Gå till innehåll

Har min nya knapp förgiftat karet?


Torreador

Rekommenderade inlägg

Jag är ny med saltvatten och har nyss startat upp ett 20 liters nanokar. Tråd finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52186-Nu-%E4r-det-ig%E5ng!-20-l-nano-(aquael)-D

Jag har bara lite koraller och en räka än så länge i karet. Korallerna har varit jättefina ända tills idag. I går var jag och hämtade tre nya koraller hos en annan saltvattenstok. En lågväxande sak:

post-5639-14468927916341_thumb.jpg

Ett kenyaträd:

post-5639-14468927916478_thumb.jpg

Och så den som jag grubblar över, en Protopalythoa (?)

post-5639-14468927916629_thumb.jpg

Som ni ser så ser alla oerhört deppiga ut!!!! Även mina andra koraller som jag hade innan har deppat ihop. Kolla bara xenian:

post-5639-14468927916807_thumb.jpg

Jag fick reda på när jag hämtade knappen att den är giftig. Men HUR giftig är den??? Hur försiktig ska man vara vid hantering?

Kan det vara den som har förgiftat vattnet i mitt lilla kar så att alla de andra korallerna mår dåligt?

(varför blev bilderna så små förresten???)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att dom förgiftat något att tala om väntar några dagar å se vad som händer.

har karet varit tänt länge när bilderna togs ?

Mjukkoraller drar oftast ihop sig över natten för att sen öppna sig när ljuset tänds å det kan ta en stund inan dom är ok.

Så ta det bara lite lungt så kommer det nog.

Som nämdes lite aktivt kol kan oxå ta bort om det skulle vara några stridigheter korallerna imellan.

Lägg det i en strumpbyxa å knyt igen å lägg ner i sump eller i karet eller kör det via ett ytterfilter om du har ett ståendes i några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade massor av dom i 130-karet och märkte aldrig nåt särskilt. Men ditt kar är ju litet. Känner du dig tveksam och det inte blir bättre så ta ut dom och släng dom. Va dock försiktig när du hanterar dom. Lägg i kraftig plastpåse och knyt igen noga

Jag vet inte hur jag ska göra, vill ju ha dem för de är så fina, men vågar inte riktigt ha dem kvar. Det känns dock inte bra att slänga dem, kanske Stig vill ha dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vet inte hur jag ska göra och vad det kan vara, jag gör ett 50% vattenbyte och ser om det blir bättre. KH har sjunkt från 9 häromdagen till 7,3 idag. Kan det har något med saken att göra? Igår fodrade jag räkan med kuberna jag köpte av dig, kan det ha varit något där som ställt till det? Om jag hällde i för mycket? Han åt inte när jag hällde i, han stannade kvar i sin håla, men jag antar att han har gått och plockat i natt.

Något skumt är det i allafall :-( Den korall som är minst påverkad är skivanemonen, men även den är ledsen. Alla andra är helt stilla och ihop. Kenyaträdet har gått av så nu ligger det på botten och "roten" sitter kvar på stenen med tandpetaren och gummibandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är aldrig fel, sätt det i system att byta en 5 liters dunke varje vecka. Se bara till att temperatur och salthalt är samma som i akvariet.

Kh bör inte vara problemet här, mjukisar är inte lika beroende av det som stenkoraller.

För mycket foder kan ställa till det lite när det börjar ruttna och brytas ner, men det går i regel inte över en natt.

Vad var det för mat?

Kenyaträdet har du förmodligen klämt åt för hårt med gummibandet, gummibandet ska bara hålla den på plats utan att det klämmer.

Mjukkoraller kan ha kemisk krigföring, framförallt når där är nya och lite skadade koraller i. Så en strumpa med aktivt kol är inte helt fel, helst på en plats där det är skaplig cirkulation.

Mjukkoraller drar ihop sig av en eller anledning ibland, dom kan få för sig att göra det "bara sådär för att dom vill" känns det som, behöver inte alltid var fel. Börjar dom däremot lösas upp så är något galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var mysis från Akvarieteknik som jag matade med, men jag vet inte om han åt något, det flög ju bara omkring och han var kvar inne i sitt hål. Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska lägga i heller. Men han var väl ute och letade på natten sedan antar jag.

Jag ska köpa kol som jag kan lägga i, kan vara bra att ha framöver också om något händer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig hände det såhär när jag hade i ett Kenyaträd, den släppte ifrån sig något vitt slemm och alla koraller drog ihop sig under 2 dagar. Sedan när jag vaknade dag 3 så var det som att ingenting hade hänt..

Hm.... Faktum är att mitt Kenyaträd har pyst ur sig något vitt varje gång jag pillat med det. Det kommer från roten. Kanske det är det som ställt till det då. Jag väntar och ser.

Jag har satt om trädet nu, utan tandpetare och med gummibandet runt trädet i stället, bara löst. Får se om det reder sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser keynadträdet som en mycket starkare kandidat, mjukkoraller av som Capnella (som kenyaträd tillhör) Sarcophyton med flera använder sig av kemisk krigföring för att försvara sig, dessa kemikalier till skillnad ifrån SPS och knappar hålls inte inne för att användas som försvar, utan dem läcker ut det hela tiden, det gör det viktigt att man har aktivt kol i karet för att avlägsna dessa gifter så de inte ansamlas till en nivå där de börjar döda andra koraller... Gifterna de använder är till stor del terpener (den klassen av ämnen som terpentin tillhör) som också ofta ger mjukkoraller en speciell "doft"... Men för att göra nåt åt det så vattenbyte och aktivt kol som skrivits innan är viktiga nu...

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig ser det bara ut som att du varit nere i karet och rört runt för mycket... om man pillar runt mycket med korallerna så krigar de ett tag, sen kanske om du råkar röra sanden så kommer massa skit upp, viss del av skiten äter korallerna, viss del blir de irriterade av... Jag kan inte mäta KH i mitt kar efter jag har rört i sanden... tycker att det aldrig stämmer, eller är stabilt... har funderat på om det är någon pH svängning eller ngt sådant..

Sen är det väl bra att hålla koll på, vilka koraller släpper ut vad i vattnet, och hur reagerar de andra korallerna på det... Sen kan det ta ett par dagar innan det giftet gått ur vattnet.. brytits ned..

Köp ett rent cyano-akrylatlim och limma fast trädet istället på stenen.. Jag har testat ett portionsförpackat lim från Biltima, små gul-orange tuber.. funkar bra för mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig ser det bara ut som att du varit nere i karet och rört runt för mycket... om man pillar runt mycket med korallerna så krigar de ett tag, sen kanske om du råkar röra sanden så kommer massa skit upp, viss del av skiten äter korallerna, viss del blir de irriterade av... Jag kan inte mäta KH i mitt kar efter jag har rört i sanden... tycker att det aldrig stämmer, eller är stabilt... har funderat på om det är någon pH svängning eller ngt sådant..

Sen är det väl bra att hålla koll på, vilka koraller släpper ut vad i vattnet, och hur reagerar de andra korallerna på det... Sen kan det ta ett par dagar innan det giftet gått ur vattnet.. brytits ned..

Köp ett rent cyano-akrylatlim och limma fast trädet istället på stenen.. Jag har testat ett portionsförpackat lim från Biltima, små gul-orange tuber.. funkar bra för mig..

Ok, det kan vara så. Jag ska till stan idag så jag kan köpa ett sådant lim. Biltema finns här så det är lugnt. Lägger jag lim direkt på trädet och sedan ner i vattnet och på stenen eller måste jag ta upp stenen ur vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"snabblim" som vi använder skall limmas torrt varjefall inom modellflyget, så det kan passa för er också. Har även Biltemans små gula som ni pratar om och det är inte samma kraft i de som modellflygets lim. Kan vara bra att köpa ett gel snabblim istället för den porösa som Biltemas är och det kan ni hitta hos Jula, de säljer två olika så välj den som det står gel på. Den porösa vill gärna krypa in i materialet så det kan vara jobbigt om man skall sätta tillbaka den så vi håller ihop detaljerna och sedan lim på fogen. Gel variaten behöver man inte hålla sakerna på plats.

Tänk bara på att undvika ha näsan över ångerna som kommer av limmet så ni inte får överkänslighet mot snabblimmet som jag fått. Finnes inga tabletter lr liknande som hjälper om jag använder detta lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara ett elände att limma den typen av koraller med cyanoakrylat, det blir varmt när det härdar och därmed dör vävnaden där man limmat, då släpper det igen. Funkar ibland och ibland inte.

Jag använder uteslutande gummibandmetoden på mjukisar, om man inte kan trycka ner korallen i en skreva tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lim är ingen brådska låt den vara lite och låt karet vara i några dagar utan att pilla i det.

Sätt i lite kol och låt det gå sin gång så kommer det nog att ordna sig.

Ska göra så :-) Den pyser ur sig vitt när jag pillar på den så jag vågar inte pilla mer. Tack för att ni hjälper till!!! Man är nog lite nojig nu i början... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering:

Ingen bättring ännu :-( Xenian ser om möjligt ännu värre ut, nästan lite taggig som om den håller på att torka ihop eller implodera eller hur man nu ska säga...

Skivorna är lite bättre men den lågväxande är jättedålig också. Kenyaträdet hade ramlat isär i bitar nu trots att gummibandet satt superlöst så nu i eftermiddag så tog jag bort det helt och lade det i en burk för sig, får försöka med det i en egen burk då jag misstänker att det kan ha något med krånglet i karet att göra.

Räkan verkar hyfsat opåverkad men det är svårt att säga då han gömmer sig hela dagarna. Sniglarna har varit så gott som stilla i 3 dagar nu och den pyttelilla sjöstjärnan är försvunnen.

Jag gjorde ett nytt vattenbyte på ca 40% idag. Jag har också dragit ner belysningstiden till 7 timmar.

Har tyvärr inte fått tag på aktivt kol än men ska göra ett nytt försök i morgon.

En annan sak som jag tänkte på som kanske bara är en ren tillfällighet men jag frågar ändå. Kan man vara allergisk mot något i karet? I förrgår när jag mixtrade med Kenyaträdet och bytte vatten så fick jag efter en stund värsta rinnsnuvan och nös som en tok. Jag är i och för sig förkyld så jag tänkte inte så mycket på det då förutom att det var konstigt att det blev som när pollensäsongen startar.

Idag när jag plockat upp trädet och bytt vatten så hände samma sak igen!!! Näsan rann som en kran och nysningarna satte igång. Någon som märkt av något sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket möjligt att ha allergier.

Men mitt tips är förgiftningssymtom.

Lite metallisk smak i munnen?

Sluta pilla med karet, låt det ha sin gång.

Blir oftast värre med problem när man pillar med det för mycket.

Kan vara det som stör balansen.

Var noga med hygienen, både innan och efter du rotat i karet.

Eventuella tvålrester kan vara förödande för koraller, framförallt i små kar.

Skaffa aktivt kol så fort som möjligt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...