Gå till innehåll

Alexanders lååååånga 455l


Alexander

Rekommenderade inlägg

Fick tag på ett akvarium med tillräckligt intressanta mått som jag tänkte starta upp.

35cm(D)x40cm(H)x325cm(L)

Akvariet har förtillfället ännu fisk i sig och kommer att levereras inom 2-3 veckor. Tills dess har jag tid på mig att beställa teknik och passande ljus.

Ang. ljuset så vill jag ha lite råd. HAr funderat mycket på 50/100W LED från AC-RC men har kommit fram till att det vore lönsammare att köra med 3W LEDs istället, samt att det finns fler möjligheter för programmerbart ljus, etc..

Tänkte mig ett 120LED kit från Aquastyleonline med följande specs:

6x Aquamarine Cyan LED 3W

6x Epileds 3W LED UltraViolet(UV) 398nm

9x 420nm Actinic Violet / Super Actinic 3W LED

3x Epileds 3W LED Red 660nm

48x Bridgelux 3W LED Royal Blue

24x Bridgelux 3W LED White 10000K

24x Bridgelux 3W LED White 6500-7000K

45 degree lenses

5x ELN-60-48P

and

5x 5.1 cm X 2.3cm X 56 cm(2" X 0.9" X 22") Aluminum Heatsink

Som dator tänkte jag mig en Typhon LED Controller från Boostled. Kommer kylflänsarna räcka månne? Passiv eller aktiv kylning, ingen skillnad.

Övrig teknik har jag ännu inte hunnit planera. Köpte akvariet igår.

mvh.

Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall nog överväga att välja 60° eller 80° linser... finns risk att du kommer att få discoljus med ett par snäva 45° linser och i tanke på att du har ett rätt så lågt kar så klarar du dig säkert med 80° linser.

Om du vill spara en slant ska du bygga egna kylflänsar, det drar upp saftigt på transport priset.

Det finns ett par riktigt bra hemma byggen när det kommer till kylflänsar... bara att googla =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lönt för dig att köpa UV leds. Jag har UV leds från aquastyle och det var ingen kvalité på dom. Plasten på leden blev brun och "smält" (troligen pga att det är UV ljus) så det kommer inte ut nåt ljus.

Roliga mått på karet, tänker på en sak dock. Med så kort djup, bara 35cm, kanske det blir svårt att ha större fiskar eftersom det kan bli trångt med sten och allt när dom ska vända sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggvaruhus , finns hos dom flesta.

Kör du tex 40*20mm profil. Kan köpas i 1m längder ,

Då kan du montera en rad med led på den.. Så kör du 4st dvs 4 rader.

Då blir en ramp 16cm bred 2cm hög , 100cm lång. Sen får du borra upp för en fläkt i toppen.

Hänger du med ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle ett sådant kar inte gå bygga i helglas? Bioted marins visningskar för koraller har nog ungefär den där längden och höjden på sin långsida om inte lite längre tom. Det är i helglas och dessutom stag befriat bortsett från en bit i varje hörn. Det går utmärkt, det är ganska tjockt glas dock förstås. Såg ut att vara minst 10 mm iaf.

Hur tjocka rutor är det i det där?

Kul kar annars, det håller jag med övriga om!

edit. Det kan nog hända att Bioteds kar bara var 30 cm högt när jag tänker efter, men det borde fortfarande inte vara omöjligt att bygga. Så stark är inte en alumiumram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte så stark men helt klart mer stryktålig än utan. Har två stycken 35kg hormonstinna hanhundar, samt min egen avkomma och alla tre är under tre år gamla. Känns tryggare att ha aluram. Dessutom fick jag karet för en hundralapp(euro). Kollade inte tjockleken men jag gissar på 8-10mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det blir rätt mycket Disco med 3W leds. Ett annat alternativ skulle vara 20W leds från AC-RC.

Kan använda max 8st Mean Well PWM drivers med Typhonen, men vet inte ännu vilken.

Alternativ:

ELN-60-27P

0 ~ 2.3A

13.5-27V DC

ELN-60-48P

0 ~ 1.3A

24-48V DC

LED:

DC Forward Voltage (VF): 10-11V DC

DC Forward Current (IF): 1000-2100mA max

Min inre elektriker säger 3st LED per ELN-60-27P. Nu är jag ju inte elektriker, men den där verkar bättre än 48V varianten. 60W drivern som AC-RC säljer(inte PWM) har 24-34VDC & 600-1950mA. ELN-60-27P ligger närmast. Om nån kan kommentera om kompabilitet så skriv gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både multichip och Cree 3w, det blir lite ljusspel med båda varianterna men bygger man det på rätt sätt så är dom jämlika i min erfarenhet.

Likt Manne så rekommenderar jag Cree för dom blåa och vita dioderna, sen skulle jag titta lite på alternativa "spektrumfyllare".

Ledgroupby har en variant som heter "ocean coral white" eller nåt liknande, utöver detta skulle jag lägga till lägre spektrum 410-420-430nm.

Dom billiga som ligger lägre 410-430nm mår oftast bättre av att köras med 500ma, vissa säljare säger att dom kan köras på 700ma men det verkar kunna orsak problem.

Det finns en nyare variant på ledgroupby som liknar en cree diod som jag misstänker är lite vassare.

Med tanke på hur lågt ditt kar är så kunde du köra utan linser så länge du skyddar dioderna och har ramperna lite närmare ytan.

Annars så kan du använda 80 graders och ha dom en bit över vattenytan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte någondera ger dig ett bra resultat, karets utformning är sådan att deras funktion inte blir direkt optimal.

Med det breda flödet dom har och det smala karet så kommer du inte få flödet att bära speciellt långt.

Du skulle få ett extremt flöde i en del av karet, men sen skulle pumpen själv motverka flödets spridning pga utformningen.

Tunze har mer riktat flöde som bär betydligt längre men även där så tror jag inte på en pump i ett så långt kar.

Problemet jag ser är att du skulle få väldigt få behagliga/lämpliga zooner för djuren även om du skulle den teoretiska formeln för flödesbehov per liter.

Kort sagt, du bör ha flera pumpar i ett så långt kar, eller något system för att fördela returpumpen(kraftigare sådan) och få ett lite varierande flöde.

Då tänker jag på ett par av den stora modellen av SQWD eller andra liknande lösningar om du vill minska tekniken i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva att illustrationen föreställer lutat akvarium. Ifall bilden skulle föreställa ett olutat akvarium skulle vi ha det avbildade akvariet ungefär till mitten av trapphuset. För att undvika sönderrivna väggar, golv, tak och dörrar så hamnar vi nog att lyfta in det via balkongen. Misstänker att det blir enklare att ta in det där via direkt än att fastna efter att ha opererat upp det via trapphuset. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på tex 4st 6055 från tunze med en styrdator , hade nog varit betydligt mer lämpat till ditt kar än en större.

Dessa pumpar är ganska små o kan lätt gömmas bakom någon LS om man nu vill ha dom icke synliga.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer antingen bli en SQWD, eller dubbla MP40 eller M60 beroende på hur bra/dåligt en MP40 klarar sig imorgon då vi kommer att testa en sån i akvariet.

Följande grejs ska beställas:

Bubble Magus ZEOlite Reactor

Bubble Magus BM155(samma som BM150pro, men pumpen på utsidan)

Marine Color doseringspump

Jebo 36w UV

RIO Hyperflow 32HF returpump(7200l/h)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rio hyperflow är inte för drift i möblerade rum. Den vibrerar våldsamt och har ett system med lameller på impellern för att garantera start åt rätt håll. Dessa lameller slits så man behöver byta impellern en gång om året ungefär. Och efter några år är mothållen i pumphuset nedslitna så då hjälper inte det.

Jag bytte en 32 HF mot en Newjet 8000 som gav betydligt mer flöde och drog mindre ström. Och är praktiskt taget ljudlös.

( 2m lyfthöjd )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...