Gå till innehåll

Försök att rädda Trachyphyllia..


freddi36

Rekommenderade inlägg

Jag fortsätter min dokumentation av mitt räddningsförsök av min Trachyphyllia här istället för i min tråd om karet. Här kan jag även ställa frågor och rikta mig direkt till folk kunniga om detta. Jag behöver all hjälp jag kan få, vill verkligen rädda den! Jag ska mata den var dag, jag har flyttat den från mitt hotell till mitt 20L nano med lägre nitratvärde och mindre invånare som pickar på den vid matdax.

Jag flyttade öer den igår och den ser redan ut till att trivas bättre! Längre ner finns två bilder, en från den storhetstid och en från idag...

Detta inlägget ger mig hopp, och det ser ju onekligen ut att min lider av samma sak som den i länken: http://www.reefdup.com/2012/01/11/rescuing-dying-corals-trachyphyllia/

Dom skriver att man kan slipa ner skelettets taggar för at minimera skador och det blir lättare för den att växa tillbaka. Kanske något att fundera över? Eller det kanske bara stressar den mer..

Som det ser ut nu går den i ett 20L nano med en räka, en turbo och en eremit. Och andra koraller. Jag kör ett litet innerfilter i karet med kol och vadd, har 18W LED, 6w RB, 3w 420nm, och 9w 20000K. Ca 300L/h flöde.

Värdena:

Ca 450ppm

Mg 1340ppm

Kh 9

NO3 5ppm

PO4 0ppm (salifert)

Jag fattar inte hur jag kunnat låta den gå från det här:

post-5907-14468928075659_thumb.jpg

Till det här.......

post-5907-14468928075448_thumb.jpg

Vi får hoppas jag kan återställa den, som sagt, all hjälp jag kan få uppskattas! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är inte alls min grej men jag kan ändå rekommendera dig att läsa igenom denna tråd samt tråden som är länkad i huvudinlägget som ger tips om druvsockerbad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43468-Att-sockra-LPS-er

Kan vara något att testa som sista utväg.

Hoppas den "kryar på sig" för det är en riktigt fin korall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har läst den, och jag har provat på andra koraller :)

Vill nog inte göra det på denna riktigt än, den är så sliten att jag vill stressa den så lite som möjligt.

Gav den 5-6 on formula 1 pellets för ca 1/2h sen med en flaska över, och den har ätit alla nu. Ska fortsätta mata den var dag med dessa pellets för jag tror det är ett mer komplext näringsvärde i dessa än i t.ex mysis eller krill. Även fast dom är gjorda för fiskar :) (rätta mig gärna om det är fel)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! Då ska jag inte göra det.

Jag gör 15% vattenbyte var vecka, och har två stenkoraller i karet just nu, dvs inte många som förbrukar Ca Mg eller Kh, så värdena är stabila. Jag fyller även på vatten var dag, samt ser så salthalten är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gett det koraller äter i naturen vilket är zooplankton vilket troligtvis är det bästa att ge då det men all sannolikhet finns en anledning till att de också äter det i naturen. En av anledningarna som jag tror vissa koraller dör av är bristen på mat i våra akvarier som endast finns i haven såvida vi inte tillsätter det men det blir ju ändå aldrig så bra som det är i naturen iaf inte i våra akvariet vi har hemma många gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på volym och belysning så funderade jag på om du inte har för mycket ljus, det krävs en del för detta men med dioderna du har så kan det vara möjligt.

Efter en viss nivå så blir ljuset en belastning istället, något som inte är så vanligt men kommer kanske mer emot då man kombinerar led+nano ;)

Jag fick själv nyligen hem en 18w "dreamchip" lampa med e27 sockel, problemet jag har med den är att den genererar mer ljus än dom LPS koraller jag har skulle vilja utsättas för.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju inte så jätte illa ut det där, du behöver nog inte göra mycket mer än att ge den bra vattenvärden och en plats med lagom flöde och ljus (inte så jättemycket av någotdera när den är stressd) det jag vet med många LPS av den där typen är att de gillar att stå lite inkörda en (större) skreva där de själv kan reglera lite hur mycket ljus och flöde de får genom att expandera/dra ihop sig. Att ha den helt öppet funkar bra om man har precis rätt förutsättningar, men marginalerna blir mindre. Så jag brukar ofta ha den typen av LPS runt basen på levande sten pelare...

Ta det lugnt med den så kommer den nog återhämta sig, mata inte för mycket som Petter säger, det kan stressa mer och den kan få mat som ruttnar i "magen"... Bra vattenvärden med en del nitrat i brukar göra att de återhämtar sig snabbt.... Så liten skada som din ändå har så skulle jag inte gå på septa på den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gett det koraller äter i naturen vilket är zooplankton vilket troligtvis är det bästa att ge då det men all sannolikhet finns en anledning till att de också äter det i naturen. En av anledningarna som jag tror vissa koraller dör av är bristen på mat i våra akvarier som endast finns i haven såvida vi inte tillsätter det men det blir ju ändå aldrig så bra som det är i naturen iaf inte i våra akvariet vi har hemma många gånger.

Okej, blandad kost är bäst dvs? :)

Med tanke på volym och belysning så funderade jag på om du inte har för mycket ljus, det krävs en del för detta men med dioderna du har så kan det vara möjligt.

Efter en viss nivå så blir ljuset en belastning istället, något som inte är så vanligt men kommer kanske mer emot då man kombinerar led+nano ;)

Jag fick själv nyligen hem en 18w "dreamchip" lampa med e27 sockel, problemet jag har med den är att den genererar mer ljus än dom LPS koraller jag har skulle vilja utsättas för.

//NiXoN

Den har varit i mitt clownhotell på 58L enda till igår. Där har jag runt 45w LED om jag inte minns fel. Den satt på botten ca 50cm under rampen. (35cm till ytan, 15cm mellan ytan och rampen) :)

Ser ju inte så jätte illa ut det där, du behöver nog inte göra mycket mer än att ge den bra vattenvärden och en plats med lagom flöde och ljus (inte så jättemycket av någotdera när den är stressd) det jag vet med många LPS av den där typen är att de gillar att stå lite inkörda en (större) skreva där de själv kan reglera lite hur mycket ljus och flöde de får genom att expandera/dra ihop sig. Att ha den helt öppet funkar bra om man har precis rätt förutsättningar, men marginalerna blir mindre. Så jag brukar ofta ha den typen av LPS runt basen på levande sten pelare...

Ta det lugnt med den så kommer den nog återhämta sig, mata inte för mycket som Petter säger, det kan stressa mer och den kan få mat som ruttnar i "magen"... Bra vattenvärden med en del nitrat i brukar göra att de återhämtar sig snabbt.... Så liten skada som din ändå har så skulle jag inte gå på septa på den...

Okej, bra att du tycker det inte ser så farligt ut :) Den har visserligen en liknande skada på andra sidan men lite mindre. Samt att köttet krypit upp en bit på undersidan.

Jag kan flytta in den under stenen (har en sten stående mot rutan) om den skulle visa att den inte trivs. Just nu är den mer uppblåst än på länge!

I förra karet var nitraten på ca 25ppm visade det sig med ett nytt bättre test, har alltid fått resultatet 10ppm innan. (med ett skit test har jag nu förstått)

Jag matar den var tredje dag nu till att börja med, det låter vettigt det ni säger om att den måste hinna smälta maten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller tummarna för dig, det är jag som skrev tråden om att sockra LPS:er och jag har gjort det på transportskadade trachos (köper ibland från en mindre nogräknad butik som har mest sött) men det viktigaste är att ta det lugnt. Om du ser att den kryper tillbaks ännu mer kan det vara en idé annars ta det lilla lugna. Allt är bra så länge de inte blir värre, kommer nog ta månader och kanske ännu längre innan den är tillbaka till sina forna glansdagars styrka. Blandad kost med mest smått känns vettigast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar din tråd lite, då jag har samma (fast värre) problem med en av mina trachyphyllia!

ni som har har fina trachosar, vart placerar ni dessa? jag har märkt att mina gillar när jag placerar en "tratt", i form av en pet-flaska ovan dem. då blir de efter någon dag mycket fetare (i stil med "efter-fotot" i första inlägget av Fredrik). undrar om det beror på cirkulation eller ljus?! eller kombination?

vad matar ni dem med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tryckt ner min i en klippskreva 2/3 upp... oftast uppsvälld och verkar inte störas av ljusmängden... där är dock lugnt flöde, står i backflödet från returpumpen... hade den i mer strömt innan, då var den för det mesta mindre... centrum rakt uppåt som om den låg i sanden...

post-2947-14468928094793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag ser en skillnad på dens "plufsighet" idag, en negativ sådan =(

Den ärinte lika uppsvälld som igår, vet inte vad et kan bero på men satte den i lite mindreljus och flöde. Får se hur den reagerar på det. Imorgon är det matdag igen, hade tänkt följa erat tipps om mat var tredje dag ungefär :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering i "loggboken".

Idag var den mycket plufsigare igen. Tror den gillar den nya platsen i mer skugga i både ljus och flöde bättre.

Matade den för ca 5min sen med 5st ON formula 1 pellets "small". Men har inte sett någon tydlig "feeding respons" än. Jag har flaskan över den så räkan kan inte ta maten, den får äta ifred ett tag och vill den inte ha kan jag inte göra mycket åt det, försöka imorgon igen kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ser bättre ut när de väl är tillbaka i karet igen. Jag har mina lite olika två väldigt högt upp under 160W led och en längst ned på botten. Gemensamt för dem är att det inte är supermycket flow. De brukar inte gilla det och det är ju förståeligt, lite som att blåsa sig själv i munnen med en hårtork.. fladder fladder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade också problem med en trachyphyllia som bara blev sämre och sämre vad jag än gjorde. Upptäckte att den hade "trachyphyllia boring gall crab" (googla). Den såg ut som en liten färgglad krabba, ca 7mm lång. Fick bort parasiten och nu ett år efteråt så har den hämtat sig fint. Den var nära döden med bara ca 1/10 vävnad kvar.

Kan vara värt att kolla. Matar mina Lpser med Formula one.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas den repar sig. Jag har lagt ner mina i fraggkaret som precis blivit klart. Inga fiskar som stör och tycker att jag kan skymta en liten förbättring på den ena men absolut inte som den varit förut.

/André

Ja det får vi hoppas. Och likaså att dina blir lika fina som förr :)

Hade också problem med en trachyphyllia som bara blev sämre och sämre vad jag än gjorde. Upptäckte att den hade "trachyphyllia boring gall crab" (googla). Den såg ut som en liten färgglad krabba, ca 7mm lång. Fick bort parasiten och nu ett år efteråt så har den hämtat sig fint. Den var nära döden med bara ca 1/10 vävnad kvar.

Kan vara värt att kolla. Matar mina Lpser med Formula one.

Okej, hmm, nej jag har inte sett någon krabba på min. Hur upptäckte du den?

En liten uppdatering på hur den ser ut idag också. Jag kan se en markant skillnad i "plufsigheten" jämfört med när den var i hotellet. Matdag imorgon igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...