Gå till innehåll

Recension av RLSS R6-i Skummare


kladd3

Rekommenderade inlägg

Har bestämt mig för att skriva ner mina tankar och funderingar kring min nya skummare. Kan tycka att med allt folk här på guiden så skrivs det allt för få recensioner om olika produkter och det tänkte jag ändra på så för varje ny produkt som jag köper så kommer jag skriva ner mina tankar om dessa.

Har nu i snart 6 månader gått och funderat på att köpa en ny skummare eftersom min gamla Aquacare 1000 V hela tiden går sönder (plasten spricker vid inloppet till skummaren)

Så efter att plockat ut tre kanditater, en deltec och en nyos, till ny skummare och jämfört lite så gjorde jag mitt val och det blev en RLSS R6-i skummare. Valet avgjordes av en faktor och det var att RLSS skummaren hade en controller med sig med 6 förinställda lägen på pumpen. Priset på de tre alternativen var det ingen större skillnad på inte heller vilket storlek på kar de klarade av (egen personliga åsikt).

Fakta

Mått: 230*170*530

Energiförbrukning: 25 w

Luftintag: 960 l per timme

Tankstorlek: ca 400-600 l

Pris: ca 3500 kr + 300 kr i frakt

Tanken är att jag ska dela in denna recenssionen i tre delar uppackning/ihopsättande, inkörning perioden samt en utvärdering efter någon vecka.

Del 1 Uppackning

Beställde skummaren runt 25/26 dec och fick den idag den 16/1 och då hade posten strulat till det och skickat runt den till några olika städer också alltså dryckt 3 veckor från beställning till leverans och då var det nyår och en del röda dagar under denna tiden.

Skummaren kom i en trädlåda som inte ens den klantiga anställda på posten kunde haft sönder

post-5427-14468927954297_thumb.jpg

Själva skummaren i paket var väl paketerat med väldigt mkt plastfolie kring varje del samt att det låg mjuk frigolit mellan delarna

post-5427-14468927954741_thumb.jpg

Själva ihopsättandet var det inga större problem med fick en länk från försäljaren som visade hur man gjorde tog kanske 15 min att sätta ihop och jag fick bara två skruvar över (skojar inte) Vet ej var dessa ska vara eller om de är reservskruvar ska kolla med säljaren och återkomma med svaret.

post-5427-14468927955431_thumb.jpg

Själva kvaliten på grejerna har jag inget att klaga på akrylen var tjock och skruvarna var i plats och gängade bra.

Än så länge ser det ut så här på plus och minus sidan

+ sidan

* Valförpackat

* Delarna går lätt att plocka isär för rengöring

* Lätt att sätta ihop

- sidan

* Ingen manual med, visst finns instruktioner på nätet dock så vore det bra med en manual ala IKEA på tex vilka grejer som ska sitta var så man inte får två skruvar över som jag fick.

* Väldigt mkt kablar till el,contrller och pump borde finnas något smidigare sätt att lösa det på. Måste finnas något bättre sätt att lösa konverteringen från 220 v till 24 v än en adapter ala datorladdare

*En smartare lösning för att hänga upp controllern på väggen.

Dock är jag än så länge väldigt nöjd återkommer om någon dag men hur det har gått med installationen av skummaren i sumpen

post-5427-14468927954536_thumb.jpg

post-5427-14468927955179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte se helt säkert men är det inte en waveline 5000 pump? Kör min skummare med det också, en korallen zucht Small. Kör på läge 4. Men ifall den måste gå på Max så tar ju pumpen 48watt?

//Rasmus

Det är lillebror som sitter i denna skummare en waveline dc 3000 har jag för mig att betäckningen var.

Kan meddela att skruvarna var två reservskruvar som skickades med så skummaren var helt korrekt monterad :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer del två: Igångsättningen

Tänkte först bjuda på en jämförelse nytt vs. gammalt ser iaf mkt bättre ut. Efter att plckat ut den gamla skummaren ch fått in den nya så blev det väldigt mkt plats över i sumpen. En annan fördel med att byta skummare är att jag nu har en eheim pump över som man kan använda till kanske en kommande ATS

post-5427-14468927971554_thumb.jpg

Nog med tjat om den gamla skummaren, Måste nu erkänna att jag hade fel om det var för mkt kablar till demma skummare. Efter att tänkt lite så satte jag elomvandlaren utanför sumpskåpet iaf den inte tål saltvatten dock så sitter contrllern inne i skåpet just nu mest för att ha den nära till hands när jag ställer in skummaren, sen för nog även den flytta ut från sumpskåpet. Så här ser controllen ut igångsatt. Dock vidbehåller jag att det behövs någt bättre sätt att få upp den på väggen typ en tavelupphängning ala IKEA.

post-5427-14468927971791_thumb.jpg

Att ställa in denna skummare var inte allt för enkelt då en manual för detta saknades, samt att det är första gången jag köper en ny skummare, men efter en konversation med säljaren så tror jag nu att det är hyfsat inställd sen behövs den nog fin justeras ett par gånger. Dock så har den redan börjat att producera lite brunt skum efter 3-4 h körning. Just ny kör jag på fart 4 av 6 och den producera tonvis med bubblor. En stor skillnad mellan denna nya skummare gentemot den gammåla är att denna inte släpper ifrån sig en massa mikrobublor.

.attachment.php?attachmentid=89128&d=1358450773&thumb=1

Då var det väl dags för lite plus och minus

+

*upptar väldig liten plats i sumpen med andra ord är den väldigt kompakt.

*bra längd på kablar så man har chansen att placera sakerna där man vill ha dem. Yepp har ändrat synen på dessa kablar.

*hyfsat lätt att ställa in när man vet hur man ska göra.

-

*Upprepar mig lite ingen manual. Det var nog det enda.

En sak som jag upptäckte idag var att det finns ett litet avlopp på skummarkoppen för påkoppling av en slang till en större hink för geget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har du? Och hur är ljudnivån? Är inne lite på att eventuellt byta skummare med.

//Rasmus

Mitt kar är vattenvolymen på ca 320 l. Har bara haft igång skummaren i knappt ett dygn men jaha upplever den som väldigt tyst det är först om man kör pumpen på högsta fart som jag kan urskilja ett svagt vinande ljud.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag har upptäckt med denna skummaren sm gör att den just nu inte passar mig är att den är väldigt känslig för olika vattennivåer men när jag väl byggt min automatiska vattenpåfyllning så kommer den med största sannolikhet fungerar klockrent. För den skummar något grymt bra när vattennivån är rätt.

Återkommer med en mer utförlig utvärdering efter min stockholmsresa

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag är fortfarande väldigt nöjd med den. Hör knappast den när jag inte har örat mod det så den är väldigt tyst det är först på de högre hastigheterna på pumpen som det går att höra ett mkt vagt surrande ljud. DOCK är det enligt mig ett måste med ett automatiskt vattenpåfyllningssystem eftersom annars är det svårt att ställa in skummaren så det skummar optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl ganska få skummare som inte presterar dåligt med varierande vattennivåer tycker jag. Det är väl om man har en återcirkulerande skummare med konstant nivå innuti. Men det brukar inte vara den konstruktionen som är. Det blir mycket besvärligare att göra en sådan skummaren än en öppen tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du utan någon baffel i sumpen Christoffer? Eftersom nivån skiftar mena jag.

Yepp har bara en stor blå plastbalja som sump inget fansy här inte :) så när vattnet avdunstar så sänks nivån ganska drastiskt och fyller man inte på dagligen som jag inte gjorde så var det väldigt svårt att ställa in skummare.

Men med min nya hemmabygda vattenpåfyllare så fungerar det perfekt.

Ja sak så småningom bygga en riktig sump men med en liten hemma och föräldraledighet så är det inte det lättaste att få pengar till akvariet för det ska tydligen köpas blöjor och välling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du utan någon baffel i sumpen Christoffer? Eftersom nivån skiftar mena jag.

Du menar en skiva i sumpen som gör att det är konstant nivå i den delen av sumpen där skummaren står, eller?

Det är helt klart ett måste med nya skummare med denna "barriär".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar en skiva i sumpen som gör att det är konstant nivå i den delen av sumpen där skummaren står, eller?

Det är helt klart ett måste med nya skummare med denna "barriär".

Precis det var min fråga om. Och eftersom Christoffer kör med en plastbalja som sump utan baffel så hade det hela en förklaring. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har nu kört denna skummare i snart ett år och är fortfarande nöjd med den (dock så har jag inte så mkt att jämföra med eftersom jag är väldigt grön, fortfarande, inom saltvattens branschen). Det som gått sönder är plastbit på vattenutsläppet gick söder pga av en lite allt för hårdhänt person men inget som påverkar funktionen.

Underhållningen som är gjord är en total rengöring en gång, den var väldigt enkel att ta isär och sätta ihop. Sen måste man rengöra luftinsuget någon gång i månaden för att effekten inte ska avta.

Ljudnivån är väldigt minimal när jag kör på nästhögsta fart.

Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med dem

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...