Gå till innehåll

Problem med putsarräkor


Chum

Rekommenderade inlägg

Är det ngn mer som har problem med att putsarräkor inte kan ge *** i anemonens mat? Det är omöjligt att mata min lilla BTA-anemon, då de tjuvaktiga räkorna är där och snor maten, eller så pickar och "mobbar" de anemonen tills den spyr upp maten som de snor och drar iväg med. Är beredd att ta livet av båda räkorna om jag inte finner ett sätt att få bukt med detta.

Moderator's upplysning:
mod.gif3.1 Uppträd vårdat & trevligt - Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

Ändrat av Wiking
Svordomar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha hade precis samma problem och kan garantera att det hjälper inte att fösa undan dom. Då får du stå med vatten upp till armbågarna i en kvart för dom e så fruktansvärt ettriga. Pepparmintsräkor är bättre på den fronten men syns oftast mer sällan.

Pröva kapa en kola-flaska eller liknande och sätt över medans anemonen tar maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pet-flaska var bra tips. Vad gäller moderatorns lilla justering, så måste jag säga att det förefaller ganska fånigt att justera ett inlägg för det innehåller färdigcensurerade ord som "f-n" och/eller "j-vla". Kan det kallas "svordomar"? Är detta ett forum för vanliga människor som pysslar med en hobby som innehåller både glädje och problem, eller är det ett forum för vett och etikett kring en middag på Operakällaren? Trams, men jag respekterar givetvis era regler...

Moderator's upplysning:
mod.gif2.2 Moderatorer vill väl - Moderatorerna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro på forumet så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna.

2.3 Om du inte håller med - Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator så är det inte tillåtet att börja diskutera detta i forumet utan alla kontakter ska ske via PM.

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu sitter den på framsidan av en pelare. Ska jag vända stenen så måste jag nedmontera hela pelaren... no can do :-/ Men än så länge kommer jag åt den. Har klippt toppen av en 2 liter Cola, så har en klocka nu som den precis får plats i. Frågan är hur lång tid den behöver för att maten ska vara "säker" därinne :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä nu får det räcka... Räkorna ska bort!! Har mer glädje av en vacker anemon än två tjuvaktiga räkor vars enda syssla numera verkar vara att gräva i anemonen efter mat och slita det ur käf... jag menar munnen på anemonen, med våld. Kan ju inte stå i flera timmar med en petflaska tills anemonen smält maten. På detta sätt kommer den svälta ihjäl. Varför bränner den inte de små tjuvarna? Eller rent av käkar upp dom?

-boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kombination med bra belysning och mat till räkorna innan matning av anemonen bör fungera.

Har 6 putsarräkor och en BTA... De kommer överens. Vid något tillfälle har jag med gripklo föst undan en räka som är och pillar på maten till BTA. Men jag brukar mata allt annat först så att "gamarna" är upptagna...

Eller så säljer du dina putsarräkor som du skriver :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan vara väldigt frustrerande med räkors galenskaper, har haft samma problem och har väl igen om man ska vara ärlig och erkänna att man var dum nog att köpa dem igen... Det enda positiva hos mig var att korallen fick sin hämd till slut, när den hade blivit stor nog så åt en av dem upp sin plågoande, tyckte en dag att jag saknade nånting i karet, men tänkte inte så mycket mer på det utan fortsatte med vattenbyten med mera, för att sen skymta nåt gul rött och vitt i munnen på min Plerogyra sinuosa hade mumsat i sig räkan som antagligen varit girig och blivit allt för närgången... What goes around, comes around....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...