GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag Àr lite inne pÄ att bygga LED till mitt rsm.

Helst vill jag bygga nÄgon liknade av dom fÀrdiga paketen som man installerar i locket, dÄ dom kÀnns vÀldigt smidiga..

Men frÄgan Àr om jag kommer komma billigare undan med att bygga sjÀlv Àn att köpa fÀrdigt kit?

HÀr Àr ju nÄgra exemplel som jag fÄtt upp ögonen pÄ:

http://shop.stevesleds.com/product.sc?productId=74&categoryId=1

http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d-dimmable-retrofit-kit/

http://www.modularled.ca/red-sea-max-130-130d/

Vad tror ni? :)

• Svar 71
  • Visningar 7,9k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat

Steves verkar coolt..

Om du vill kunna dimma 100% sÄ ramlar rapidled bort.

Tredje vet jag inget om.

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
  • Författare

Dimbart kÀnns lite som en rolig grej bara.. kÀnns inte vÀrt att betala extra för det!

Postat

Jag kör med stevesleds och Àr nöjd. Snabba leveranser och bra mailsupport! Hojta till om du har funderingar :)

Postat
  • Författare

Köpte du det fÀrdiga eller lödde du sjÀlv? :)

Vad landande det pÄ?

Postat

FÀrdiglött till rsm250 gick pÄ ca 500-550$ - 56st 3w leds med 2st quaddrivers och dimmer.

Postat
  • Författare

Vad Àr skillnaden pÄ dimmable och retrofit kit?

Postat

Dimmable - dimmbart.

Retrofit - Kit att passa en viss typ av akvarium.

SĂ„ Ă€r mina tolkningar iaf. Är inte alla retrofit kitten dimmbara?

Mitt kit hade tvÄ st dimmningsknappar - en potentiometer per kanal.

Postat
Dimmable - dimmbart.

Retrofit - Kit att passa en viss typ av akvarium.

SĂ„ Ă€r mina tolkningar iaf. Är inte alla retrofit kitten dimmbara?

Mitt kit hade tvÄ st dimmningsknappar - en potentiometer per kanal.

Var sitter drivers och dimmknappar? NÀr jag lÀser texten pÄ stevesled om den fÀrdiglödda fÄr jag intrycket att drivers sitter monterade pÄ heatsink. Med kitet frÄn rapidled sitter dom i "det andra facket" under kÄpan. Betyder det att man mÄste skruva isÀr hela locket för att justera dimmern?

Postat

Drivers sitter pÄ heatsinken och dimmrarna kan du vÀlja sjÀlv. Jag monterade mina bredvid timern till belysningen pÄ rsm250.

Postat

Steves LED drivrar bygger pÄ samma teknik som Janne68:as första kort gör har jag för mig. Jag kör ett sÄdant kort (Jannes) till ca 150 Watt i mitt RSM. Skivor vÀxer, musslor vÀxer och ljuset Àr bra.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Skall jag köpa fĂ€rdig blir det nog frĂ„n raiped. Är det vĂ€rt lĂ€gga till nĂ„gra extra hundra lappar för dimmbart?

Kan dock inte bestÀlla frÄns mina t5 ramper bilr sÄlda ._.

Postat
  • Författare

OM jag vÀljer att bygga sjÀlv, var hittar man kylplÄt?

LEDs och drivare handlar jag hos oceanakvarium.

Postat
  • Författare

Det blir till att köra med vanlig alu plÄt.

Hur mÄnga watt kina led behövs? 70-80w?

Handlar drivare & LEDs pÄ oceanakcarium.

Hur vill man ha fördelningen?

30 leds kanske?, 15 vita,15 blÄ, eller 15 vita, 10blÄ och 5RoyalBlue ?, förslag tack!

Postat

Mer blÄa Àn vita o dÄ menar jag Royal blue. Men det Àr smaksak, kör man 50/50 sÄ anser jag att det blir gultonat, inte krispigt vitt som vissa vill ha tex.

Med vÀnlig hÀlsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Jag tycker min mix Àr ganska bra nÀr jag kör fullt pÄ bÄda kanalerna, 14 RB, 2 violet, 8 Vita. Idag hade jag bytt ut nÄn vit mot en röd/grön kanske. Dimmar jag Ät nÄt hÄll sÄ Àr det för att minska det vita ljuset.

Jag har 72w (24*3) till mitt 80 liters. Du borde nog kliva upp ett snÀpp för att ha lite marginal.

Postat

Kan man redusera nÄgra flÀktar, tex. de som blÄser pÄ vattnen , funkar det med befintliga luftintag pÄ sidan eller behöver man göra hÄll i toppen pÄ locket ocksÄ.

NÄgon som har en bild pÄ hur det ser ut efterÄt pÄ ett RSM 250?

/S

Postat

Liatölpen har gjort om ett RSM 250. DÀr Àr lika delar Cree 7000K och Royal blue om jag kommer i hÄg rÀtt.

Postat

Hej, mÄste rÀtta Stig lite. Det Àr inte ofta man fÄr den chansen. Jag har 20 cree och 40 royal blue och jag tycker inte ljuset Àr för blÄtt nÀr allt Àr tÀnt.

Postat

LÄnar din trÄd för att svara Stefan L. Jag försökte anvÀnda befintliga flÀktar till lysrör och ledde om luften till vattenkylningsflÀktarna men det blev alldeles för varmt. Fick sÄga hÄl i toppen och sÀtta i tvÄ flÀktar dÀr för att fÄ en godkÀnd temp ca 45 grader. sÄ hÀr ser det ut. Ska sÀtta en kÄpa över nÀr jag hittar nÄt passandepost-6211-14468928276623_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Ni som byggt, hur sÀtter ni fast plÄten? i reflektorn?

Det stÄr mellan det eller i fÀsterna som reflektorn sitter fast i, med buntband ofc

Postat
  • Författare

Hmm ja, jag vet inte om jag vill/vÄgar borra i locket.

Har funderat en hel del hur jag ska göra, att sÀtta i reflektorn blir nog bÀst. För annars tror jag att dioderna hamnar förnÀra glaset.

Kan ju skÀra tvÄ hÄl itoppen av reflektorn & sÀtta 2st 120mm flÀktar som trycker ner luft, sen en till frÄn sidan. Eller kanske t.o.m tvÄ till pÄ sidan sÄ dÀr Àr 4st som blÄser igenom luft.

TÀnkte Àven kolla om jag hittar smÄ kylflÀnsar som man sÀtter pÄ grafik/moderkort och klistra pÄ. Bör ju hjÀlpa lite iallafall?

Postat
  • Författare

Lite hjÀlp nu tack!

PlÄten frÄn rapiedled Àr 4.25" x 16" (40x10.7 cm) Reflektorn Àr dock 50cm lÄng, sÄ det finns ju plats för 10cm lÀngre plÄt.

Bör jag ta det istÀllet? Bör ju bli lite mindre vÀrme + att jag kan ha mer mellanrum mellan LEDŽsen.

http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d-dimmable-retrofit-kit/

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.