Gå till innehåll

Koraller som kan ligga i farozonen för fjärilsfiskar?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Funderar på att införskaffa lite fjärilsfiskar i samband med en inriktningsändring till mer fisk och mindre koraller, och har spanat lite på fjärilsfisk.

Har någon praktisk erfarenhet de vill dela med sig så hade jag varit tacksam, jag funderar lite på vilka koraller som man inte ska fundera på alls i samband med fjärilar.

I dagsläget så har jag lite av följande i karet:

SPS:

Acropora formosa

Acropora millepora

Montipora digitata

Montipora foliosa

Pocillopora verrucosa

Stylophora pistillata

LPS:

Acanthastrea echinata

Caulastrea furcata

Echinophyllia echinata

Echinophyllia echinoporoides (tror jag det är)

Euphyllia paraancora

Favia (tror jag det är)

Hydophora exesa

Pavona cactus

Pavona decussata

Gorgonier:

Pseudopterogorgia sp.

Rumphella sp.

Kolonianemoner:

Protopalythoa sp.

Zoanthus sp.

Mjukkoraller:

Lobophytum sp.

Skivanemoner:

Discosoma sp.

Rhodactis sp.

Ricordea florida

Ricordea yuma

Musslor:

Tridacna maxima

Tridacna squamosa

Vilka av dessa koraller/musslor bör anses vara i farozonen?

Vilka fjärisfiskar har ni haft, och vad har de ätit, förutom eventuella koraller/musslor i era kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju en del med vilka fjärilar du tänkt ha - med tanke på antalet arter så är det kanske lättare att välja modell först och sedan ställa frågan :)

Rent generellt skulle jag väl säga att ur det startfält du radat upp kommer LPS, kolonianemoner och musslor ryka först

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har ju en del med vilka fjärilar du tänkt ha - med tanke på antalet arter så är det kanske lättare att välja modell först och sedan ställa frågan :)

Rent generellt skulle jag väl säga att ur det startfält du radat upp kommer LPS, kolonianemoner och musslor ryka först

+1

Om det inte gäller "pincettfjärilar" (så klart inte till 100%), så ryker som sagt nog allt ovanstående, och SPSer ligger nog rätt pyrt till.

Jag har haft Chaetodon collare (2 sep. ex.) i "juv." - "intermed." tillsammans med ett gäng olika mjukkoraller utan problem, så det är nog ett säkrare kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en kopparbandad för länge sedan den dyrkade SPS i alla former. Rörmask va favorit. Men som sagt är ju som kejsare mm går det så går det man kan ej säga bu eller bä. Men mjukisar och euphyllia fick vara ifred. Den testa några ggr på euphyllia men rystade bara på skallen och lät dem vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Chelmon rostratus som jag har nu har inte rört någon koral alls bara glasrosor. Snackade med folket på korallfiskenm Dom sa väl att det är ganska sällan dem ger sig på fullt friska koraller men är dem dåliga av någon anledning så luktar dem sig till den skadade korallen och mumsar. Tydligen så skickar skadade koraller ut en doft som gillas av Chelmon rostratus.

Det stämmer ju med mitt föregående inlägg tror ej dem sps vi hade va tipp topp alla ggr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...