Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

sitter här och ska räkna ut hur mycket salt jag bör fylla på med då mina salt värden är låga pga okalibrerad refraktometer.

I programet används salthalten i psu. är det samma som %o?

Postat

Jag har för mig att man kan välja vilken enhet du vill ha i huvudinställningarna.

Med vänlig hälsning, Björn

Postat

Jag försökte ladda upp en bild i aqua calculators nya iphone app men det gick inte.

I alla fall så kan man välja vilken enhet man vill va i den.

Postat
  • Författare

har nu löst mitt första problem.

Men nästa fråga är hur mycket kan jag höja saltvärdet på per dag?

Postat
  • Författare
Vad har du för salinitet nu?

1,020

Postat

Nu vet jag ju inte så mycket om din burk men om du har haft så ett tag och livet i burken verkar vara hyfsat okej så skulle jag höja med 0,001 per dag för att inte göra en sån drastisk förändring.

Postat
  • Författare

enligt aquacalculator så ska jag tillsätta 478g salt för att höja ifrån 25 ppm till 31. tycker det låter som väldigt mycket. Men får väll börja och hälla i 50 g salt.

mitt kar är på 80l totalt men har uppskattat vatten mängden till 65l

Postat

Om du inte har kalibrerat refraktometern ännu skall den visa 0 med vanligt vattenledningsvatten eller osmosvatten.

Längst till höger i refraktometerns fönster brukar det finnas en skala för salthalt. Den bör visa minst 3,2%. I havet runt Filippinerna, Indonesien med mer är det ungefär 3,45% så det har jag som ett riktvärde. (Vikt 1.0245 i min refraktometer).

Postat
  • Författare

min mätare har 2 st skalor. en som heter sg som är mellan 1,000 - 1,070 och %o ppm som är 0 - 100. och jag bör väll liga runt 31-35 ppm eller 1,023-1,026 i sg skalan?

Postat
  • Författare
Ja. Jag skulle nog säga minst 32 ppm.

ok.

jag hälde i ytligare 75g salt så idag är jag uppe på 29ppm. så om några dagar är jag nog på den rätta mängden salt

Postat

32ppm är väl i det minsta laget med tycker jag. Hade siktat på 34-35.

Kör man FO så räcker det med 32.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Postat
Om du inte har kalibrerat refraktometern ännu skall den visa 0 med vanligt vattenledningsvatten eller osmosvatten.

Längst till höger i refraktometerns fönster brukar det finnas en skala för salthalt. Den bör visa minst 3,2%. I havet runt Filippinerna, Indonesien med mer är det ungefär 3,45% så det har jag som ett riktvärde. (Vikt 1.0245 i min refraktometer).

Inte får du väl 0 med kalibrering med kranvatten!

1,0245 ger ju inte mer än knappt 3,3%.

Hälsningar Kjelle

Postat

0 i salthalt inte vikt.

Eftersom flytbojar och refraktometrar har olika system för vikt tycker jag det är bäst att undvika det måttet.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.