Gå till innehåll

Cirkulationsfrågor, kraft och vila?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har två frågor som säkert frågats innan, men jag tar mig friheten att ställa dem igen/specifikt...

1) Skall/bör man minska cirkulationen nattetid genom att stänga av kraftiga cirkulationspumpar? I havet lär det ju knappast vara ngn skillnad på dag/natt, men kanske behöver fiskar, mjukisar och anemoner i små koncentrerade livsförhållanden som akvarium utgör, "vila" ibland??

2) Hur beräknar man lämplig cirkulation i förhållande till storlek på akvariet? Jag hade 150 x 80 x 75 (BHD) men har nu 70 x 90 x 50 (BHD) så kanske är 8000 l/h för mkt genom mina Tunze pumpar? Körde två innan, nu bara en...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Dom flesta gör nog inte det, eftersom man har statiska pumpar. Har man däremot styrbra pumpar med "nightmode" så använder man nog det. Man måste inte minska flödet nattetid.

2. Det minsta man bör ha är väl 10ggr akvariets volym/timme (100 liter kar = 1000 liter timmen cirkulation) i cirkulation med streampumpar, gärna fördelat på flera pumpar. Det är ganska beroende på hur formen på karet är, hur revet är uppbyggt, vilka djur man har mm. Det är ganska individuellt. Har man mycket SPS så är det inte helt ovanligt att man har 30-50ggr akvariets volym/timme.

Man får helt enkelt försöka anpassa det efter bästa förmåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att fråga 1 är en väldigt logisk fråga 2an men förall del!,,Jag tvivlar på att det är samma turbulens alltid i havet och rakt inte nattetid!Att styra pumparna verkar skonsamt mot djuren?Har studerat mina clowner nattetid...de ligger typ vid ytan över pumputblåset---ser inte så skönt ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå? Mina clowner brukar gå ned till botten i ngt lugnt hörn, nära tex en sten och sakta röra sig, tätt intill varandra. Min "doris" brukar parkera i ngn springa i stenarna och övriga fiskar försvinner också bakom el inuti grottor tills morgonljuset tänds igen. LPS drar ihop sig och min lilla BTA-anemon också. Därför jag tänkte att de kanske uppskattar lugnare vatten nattetid.

Min Tunze 6085 jobbar som sagt på med 8000 l/h så var lite fundersam om det blir för "stressigt" i vattnet för mina numera 250 liter, mot tidigare 900. Men rent estetiskt så ser det helt ok ut. Det stormar inte, men anemonen och LPSen rör sig ganska mycket iaf. Men antar det inte skadar om jag kopplar en timer så slår på när ljuset tänds och stängs av nattetid? Att koppla in min andra 6085a kanske är overkill dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar har jag full rulle 24/7 jag har totalt ca 6000L/H karet är på runt 250L den värkliga volymen är ca 170L om man räknar bort sten o annat.

Jag tycker jag hittat ett lagom flöde i karet. Fisken värkar ej bry sig clownerna ligger i sin korall o sover paletten i garaget som är en sten grottor och byligt ser inte en fick som simmar runt på natten:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag hade 2 x 8000 l/h som sagt. Nu har jag 1 x 800 l/h samt 1 x 4000 l/h. Tycker fortfarande att det är lite för mkt "blås" för tex mina Eyphyllia Glabrescens... Kan det vara en idé att gå ned till 2 x 4000 istället och skippa 8000 flödet helt? Eller kanske rent av 3-4 pumpar totalt av ännu mindre flöde, säg 2-3000 l/h? Vill ha mkt rörelse, men inte forsera det. Akvariet är ju bara 70 brett ändå, även om det är 90 djupt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog aldrig ha för mycket cirkulation så länge man riktar den på rätt sätt.

Själv har jag ca 36000 l/h i 530 liter och kommer öka på det ytterligare framöver.

Så länge man inte ställer koraller precis i utblåset och bygger stenen lite smart så det blir områden där det inte är fullt ös. (tänk dock på att du inte vill ha några som helst "dead spots" där vattnet står helt still)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår teorin, men problemet är att med tillräckligt starkt flöde så rör sig hela vattenmassan så mkt (hur man än riktar pumpen) att det inte går att få lugna platser för känsliga koraller som tex Euphyllia Glabrescens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...