Gå till innehåll

Benny´s andra, ett 74l med sump


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Det här med att ljustera in vattenflödet var ju lättare sagt än gjort . Jag kan inte få nivån i avrinnings kammaren att ligga på stabil nivå. Nivån ligger stabilt en stund, för att sedan öka eller så sjunker den. Som nyss så hade jag haft en stabil nivå typ en halvtimme. Så satte jag ner skummaren i sumpen då ökade nivån i avrinnings kammarenad. Man ska väl kunna greja i sumpen utan att nivån i karet ska ändras, vad gör jag för fel?

Har även provat att stänga av returpumpen för att se hur mycket vatten som åkte ner. Man var ju lite närvös när man såg hur nivån i sumpen ökade. Efter jag slog på returpumpen igen var jag tvungen att ljustera allt igen, ska man behöva göra det?

Nej alltså så fort nivån i returfacket ändras så blir motståndet för pumpen förändrat vilket resulterar i mer eller mindre vatten upp i karet per timme. Även temperatur påverkar. Det är därför många kör 95/5% ner i nödröret. Efter man slagit på pumpen igen kan det ta upp till 1 timme innan nivåerna normaliserats. Tålamod ... när allt väl är klart och du inte pillar i akvariet går det att finjustera in perfekt nivå i avrinningen.

*Edit* Vart hittar jag skarvar eller kör man med silikonslang hela vägen ifrån returpumpen upp till karet?

Jag körde bara vinylslang vilket funkade ljudlöst på det karet men nu kör jag silikonslang hela vägen. Det går att skarva med pvc-rör & buntband om man vågar, jag har en bild på det i min 225-tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej alltså så fort nivån i returfacket ändras så blir motståndet för pumpen förändrat vilket resulterar i mer eller mindre vatten upp i karet per timme. Även temperatur påverkar. Det är därför många kör 95/5% ner i nödröret. Efter man slagit på pumpen igen kan det ta upp till 1 timme innan nivåerna normaliserats. Tålamod ... när allt väl är klart och du inte pillar i akvariet går det att finjustera in perfekt nivå i avrinningen

Tålamodet får jag öva på :)

Jag körde bara vinylslang vilket funkade ljudlöst på det karet men nu kör jag silikonslang hela vägen. Det går att skarva med pvc-rör & buntband om man vågar, jag har en bild på det i min 225-tråd.

Jag har varit alla tänkbar butiker i Gävle och letat efter venylslang, har även frågat efter silikonslang utan att hitta någon. Det blir att beställa en silikonslang. Vibrationerna ifrån returpumpen har avtagit en aning, har väl kanske en inkörningsperiod.

Igår lade jag i 10kg LS som jag har haft i en balja sedan Augusti. Ska börja börja från scratch med detta kar och köra uppstarten efter Lasses linje med ca 10ml Sera Nitrivec varje dag i minst 3 veckor. Gjorde så med mitt lilla 54l kar och det har funkat bra. Jag körde igång skummaren när jag lade i LS, vet att det är väldig låg belastning nu.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hah, jag hitta en butik i Gävle direkt som har pvc slang ;-) Biltema har. Finns en liten uppsjö, de ligger på båtavdelningen. Nackdelen är att du får en ganska bra bit för de säljs i 5 och 10 meters längder.

Silikonslang är att föredra dock iaf till returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hah, jag hitta en butik i Gävle direkt som har pvc slang ;-) Biltema har. Finns en liten uppsjö, de ligger på båtavdelningen. Nackdelen är att du får en ganska bra bit för de säljs i 5 och 10 meters längder.

Silikonslang är att föredra dock iaf till returpumpen.

PVC slang har jag hittat på flera butiker. Köpte PVC slang på K-Rauta som säljer på metervara, som jag har till avrinningen. Som jag har förstått så är akrylslangen mjukare än en PVC slang. Slangen ska jag ha till returpumpen.

\\ Benjamin

Ändrat av MrRhames
fel på en meningsbyggnad
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Då ska jag sluta att leta efter venylslang. PVC slangen jag har hittat är så hård och oformbar. Lär ha en mjukare slang för att få bort vibrationerna ifrån returpumpen. Nu kör jag med en slang från Eheim men den är inte mjuk nog. Tack för tipset om Biltema och båtavdelningen, har inte tänkt på att Biltema.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten update.

post-5224-14468927927975_thumb.jpg

Kanske inte så mycket att se men jag lade i sanden igår. Maxi Jet pumpen ska jag byta ut mot två Tunze 6015 pumpar jag har köpt av Kenneth J här på SG. Har kört med Sera Nitrivec i en vecka nu. Tänkte köpa mig en liten städpatrull till helgen.

Nu har jag bytt ut Eheim slangen mot en silikonslang. Men jag tycker fortfarande att det är mycket vibrationer ifrån returpumpen. Är det någon som har något tips hur man minskar/blir av med vibrationerna.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten update.

Nu sitter det 2st Tunze 6015 pumpar i karet. Vibrationerna ifrån Sicce Syncra har avtagit men det ger ifrån sig ett durrande ljud. Så här i efterhand skulle jag nog valt Tunzes returpump, men det är lätt att vara efterklok. Nivån i avrinnings kammaren ligger på stabil nivå nu.

Karet går fortfarande tommt, endast ls och sand. Testade Ammonium och Nitrit efter att jag har kört med Nitrivec i 2 ½ vecka.

Temp: 26°

Salthalt: 1,024

NH4: 0,05ppm

NO2: 0,05ppm

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ut till Valboköpcentrum och såg att Djurmagazinet hade utförsäljning med 50-70%. Jag kom ut med en Eheim Compact+ 3000 för 327kr och en liten clownfisk som jag "räddade". Tänkte att det kan vara värt att testa en annan returpump, då jag tycker att Sicce Syncra pumpen jag körde med durrade för mycket. Men jag vet det fan om det blev något bättre, den vibrerar och durrar lika mycket som Sicce Syncra pumpen gjorde ibörjan. Men jag tänkte ge den en chans att lugna ner sig.

Jag tabbade mig dock. Jag doppade kontakten till skummaren i sumpen, men jag var snabb att få upp kontakten igen. Kontakten är av utlänsk modell då skummaren är köpt från Fish-Street. Vet inte hur "tät" dessa kontakter är. Kan jag hänga kontakten över ett element och torka den ett dygn, eller lär den bytas. Kan jag byta ut kontakten till en svensk kontakt? Vat att el grejer + saltvatten är en dålig kombo.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde inte vara någon fara om du låter den torka bara, den bör hålla tätt även om den är av billig kinesisk modell. Så länge det är en gjuten kontakt så blir det absolut inte bättre av om du skulle klippa av den och sätta på en Eu kontakt istället, så mycket kan jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag hittade jag orsaken till alla vibrationer och durrande ifrån returpumpen. Då sumpen stod direkt mot reglarna ibak och mot ena sidostycket på bänken. Det gjorde så att vibrationerna och det durrande ljudet förstärktdes till bänken och golvet. Bytta även tillbaka till Sicce Syncra pumpen i söndags.

Så jag tömde och flyttade på sumpen. :)

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Godkväll.

Kör en liten update. Nu är karet igång. Flyttade över en "candy cane", Euphyllia och 6 st snäckor, från mitt 125l kar jag lade ner. Dock klarade inte min BTA flytten.

Så här blev det.

post-5224-14468928715951_thumb.jpg

Mvh Benjamin

post-5224-14468928715709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Godkväll.

Var till Falun igår och köpte mig några invånare till.

En Archaster angulatus.

post-5224-14468929619047_thumb.jpg

En pepparmintsräka.

post-5224-14468929619272_thumb.jpg

Räkan har redan käkat upp tre glasrosor. :) Se om denna glasros ryker inatt.

Tre Tectus fenestratus

post-5224-14468929621061_thumb.jpg

Som ni ser så har även detta kar drabbats av Red Turf alger. :smiley13: Är nu på jakt efter mexikanska turbosniglar igen. Är det någon som har tips på vart jag kan få tag på dessa. Verkar vara väldigt svåra att få tag på dom.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deep ocean (dejong) tror jag har...

Ok. Har kollat med Triton.

Allt rullar på som det ska, men har några funderingar.

- Kan man ha flera sjöstjärnor av samma art (Archaster angulatus) i samma kar. Tänkte om det blir för trångt för dom eller fight.

- Finns det någon som käkar dessa alger?

post-5224-1446892970702_thumb.jpg

- Jag har en balja med levande sten liggandes. Tänkte byta vatten i baljan, kan man använda vanligt kranvatten till det?

- Då skummaren ger ifrån sig en hel del mikrobubblor, som följer med upp i karet. Skulle det bli mindre mikrobubblor om man stoppar ner levande sten?

\\ Benjamin

Ändrat av MrRhames
Lade till en fråga.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Har kollat med Triton.

Allt rullar på som det ska, men har några funderingar.

- Kan man ha flera sjöstjärnor av samma art (Archaster angulatus) i samma kar. Tänkte om det blir för trångt för dom eller fight.

- Finns det någon som käkar dessa alger?

[ATTACH=CONFIG]97339[/ATTACH]

- Jag har en balja med levande sten liggandes. Tänkte byta vatten i baljan, kan man använda vanligt kranvatten till det?

- Då skummaren ger ifrån sig en hel del mikrobubblor, som följer med upp i karet. Skulle det bli mindre mikrobubblor om man stoppar ner levande sten?

\\ Benjamin

Du kan nog ha flera sjösjärnor utan problem, sålänge det finns tillräckligt med föda åt de båda, annars kanske någon utav dem stryker med..

Kanske någon typ av sjöborre, eventuellt någon eremit, men jag hade satsat på en sjöborre eller manuell borttagning.

Med att byta med vanligt kranvatten beror på vart du bor, kolla ditt vattenverks vattenvärden och se ifall det är dugligt. Ute på landsbygd är det inte att rekommendera, men om du bor mer centralt behöver det inte vara några problem, men kolla upp det innan.

Menar du att sätta levande sten intill skummaren då? I samma fack liksom

Förövrigt är det ett riktigt fint kar du har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske någon typ av sjöborre, eventuellt någon eremit, men jag hade satsat på en sjöborre eller manuell borttagning.

Med att byta med vanligt kranvatten beror på vart du bor, kolla ditt vattenverks vattenvärden och se ifall det är dugligt. Ute på landsbygd är det inte att rekommendera, men om du bor mer centralt behöver det inte vara några problem, men kolla upp det innan.

Menar du att sätta levande sten intill skummaren då? I samma fack liksom

Förövrigt är det ett riktigt fint kar du har :)

Tackar.

Kan testa med manuell borttagning först. Jag bor i centrala Gävle, får kolla upp vattenvärdena. Tänkte ha levande sten i samma fack som skummaren.

Du bör nog ha mer än 300 liter kar om sanden i botten skall försörja 2 stjärnor.

Då får den leva ensam, den har ivarjefall en Nassariussnäcka som sällskap.

Mvh Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Kan testa med manuell borttagning först. Jag bor i centrala Gävle, får kolla upp vattenvärdena. Tänkte ha levande sten i samma fack som skummaren.

Hmm, det skulle nog kunna minska bubblorna en del, men jag tvivlar på att det skulle lösa hela problemet. Jag är inte helt hundra på den fronten om jag ska va ärlig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det skulle nog kunna minska bubblorna en del, men jag tvivlar på att det skulle lösa hela problemet. Jag är inte helt hundra på den fronten om jag ska va ärlig

Ok. Har funderingar på att byta ut skummaren.

Då jag har börjat stört mig på ljudet från min BM NAC 3.5 skummare så for jag upp till Biltema. Köpte mig ljuddämpningsplattor efter jag läste denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53701-Ljudd%E4mpa-med-Bitumen-g%E5r-det-bra&highlight=biltema

post-5224-14468929766017_thumb.jpg

Skillnaden på ljudnivån blev märkbar. :) Då man tänker lite fel ibland så köpte jag en platta för lite , glömde att man kanske skulle ljudisolera skåpdörren också. Men finns det någon anledning att ljudisolera "taket" i skåpet?

\\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...