GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Hej pÄ er

Jag har ett 20 liters nano som Àr relativt nystartat. Jag har haft otur med att fiskarna dött för mig, troligen pga en död snigel, (och nu Àr min eremitkrÀfta spÄrlöst försvunnen, inte ens skalet Àr kvar sÄ det begriper jag inte vad som hÀnt med den).

Men nÀr fiskarna dog alla 3 över en natt sÄ började jag fundera pÄ hur man kan motverka sÄdant. Det Àr ju klart att i ett sÄ litet kar sÄ blir ju vattnet dÄligt jÀttefort om nÄgot hÀnder i karet. Men om jag gör ett vattenbyte varje dag (inte svÄrt i ett sÄ litet kar), sÄ borde det ju minska risken att sÄdant hÀr hÀnder eller?

Karet Àr pÄ 20 liter och sÄ har jag tvÄ kg levande sten i. Om jag byter 1 liter vatten om dagen (och fyller pÄ det som dunstat sÄ klart)? Finns det nÄgon nackdel med det eller Àr det bara positivt?

Postat

Det Àr bara bra med vattenbyten. Eremiten kan tÀnkas ha klÀttras ur karet nÀr vattnet var dÄligt. Ibland kan de klÀttra pÄ silikonranden i ett hörn.

Har du andra djur kvar som lever?

Postat

MÄnga och smÄ vattenbyten har ju ingen annan nackdel Àn att det kostar en del i tid och pengar. Fast det Àr ingen bra strategi om man misstÀnker att nÄt barkat ivÀg och man behöver fÄ bort nÄt olÀmpligt snabbt. Har du t ex ett vÀrde pÄ nÄt olÀmpligt pÄ 10 och byter 1 liter om dan i en vecka i det dÀr 20 liters sÄ har du bara fÄtt ner det dÀr olÀmpliga till 7. MisstÀnker man nÄt Ät förgiftningshÄllet sÄ bör man alltsÄ gÄ pÄ med rejÀlare byten för att komma nÄn vart.

Postat

Hej igen

Jag gjorde ett rejÀlt vattenbyte efter att fiskarna dött, dÄ bytte jag ut nÀstan allt vatten i karet. Men jag tÀnkte mer i förebyggande syfte.

Jag hittade eremitkrĂ€ftan nyss INNE i en levande sten, han hade kilat fast sig och kom inte ut. Jag fick kĂ€mpa rĂ€tt bra för att fĂ„ ut honom och rĂ„kade dĂ„ störa min skivanemon tror jag. Den sprutade ut nĂ„gra lĂ„nga vita stĂ€nglar. Är det nĂ„got gift sĂ„ jag mĂ„ste byta vatten igen??

Jag har bara eremitkrÀftan, en boxarrÀka samt tvÄ snÀckor med snablar (vet inte vad de heter) i karet nu. Jag kommer vÀnta med fisk ett tag till.

Postat
Kanske du har en huggkrÀfta i karet som knÀppt alla fiskar pÄ en natt de Àr ju kÀnda för att kÀka allt levande.

/ Jeppe

Hörru!!! Jag googlade lite och börjar fasen i mig tro att det kan vara sant.... :-( Jag har en liten rackare i karet som jag sett nÄgon gÄng pÄ natten, den Àr brungrÄ och ca 1 cm lÄng, har kropp som en blandning mellan en rÀka och en grÄsugga....

Men kan en sÄdan liten rackare ha tagit död pÄ mina fiskar?

Hur fabian ska jag fÄ tag i den om det nu Àr en sÄdan?

Postat

Jag tror det Àr en amphipod du har. De Àr 100 gÄnger vanligare (om det Àr Mantis som avses) och helt fredliga.

Jag tror inte det Àr nÄgon fara med trÄdarna frÄn skivanemonen. RÀkan borde vara mycket kÀnsligare Àn fiskarna för dÄliga vattenvÀrden sÄ jag tror vattnet Àr OK.

Postat

Men vad tusan hÀnde med fiskarna dÄ? Alla tre dog samma natt, tvÄ hittade jag döda och en var försvunnen. RÀkan har mÄtt finemang hela tiden sÄ dÄ borde det ju inte vara vattenvÀrdena det var fel pÄ.

Postat

mÄlat om i rummet? stoppat ner hÀnderna utan att ha tvÀttat dem? kan finnas tusen orsaker. 3 fiskar i 20 liters nano som Àr nystartat Àr ganska mycket fisk.

Postat

Jag startade upp karet i mitten av december. Sedan fick det stÄ och gÄ med levande sten och sand i ett par veckor, lade till nÄgra koraller och sedan fick det stÄ nÄgon vecka till.

DÄ satte jag i en boxarrÀka och en eremitkrÀfta samt ett par snÀckor. 2 veckor senare satte jag i 1 Ecsenius bimaculatus och 2 Gobiodon Histrio.

Fiskarna klarade sig ca 1 vecka och sedan dog de plötsligt allihop samma natt. Alla vattenvÀrden har varit bra under hela tiden. Jag har haft aktivt kol i karet och kört tÀta vattenbyten.

RÀkan, eremitkrÀftan och sniglarna har mÄtt bra hela tiden. En turbosnÀcka dog dock ca 3-4 dagar innan fiskarna, men jag misstÀnker att eremitkrÀftan var boven dÀr för att han ville ha hans skal.

Det finns en trÄd om karet hÀr om du vill kolla nÀrmre pÄ det: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52186-Nu-%E4r-det-ig%E5ng!-20-l-nano-(aquael)-D

Postat
Nepp, inget av det. Det konstiga var ju att alla tre fiskarna dog samma natt och att rÀkan, krÀftan och sniglarna förblev opÄverkade.

Japp. Kan hÄlla med dig om detta. Min första misstanke var att du fÄtt en ammoniaktopp - men den borde Ätminstone tagir rÀkan ocksÄ. men underligare saker har hÀnt. Om du skulle ha en mantis i karet sÄ borde du höra kraftiga knÀppningar frÄn karet. Vad var det för fiskar som dog?

MVH Lasse

EDIT: Fiskarna du nÀmner Àr inte speciellt kÀnsliga. Konstigt dock att de dog samtidigt - du hade inte sett nÄgot pÄ dem? Det att det hÀnde en vecka efter du satt i dem kan trots allt tyda pÄ en ammoniaktopp. Bara för att du startar lÄngsamt med sten och rÀkor sÄ belastar du egentligen inte förrÀn du fÄr in dina fiskar. Vid nÀsta försök - mata otroligt lite - bara nÄgra djupfrysta artemia var tredje dag första veckan. Se till att ha en ordentlig ytvattenrörelse. Byt dina 5 - 10 liter i veckan

Postat

Hur Àr det med cyanidfÄngad fisk invÀrtes skador som dem sedan dör av men 3st över en natt hum hum.

Postat
Japp. Kan hÄlla med dig om detta. Min första misstanke var att du fÄtt en ammoniaktopp - men den borde Ätminstone tagir rÀkan ocksÄ. men underligare saker har hÀnt. Om du skulle ha en mantis i karet sÄ borde du höra kraftiga knÀppningar frÄn karet. Vad var det för fiskar som dog?

MVH Lasse

EDIT: Fiskarna du nÀmner Àr inte speciellt kÀnsliga. Konstigt dock att de dog samtidigt - du hade inte sett nÄgot pÄ dem? Det att det hÀnde en vecka efter du satt i dem kan trots allt tyda pÄ en ammoniaktopp. Bara för att du startar lÄngsamt med sten och rÀkor sÄ belastar du egentligen inte förrÀn du fÄr in dina fiskar. Vid nÀsta försök - mata otroligt lite - bara nÄgra djupfrysta artemia var tredje dag första veckan. Se till att ha en ordentlig ytvattenrörelse. Byt dina 5 - 10 liter i veckan

Jag har inte hört nÄgra knÀppningar, men ska lyssna för sÀkerhets skull.

NÀsta gÄng ska jag ta det vÀldigt lugnt med matandet, jag har matat med mysis och jag tycker det Àr svÄrt att fÄ i tillrÀckligt lite. Dessutom verkar rÀkan aldrig bli nöjd sÄ jag har varit orolig att ge honom för lite.

Det fÄr gÄ nÄgon vecka till innan jag gör ett nytt försök. Jag ska Äka pÄ semester en vecka (Äker pÄ onsdag) sÄ dÄ ska gubben min ta hand om karet och jag vill inte lÀgga över mer Àn nödvÀndigt pÄ honom dÄ han kommer ha fullt upp nÀr jag Äker.

Postat

Mata inte efter vad rĂ€kan vill ha :) den vill ha hur mycket som helst. Skrapa med tumnageln. Är det Ă„leds mysis? DĂ„ behövs definitivt inte mycket - bara nĂ„gra skrap med tumnageln. RĂ€kan hittar mat och om det försvann en fisk sĂ„ kanske den blivit röd/vit randig just nu :)

MVH Lasse

Postat

Alla tre fiskarna dör samma natt, och detta i ett ungt kar. För mig lÄter det som akut förgiftning pga för stor belastning pÄ för kort tid.

Postat

Nepp, det Àr frÄn akvarieteknik. Men det lÀt ju lÀttare att göra som du sade, jag har tinat upp hela kuben och sedan försökt droppa i med en större pipett men det kommer hur mycket som helst. Men dÄ testar jag din variant nÀsta gÄng :-)

Jo, han satt och Ät pÄ den första fisken jag hittade! Vi fick brottas om den en stund för han ville INTE slÀppa i frÄn sig den, den lille jÀkeln...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...