Gå till innehåll

Nytt kar från Joru


Joru

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite bilder på mitt nya kar. Har äntligen fått igång det, och la i LS för ett tag sen. :ler:

Lite info:

Akvariet är ett Deltec Laminate på ca 480 liter. Har 2 mm plexi i botten som LS vilar på.

Skummare - Deltec TS1250

Returpump - Deltec HLP 4040

Cirkulation - 2 st Tunze Turbelle stream 6000 med multicontroller 7095

UV-C - Deltec 20w som drivs med en Eheim pump

Osmos - Aqua Medic Standard 150

Belysning - Aquasunlight NG 2x250w+4st T5+EVG och inbyggd led-moonlight

Aqua Medic pH Computer

Selzle Densitet och temperatur mätare

Ska köpa snart:

Deltec Kalkreaktor PF 500+magntventil

Aqua Medic elektronisk nivåreglerare med 2 flottörer

Ska även skaffa lite korallgrus denna vecka.

Värden efter några veckor med LS:

Nitrit - 0

Nitrat - 0,2

KH - 7,4

PH - 8-8,1

CA - 425

Fosfat - 0,03

Enligt Saliferts tester.

Fick med en liten sak på LS:en när jag köpte den. Någon som vet vad det är (bild 4)?

post-1062-14468912126616_thumb.jpg

post-1062-14468912126717_thumb.jpg

post-1062-14468912126816_thumb.jpg

post-1062-14468912126911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har verkligen plockat ut bären ur tårtan. Riktigt fina grejer. Snyggt med klinkersplattan. Den "lilla saken" på LS én är någon sorts zoanthid polyp alltså en korall. Lite värt att veta om den är att den innehåller neurotoxinet palytoxin som kan vara dödligt för människor medan vissa fiskar äter den. Man skall inte stoppa fingrarna i munnen efter man hanterat denna korall. Riktigt snyggt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaren. Det var ju roligt att man fick med en liten korall från början :smiley20:.

Ser fram emot då man kan börja stoppa ner fler fina koraller.

Funderar på att snart skaffa några turbosniglar och ett par Eldräkor... Vad tror ni om det? Hur många sniglar bör jag ha från början? Skulle oxå vilja ha en eremitkräfta, men det sägs ju att dom dödar sniglarna...

Skickar med lite bilder över sumpen.

post-1062-14468912127016_thumb.jpg

post-1062-14468912127123_thumb.jpg

post-1062-14468912127218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen och tack för dom värmande orden :smiley17:.

Jocke, jag har målat baksidan på karet med en vanlig latexfärg färgsatt med en blå nyans av Flugger. Rollade 3-4 gånger.

Wrang, bänken har en ganska kraftig stålram runt. Sen är bottenglaset i två delar med en lika kraftig stålbalk i mitten tvärs över.

Petrol, då borde man kanske välja en blåbenad eremit, fast jag har för mig att jag läst att dom är lite "vildare" än rödbenta.?. Får se om jag vågar prova :smiley9:.

Skrev tidigare att jag skulle skaffa en kalkreaktor snart.

Det blev inte riktigt så, jag väntar med den tills jag börjar med koraller.

Beställde nyss istället en vattenkylare - Aqua Medic Titan 500 och även Aqua Medic elektronisk nivåreglerare med 2 flottörer :snurrig:. Lite av ett impulsköp... men sommaren kommer och jag antar att det kan underlätta massor med dessa köp och vara väl investerade pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs skjutdörrar lyfts upp och nederkanten/-delen trycks inåt tills den kommer innanför skjutspåren. Dörren släpps sedan ned (försiktigt) och, viola, skjutdörren har lossats.

Du måste börja med den inre. Ha bägge dörrarna i mitten (ungefär) och ta tag i den inre och lossa enligt ovan. Gör sedan samma sak med den yttre.

Joru. Du har ett skitfint kar. Blir avundsjuk. Grejorna under karet köpte du det som ett kit där allt ingick eller ingick det i köpet av karet med möbel?

Har själv ett Deltec men inte hälften så snyggt. Silverfärgen är kanonfin :smiley20: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen - Det som ingick när jag köpte karet med möbeln var HLP 4040 pumpen och skummaren samt att alla rör var dragna. Det ingick även 5 st T5 rör, men dessa använder jag inte nu när jag har MH armaturen. Resten har jag köpt separat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trekanals doserpump och tre olika vätskor som tillsätts med lite tidsförskjutning. Vätska 1: CaCl2 upplöst i (osmos-)vatten. Vätska 2: Bikarbonat upplöst i (osmos-)vatten. Vätska 3: Natriumkloridfritt salt upplöst i (osmos-)vatten.

Man doserar samma mängd vätska från var och en av flaskorna med ca 30 min mellanrum. För mig räcker en omgång med flaskor (1 liter/flaska) ca 3 veckor. Man kan även blanda i spårämnen i Kalciumkloriden (CaCl2) och i bikarbonaten så att detta doseras ut samtidigt. Enkelt. Behövs bara en våg och ett litersmått för att blanda till och korta slangar när man har sump (vilket inte jag har). Max någon decimeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=200 border=0><TBODY><TR><TD colSpan=2>trace3ka_2.jpg </TD></TR><TR><TD class=shItem colSpan=2>GroTech's lilla set </TD></TR><TR><TD class=shItem>Pris:</TD><TD class=shItem align=right>4000 kr</TD></TR><TR><TD class=shItem>Reference:

The TEC III NG can be extended by up to 2 additional modules.

The additional modules will be connected to the basic device via a connection cable and will be triggered via the basic device.

Function:

EPII + EP IV pumps are individually programmable.

Pumps are always dispensing time-shifted.

EPII + EP IV voltage supply by the basic unit.

</TD></TR></TBODY></TABLE>

</TD><TD></TD></TR><TR><TD colSpan=4>

composing.gif

</TD></TR><TR><TD vAlign=center colSpan=3> </TD></TR><TR><TD vAlign=center colSpan=3>Price:

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar ju vara ett väldigt bra alternativ och tar dessutom inte så mycket plats. Börjar få lite platsbrist, speciellt när vattenkylaren kommer ;). Ska dessutom försöka få plats med en "balja" där jag har osmos vatten i för den automatiska påfyllningen... Ska se om jag kan hitta den hos någon internetbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall ta någon bild på hur min dosering ser ut. Fyller osmosvatten från 10 liters dunk. Inte snyggt men ganska praktiskt. När en dunk börjar bli tom byter jag bara ut den mot en nyfylld. Skall man vara borta ett längre tag får man använda större dunk (10 liter räcker 3-4 dagar för mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja... lite bilder skulle vara kul att se. Men jag såg även ett större paket för 7000:- på nätbutiken. Är den så mycket bättre att den är värd de extra 3000:-, eller räcker det gott och väl med den mindre?

Hur ofta behöver du byta flaskor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...