite lösa dioder för att kunna få ihop något vettigt morgon/kvällsljus. Vad jag förstått så ger 1:1 ratio med blå och vita en schysst färg?

Allt som behövs är en svensk transformator(?) att peta in i kontrollern som levererar 5 v dc och någon form av sladd till den som driver själva ledsen. Dessa sladdar borde väl finnas på kjell och co, classe o, Jula, biltema och liknande?

SolarLux LED Controller

(MeanWell DC24V Power Supply: 350 Watt (+$45)) $104.00

Driving Board Channel 1 (Main)(Driving Board and LED: 7 White 10000K (+$10), Optical Lens: No) $17.00

Driving Board Channel 1 (Driving Board and LED: 7 White 10000K (+$10), Optical Lens: No) $16.00

Driving Board Channel 2 (Driving Board and LED: 7 White 10000K (+$10), Optical Lens: No) $16.00

Driving Board Channel 3 (Driving Board and LED: 7 Royal Blue (+$10), Optical Lens: No) $16.00

Driving Board Channel 3 (Driving Board and LED: 7 Royal Blue (+$10), Optical Lens: No) $16.00

Driving Board Channel 4 (Driving Board and LED: 10 Red (+$15), Optical Lens: No) $21.00

Driving Board Channel 5 with 8cm fan (Driving board and fan: Board Only)$6.00

Driving Board Channel 6 (Moonlight kit) (Driving boad and Moonlight kit: 3 modules (+$6)) $12.00

Heatsink Plaster (85g)$9.00

Subtotal: $233.00

Estimate Shipping & Tax

Shipping (Ship by Weight): $44.00

Grand Total: $277.00

Ännu en gång, tusen tack för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bättre ut! Jag har lite åsikter om vad jag tycker om ljus så jag skriver de här med så får de avfärdas eller användas som inspiration hur de vill :-)

Första åsikten är: Skippa de röda, de blir framför allt för många med 10 dioder. Du har inget behov av de röda egentligen bortsett om du ska odla grönalger, den enda funktionen de röda fyller är främst att ta fram röda färger bättre för dina ögons skull.

Jag hade gjort såhär istället: Du har tre slingor planerat med kallvita dioder, byt en av de mot varmvita dioder istället. Det tar fram gröna och röda färger bättre och gör överhuvudtaget mest gott för synintrycket. Nu ska jag erkänna att jag gillar ganska varmt ljus dock så det är nog inte alla som håller med mig i detta valet :-)

Jag skulle nog även vilja rekommendera några sådana här dioder med: http://www.aquastyleonline.com/products/420nm-Actinic-Violet-LED.html De borde kunna ge en bra skjuts till tillväxten tillsammans med de blå dioderna!

Räkna med att du får betala plus 25% för övrigt när sakerna landar i sverige. Du behöver nog inte betala tull för dioderna men moms kommer du högst troligtvis få betala, och momsen är ju ungefär 25%. Så kanske max 500 kronor kan du få lägga här tror jag, men förhoppningsvis någon hundring mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Inser att jag inte har en susning om hur jag ska fräsa ur den stora flänsen, eller hur man placerar fläkten för att kyla den på ett bra sätt. om jag bara lägger fläkten "inuti" så kyler den väl bara närmast sörjande och de perifera ledsen blir utan och blir varma?

om jag kör med 4 såna här http://www.aquastyleonline.com/products/7.2cm-X-1.9cm-X-25.8cm-%282.8%22X0.74%22X10.2%22%29-Aluminum-Heatsink.html behöver jag ändå kylfläktar till dem? Det blir 9 led på varje fläns.

Usch jag vet verkligen inte riktigt hur jag ska göra här. Led den stackars blinde gubben rätt är ni snälla...

Ska ha två fläktar i huven för att ta bort allmän varmluft. (2 stycken smala fläktar gjorda för ide-platser i datorn) borde funka finfint i min huv. liknande den här. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/flaktar/flakt-for-pci-plats-p98325

Tack på förhand

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är en lat jävel och inte meckar med lödande och grejjer utan köper färdiga led-bars. Skulle de här kunna vara något? Fattar ju inte riktigt allt det tekniska som är förklarat. Jag fattar ju så klart att man får vad man betalar för och ett par cree är bättre, men i någon ände ska man börja.

http://www.aliexpress.com/item/60cm-18w-led-aquarium-bar-3-years-warranty-CE-waterproof-led-aquarium-light-with-blue-and/599479733.html

Tänkte mig köpa minsta order (2 st) vilket skulle ge mig 36w ledbelysning, samt att jag behåller den enskilda t-8 belysningen på 30 w som sitter i akvariet nu och sätter in nåt tjusigt rör i den.

Tack på förhand

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade mer eller mindre bestämt mig för att jag skulle få löda och ha mig, när jag hittade de här. http://www.fish-street.com/key_x_power_enhance_led_lighting_bar

de är 78 cm långa och skulle vara helt perfekta i längd för mitt akvarium. Tänkte mig att jag skulle beställa 2 på 14.000 K Det skulle helt klart vara enklast och smidigast om de funkade som belysning. Kanske behöver tre moduler? Jag har ingen aning om hur starka led-belysningar är och jag vill ju inte gärna rosta mina koraller. Det är ju cree-chips, men mer vet jag inte. Om jag milar dem och frågar, vad ska jag fråga då?

Alla dessa val. Suck.

Tack igen på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga, när man kör med dimbara led´s och startar upp ett akvarium, ska man blåsa på med ledsen fullt ut och köra kortare tid, eller ska man köra med konstant tid och dimmra upp dem vartefter tiden går under inkörningnsfasen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har ändrat lite, bytt ut en av kretsarna till 6500 k vita led, slänger med några actinic leds (tror jag ska ha 4 stycken) , 120 graders linser (finns tydligen på lager, men inte speccade när man beställer). I övrigt försöker jag hitta nåt ställe i sverige som säljer vettiga heatsinks, känns lite dumt/dyrt att skeppa 3 kilo aluminium tvärs över oceanen. Kommer dammsuga nätet närmsta veckan i jakt på heatsinks, och hittar jag inga beställer jag dem nog från honom om en dryg vecka. Så jag hinner bygga rampen och testa den innan det är dags att starta upp karet. Den här gången ska jag göra allt i rätt ordning till skillnad från 2008 då jag gjorde allt i fel ordning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver hjälp med att placera led, då jag inte har en susning om hur de beter sig, hur jag gör för att undvika disco, för att det ska bli så bra som möjligt.

www.aquastyleonline.com är min hetaste kandidat. Har bestämt mig för 42 led, 35 kändes helt plötsligt som för få. Där kommer jag köpa mig 2 heatsinks som totalt ger mig 80*20 cm. Belysningen kommer hamna så nära ytan som 5-6 cm. Kan man placera dioderna så här, eller blir det heltossigt då, och hur bör man placera dem? har letat som en tok, men antingen är jag inkompetent, eller så har jag otur när jag tänker. Hur som helst har jag inte hittat något bra ställe som förklarar hur man ska tänka vid placering. 120 graders linser på alla, eller kanske skippa linser helt på dem i mittenraden?

tack på förhand

/Torsten

Nu dags för lite good old fashion ASCII. Så här har jag tänkt.

w= vita

b= blåa

a= actinic

Om jag räknat rätt blir det 2.7 cm mellan varje diod och ungefär 6 cm mellan varje rad. och de börjar ett par cm in från kanten. De vita i ytterraderna hade jag tänkt ha 10.000k och de i mittenraden 6.500 k

---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b

---a---w---b---w---a---w---b---w---a---w---b---w---a---w

---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b---w---b

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...