Gå till innehåll

MH-byggsatser


Tias/Frida

Rekommenderade inlägg

Vad behöver man egentligen för att snickra ihop sin egna MH?

En ballast, reflektor, sockel och lite kablar samt en lampa, är det det som behövs eller är det fler delar?

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/1_10/products_id/95

När man läser på denna sida så står det något som jag inte riktigt hänger med på...

"Zum Betrieb eines Brenners ist noch ein Zündgerät erforderlich" behöver man ytterliggare en ballast eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns fler modeller på www.marinshop.de som jag handlat på.

Men ack så dyra såg jag.

När man ändå skall köpa så lägg till en slant å köp en elektronisk så slipper man tändare och kondsator!

Föreslår hällre denna adress/länk: http://www.aquaristikversand-bille.de/

Beleuchtung - Zubehör / EVG T5, T8, HQI Accessories & Parts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.swedish-growsystems.se

Dom har både elekroniska och elekromagnetiska MH-reaktorer.

En 400 W elektronisk MH-reaktor kostade bara 1250 sek.

Jag tänker köpa en sådan i morgon.

Sedan har dom även justa reflektorer och E40-lamphållare. kostar ca 400:-

SuperSimpelt att bygga en "armatur" med en MH-lampa,

genom att separera lampa+reflektor och reaktor.

Reflektorn kan du hänga i taket precis som den är,

genom att bara koppla på några wire alt. kedjor

Fördelen är att du får en lätt armatur.

/Uffe

Obs Med elektro-magnetiska MH,

så kan man inte ha så långa sladdar och har klart sämre verkningsgrad.

=> Mycket värmeförluster i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De magnetiska drar mera ström genom att spänning och ström är fasförkjutet. De slår ofta sönder elektroniska timers vilket inte elektroniska brukar göra. Elektroniska har ofta automatisk återstart efter strömavbrott. Bara fördelar med de elektroniska alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har snackat tidigare med dem på SG. Även köpt Mh därifrån. Den där 125W lågenergilampan ska ligga nånstans mellan 10 000K och 15 000K har jag för mig. De rekommenderade den till mig när de visste vad jag behövde för ljus (över 6500K). Kan säkert vara värt att prova!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall skicka ett mail och fråga.

Då denna lampa har ett spektrum som ligger i det blå/vita området, så lämpar sig lampan bäst för gröna växter eller för uppdrivning av frön och sticklingar.Denna lampa lämpar sig mycket bra för trånga utrymmen där värmeproblem kan uppstå eller som kompleterande belysning.Storleksmässigt kan man säga att den är som en 1,5 liters pet flaska och behöver E40 sockel.Annars är lampan precis som andra LE lampor och kräver ingen ballast eller tändare då allt är inbyggd i lampan.Bara att skruva i lampan i E40 sockeln och plugga in i vägguttaget. 12126.gif

http://www.swedish-growsystems.se/webshop/shop.asp?group=2&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=12126

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med SwedishGrowSystem idag och dom ska under sommaren komma med en ny lågenergilampa (lysrör) på 200 W och >10.000 kelvin !

Detta kan vara intressant för akvarie-Nissar......

Dessutom ska dom snart komma med en superreflektor för MH (typ 400W) som

även har ett yttre snyggt hölje.

Detta gör armaturen både snyggt, lätt och billig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall skicka ett mail och fråga.

Fick svar idag ang dessa "lysrör" från Swedish-Growsystems

Hej Christian

Vår blå/vita 125wattare har 6400k i färgtemp. Vi har även några 200wattare på 20000k. Dessa har vi tagit in då intresse funnits för akvarieentusiaster. Dock så blev det missförstånd vid beställning och dessa levererades utan ballast. Modellerna vi har annars, har inbyggda ballaster. Vi har beställt ballaster till 20000k modellen och dessa borde finnas hemma inom en månad.

Tyvärr har vår leverantör ingen hemsida man kan se, men du kan läsa mycket på www.envirolite.co.uk Dessa lampor skiljer lite i färgtemp jämfört med dom vi säljer nu men annars är dom likadana.

Om du har fler frågor svarar jag gladerligen på dom.

Mvh

Bader, Swedish-Growsystems

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...