Gå till innehåll

Nytt kar från Joru


Joru

Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Körde med Balling metoden ett tag men tyckte det var bökigt med slangpumpar, blanda tillsattser etc så det lutar nu ändå att köra med Kalkreaktor.

Den tuffar å går på för karet då man väl ställt in den..

Tycker allt att du skall göra detta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 3 flaskor. Det går ju alltid att bygga ut som på bilden från Grotech. För mig fungerar det fint. 3 veckor räcker en blandning för mig och det tar ca 15 - 20 minuter att blanda en ny. Det går att tillsätta spårämnen i samma flaskor så man behöver nog inte den för 7000 (eller kan köpa till en modul senare).

Så här ser min ut (IKS vario 4 PRO med 4 kanaler/pumpar), IKS-datorn till vänster och vattenpåfyllningen till höger.

p61500045mm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer lite bilder på mina firrar.

Naso lituratus

Pomacanthus imperator

Amphiprion ocellaris

Väntar med någon korall tills efter sommaren.

Jag vet att Naso och Imperatorn kan bli något stora, men jag får byta upp mig i storlek på kar när det blir så.

Var bara tvungen att ha en Imperator ;). Full fart är det på dem i alla fall.

Har nu fått nivåregleraren, vilken jag inte får att funka som det är tänkt. Vill ju ha den så att den ena flottören sätter igång pumpen när nivån i sumpen kommer ner till min. gränsen, och att pumpen stannar då vattennivån kommer upp till flottören som sitter för max gränsen. Som det är nu kör jag bara med en flottör som jag har vänt upp och ner så den känner av min. nivån. Då fyller den upp med OSMOS vatten i ca. 15 sekunder innan den stänger av sig själv. Är det jag som är knäpp eller hur ska jag göra egentligen?:snurrig:

Kylaren har inte kommit än, så jag uppdaterar med mer bilder senare när den kommit.

post-1062-14468912174768_thumb.jpg

post-1062-14468912174886_thumb.jpg

post-1062-14468912174996_thumb.jpg

post-1062-14468912175111_thumb.jpg

post-1062-14468912175223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Om du vill ha den ena flottören som av och på och den andra som säkerhets flottör så att inte pumpen fyller sumpen helt,alltså båda flottörerna i sumpen.så monterar du flottör nummer 1 upp och ner där du vill att vatten linjen ska hålla sig och den andra flottören på den tänkta vatten linjen som inte får överstigas.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått nivåregleraren, vilken jag inte får att funka som det är tänkt. Vill ju ha den så att den ena flottören sätter igång pumpen när nivån i sumpen kommer ner till min. gränsen, och att pumpen stannar då vattennivån kommer upp till flottören som sitter för max gränsen. Som det är nu kör jag bara med en flottör som jag har vänt upp och ner så den känner av min. nivån. Då fyller den upp med OSMOS vatten i ca. 15 sekunder innan den stänger av sig själv. Är det jag som är knäpp eller hur ska jag göra egentligen?:snurrig:

Nja detta med teknik är en vetskap i sig ;)

I manualen för din AM nivågivare så står det att med 2st nivågivare så kan man "programmera" dessa på två sätt

1. En nivå för karet, en nivå i din osmosvatten tunna

2. En max och en min nivå i karet

Manualen finns här.

Vill du ha med min/max nivå i karet så gör detta:

Sätt på nivågivaren och sätt knappen till läge 2

Sensor 1 - Max nivå som du vill ha i karet

Sensor 2 - Min nivå som du vill ha i karet

Ser snyggt ut med firrarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang.

Tack för länken. Ska prova mig fram lite till. Någon gång kanske man kan få det att funka :glad:.

Du Wrang som är duktig på elektronik ;). Vet du vad som kan vara felet på min MH armatur?

Har en annan tråd för detta --> https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7729 .

Man blir så jä*la förbannad när det inte funkar som det ska och när man lagt ner en del pengar på sakerna.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte att jag skulle uppdatera med lite nya bilder. Har nu uppdaterat paketet med en AM titan 500 kylare och ett ADN 75 nitratfilter (ej i drift än). MH armaturen strular fortfarande som jag nämnde tidigare i tråden, men AquaMedic har skickat en ny ballast som jag hoppas kommer snart. Skulle inte det vara felet så skulle jag få en ny armatur utan problem. Tänkte snart börja inhandla någon korall nu när jag har samlat på mig det viktigaste tekniskt sett. Får se hur jag ska bygga upp det hela men tänkte ta det lugnt. Ska bli väldigt kul med annat levande än "bara" fiskar.

Sista bilden är med T5:orna på som följde med i Deltec paketet. Lyser bra men det är en stor skillnad med MH-armaturen.

post-1062-14468912241233_thumb.jpg

post-1062-14468912241371_thumb.jpg

post-1062-14468912241524_thumb.jpg

post-1062-14468912241634_thumb.jpg

post-1062-14468912241738_thumb.jpg

post-1062-14468912241842_thumb.jpg

post-1062-14468912241952_thumb.jpg

post-1062-14468912242085_thumb.jpg

post-1062-14468912242224_thumb.jpg

post-1062-14468912242335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...