kiwi11 Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Jag är lite inne på att bygga LED till mitt rsm.Helst vill jag bygga någon liknade av dom färdiga paketen som man installerar i locket, då dom känns väldigt smidiga..Men frågan är om jag kommer komma billigare undan med att bygga själv än att köpa färdigt kit?Här är ju några exemplel som jag fått upp ögonen på:http://shop.stevesleds.com/product.sc?productId=74&categoryId=1http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d-dimmable-retrofit-kit/http://www.modularled.ca/red-sea-max-130-130d/Vad tror ni? Citera
_Manne_ Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Steves verkar coolt..Om du vill kunna dimma 100% så ramlar rapidled bort.Tredje vet jag inget om.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
kiwi11 Postat 1 februari 2013 Författare Postat 1 februari 2013 Dimbart känns lite som en rolig grej bara.. känns inte värt att betala extra för det! Citera
bjomat Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Jag kör med stevesleds och är nöjd. Snabba leveranser och bra mailsupport! Hojta till om du har funderingar Citera
kiwi11 Postat 1 februari 2013 Författare Postat 1 februari 2013 Köpte du det färdiga eller lödde du själv? Vad landande det på? Citera
bjomat Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Färdiglött till rsm250 gick på ca 500-550$ - 56st 3w leds med 2st quaddrivers och dimmer. Citera
kiwi11 Postat 1 februari 2013 Författare Postat 1 februari 2013 Vad är skillnaden på dimmable och retrofit kit? Citera
bjomat Postat 2 februari 2013 Postat 2 februari 2013 Dimmable - dimmbart. Retrofit - Kit att passa en viss typ av akvarium. Så är mina tolkningar iaf. Är inte alla retrofit kitten dimmbara?Mitt kit hade två st dimmningsknappar - en potentiometer per kanal. Citera
Henrik Postat 2 februari 2013 Postat 2 februari 2013 Dimmable - dimmbart. Retrofit - Kit att passa en viss typ av akvarium. Så är mina tolkningar iaf. Är inte alla retrofit kitten dimmbara?Mitt kit hade två st dimmningsknappar - en potentiometer per kanal.Var sitter drivers och dimmknappar? När jag läser texten på stevesled om den färdiglödda får jag intrycket att drivers sitter monterade på heatsink. Med kitet från rapidled sitter dom i "det andra facket" under kåpan. Betyder det att man måste skruva isär hela locket för att justera dimmern? Citera
bjomat Postat 2 februari 2013 Postat 2 februari 2013 Drivers sitter på heatsinken och dimmrarna kan du välja själv. Jag monterade mina bredvid timern till belysningen på rsm250. Citera
Lasse Postat 2 februari 2013 Postat 2 februari 2013 Steves LED drivrar bygger på samma teknik som Janne68:as första kort gör har jag för mig. Jag kör ett sådant kort (Jannes) till ca 150 Watt i mitt RSM. Skivor växer, musslor växer och ljuset är bra.MVH Lasse Citera
kiwi11 Postat 2 februari 2013 Författare Postat 2 februari 2013 Skall jag köpa färdig blir det nog från raiped. Är det värt lägga till några extra hundra lappar för dimmbart?Kan dock inte beställa fråns mina t5 ramper bilr sålda ._. Citera
kiwi11 Postat 2 februari 2013 Författare Postat 2 februari 2013 OM jag väljer att bygga själv, var hittar man kylplåt?LEDs och drivare handlar jag hos oceanakvarium. Citera
kiwi11 Postat 4 februari 2013 Författare Postat 4 februari 2013 Det blir till att köra med vanlig alu plåt. Hur många watt kina led behövs? 70-80w?Handlar drivare & LEDs på oceanakcarium.Hur vill man ha fördelningen?30 leds kanske?, 15 vita,15 blå, eller 15 vita, 10blå och 5RoyalBlue ?, förslag tack! Citera
_Manne_ Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Mer blåa än vita o då menar jag Royal blue. Men det är smaksak, kör man 50/50 så anser jag att det blir gultonat, inte krispigt vitt som vissa vill ha tex. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
freguz Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Jag tycker min mix är ganska bra när jag kör fullt på båda kanalerna, 14 RB, 2 violet, 8 Vita. Idag hade jag bytt ut nån vit mot en röd/grön kanske. Dimmar jag åt nåt håll så är det för att minska det vita ljuset.Jag har 72w (24*3) till mitt 80 liters. Du borde nog kliva upp ett snäpp för att ha lite marginal. Citera
StefanL Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Kan man redusera några fläktar, tex. de som blåser på vattnen , funkar det med befintliga luftintag på sidan eller behöver man göra håll i toppen på locket också.Någon som har en bild på hur det ser ut efteråt på ett RSM 250?/S Citera
stigigemla Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Liatölpen har gjort om ett RSM 250. Där är lika delar Cree 7000K och Royal blue om jag kommer i håg rätt. Citera
krille 55 Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Hej, måste rätta Stig lite. Det är inte ofta man får den chansen. Jag har 20 cree och 40 royal blue och jag tycker inte ljuset är för blått när allt är tänt. Citera
krille 55 Postat 4 februari 2013 Postat 4 februari 2013 Lånar din tråd för att svara Stefan L. Jag försökte använda befintliga fläktar till lysrör och ledde om luften till vattenkylningsfläktarna men det blev alldeles för varmt. Fick såga hål i toppen och sätta i två fläktar där för att få en godkänd temp ca 45 grader. så här ser det ut. Ska sätta en kåpa över när jag hittar nåt passande Citera
kiwi11 Postat 5 februari 2013 Författare Postat 5 februari 2013 Ni som byggt, hur sätter ni fast plåten? i reflektorn?Det står mellan det eller i fästerna som reflektorn sitter fast i, med buntband ofc Citera
krille 55 Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Om du kollar kortet jag la upp så ser du skruvskallarna till plåten. Sitter utanför fläktarna. Citera
kiwi11 Postat 7 februari 2013 Författare Postat 7 februari 2013 Hmm ja, jag vet inte om jag vill/vågar borra i locket.Har funderat en hel del hur jag ska göra, att sätta i reflektorn blir nog bäst. För annars tror jag att dioderna hamnar förnära glaset. Kan ju skära två hål itoppen av reflektorn & sätta 2st 120mm fläktar som trycker ner luft, sen en till från sidan. Eller kanske t.o.m två till på sidan så där är 4st som blåser igenom luft. Tänkte även kolla om jag hittar små kylflänsar som man sätter på grafik/moderkort och klistra på. Bör ju hjälpa lite iallafall? Citera
kiwi11 Postat 8 februari 2013 Författare Postat 8 februari 2013 Lite hjälp nu tack!Plåten från rapiedled är 4.25" x 16" (40x10.7 cm) Reflektorn är dock 50cm lång, så det finns ju plats för 10cm längre plåt. Bör jag ta det istället? Bör ju bli lite mindre värme + att jag kan ha mer mellanrum mellan LED´sen. http://www.rapidled.com/red-sea-max-130d-dimmable-retrofit-kit/ Citera
Seatrout73 Postat 8 februari 2013 Postat 8 februari 2013 Jag har klippt min plåt 50*10,5cm. Ska nog köpa mina leds i helgen och börja löda:) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.