Gå till innehåll

Vattenbyte varje dag?


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej på er

Jag har ett 20 liters nano som är relativt nystartat. Jag har haft otur med att fiskarna dött för mig, troligen pga en död snigel, (och nu är min eremitkräfta spårlöst försvunnen, inte ens skalet är kvar så det begriper jag inte vad som hänt med den).

Men när fiskarna dog alla 3 över en natt så började jag fundera på hur man kan motverka sådant. Det är ju klart att i ett så litet kar så blir ju vattnet dåligt jättefort om något händer i karet. Men om jag gör ett vattenbyte varje dag (inte svårt i ett så litet kar), så borde det ju minska risken att sådant här händer eller?

Karet är på 20 liter och så har jag två kg levande sten i. Om jag byter 1 liter vatten om dagen (och fyller på det som dunstat så klart)? Finns det någon nackdel med det eller är det bara positivt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många och små vattenbyten har ju ingen annan nackdel än att det kostar en del i tid och pengar. Fast det är ingen bra strategi om man misstänker att nåt barkat iväg och man behöver få bort nåt olämpligt snabbt. Har du t ex ett värde på nåt olämpligt på 10 och byter 1 liter om dan i en vecka i det där 20 liters så har du bara fått ner det där olämpliga till 7. Misstänker man nåt åt förgiftningshållet så bör man alltså gå på med rejälare byten för att komma nån vart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Jag gjorde ett rejält vattenbyte efter att fiskarna dött, då bytte jag ut nästan allt vatten i karet. Men jag tänkte mer i förebyggande syfte.

Jag hittade eremitkräftan nyss INNE i en levande sten, han hade kilat fast sig och kom inte ut. Jag fick kämpa rätt bra för att få ut honom och råkade då störa min skivanemon tror jag. Den sprutade ut några långa vita stänglar. Är det något gift så jag måste byta vatten igen??

Jag har bara eremitkräftan, en boxarräka samt två snäckor med snablar (vet inte vad de heter) i karet nu. Jag kommer vänta med fisk ett tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske du har en huggkräfta i karet som knäppt alla fiskar på en natt de är ju kända för att käka allt levande.

/ Jeppe

Hörru!!! Jag googlade lite och börjar fasen i mig tro att det kan vara sant.... :-( Jag har en liten rackare i karet som jag sett någon gång på natten, den är brungrå och ca 1 cm lång, har kropp som en blandning mellan en räka och en gråsugga....

Men kan en sådan liten rackare ha tagit död på mina fiskar?

Hur fabian ska jag få tag i den om det nu är en sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är en amphipod du har. De är 100 gånger vanligare (om det är Mantis som avses) och helt fredliga.

Jag tror inte det är någon fara med trådarna från skivanemonen. Räkan borde vara mycket känsligare än fiskarna för dåliga vattenvärden så jag tror vattnet är OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade upp karet i mitten av december. Sedan fick det stå och gå med levande sten och sand i ett par veckor, lade till några koraller och sedan fick det stå någon vecka till.

Då satte jag i en boxarräka och en eremitkräfta samt ett par snäckor. 2 veckor senare satte jag i 1 Ecsenius bimaculatus och 2 Gobiodon Histrio.

Fiskarna klarade sig ca 1 vecka och sedan dog de plötsligt allihop samma natt. Alla vattenvärden har varit bra under hela tiden. Jag har haft aktivt kol i karet och kört täta vattenbyten.

Räkan, eremitkräftan och sniglarna har mått bra hela tiden. En turbosnäcka dog dock ca 3-4 dagar innan fiskarna, men jag misstänker att eremitkräftan var boven där för att han ville ha hans skal.

Det finns en tråd om karet här om du vill kolla närmre på det: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52186-Nu-%E4r-det-ig%E5ng!-20-l-nano-(aquael)-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp, inget av det. Det konstiga var ju att alla tre fiskarna dog samma natt och att räkan, kräftan och sniglarna förblev opåverkade.

Japp. Kan hålla med dig om detta. Min första misstanke var att du fått en ammoniaktopp - men den borde åtminstone tagir räkan också. men underligare saker har hänt. Om du skulle ha en mantis i karet så borde du höra kraftiga knäppningar från karet. Vad var det för fiskar som dog?

MVH Lasse

EDIT: Fiskarna du nämner är inte speciellt känsliga. Konstigt dock att de dog samtidigt - du hade inte sett något på dem? Det att det hände en vecka efter du satt i dem kan trots allt tyda på en ammoniaktopp. Bara för att du startar långsamt med sten och räkor så belastar du egentligen inte förrän du får in dina fiskar. Vid nästa försök - mata otroligt lite - bara några djupfrysta artemia var tredje dag första veckan. Se till att ha en ordentlig ytvattenrörelse. Byt dina 5 - 10 liter i veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Kan hålla med dig om detta. Min första misstanke var att du fått en ammoniaktopp - men den borde åtminstone tagir räkan också. men underligare saker har hänt. Om du skulle ha en mantis i karet så borde du höra kraftiga knäppningar från karet. Vad var det för fiskar som dog?

MVH Lasse

EDIT: Fiskarna du nämner är inte speciellt känsliga. Konstigt dock att de dog samtidigt - du hade inte sett något på dem? Det att det hände en vecka efter du satt i dem kan trots allt tyda på en ammoniaktopp. Bara för att du startar långsamt med sten och räkor så belastar du egentligen inte förrän du får in dina fiskar. Vid nästa försök - mata otroligt lite - bara några djupfrysta artemia var tredje dag första veckan. Se till att ha en ordentlig ytvattenrörelse. Byt dina 5 - 10 liter i veckan

Jag har inte hört några knäppningar, men ska lyssna för säkerhets skull.

Nästa gång ska jag ta det väldigt lugnt med matandet, jag har matat med mysis och jag tycker det är svårt att få i tillräckligt lite. Dessutom verkar räkan aldrig bli nöjd så jag har varit orolig att ge honom för lite.

Det får gå någon vecka till innan jag gör ett nytt försök. Jag ska åka på semester en vecka (åker på onsdag) så då ska gubben min ta hand om karet och jag vill inte lägga över mer än nödvändigt på honom då han kommer ha fullt upp när jag åker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata inte efter vad räkan vill ha :) den vill ha hur mycket som helst. Skrapa med tumnageln. Är det åleds mysis? Då behövs definitivt inte mycket - bara några skrap med tumnageln. Räkan hittar mat och om det försvann en fisk så kanske den blivit röd/vit randig just nu :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp, det är från akvarieteknik. Men det lät ju lättare att göra som du sade, jag har tinat upp hela kuben och sedan försökt droppa i med en större pipett men det kommer hur mycket som helst. Men då testar jag din variant nästa gång :-)

Jo, han satt och åt på den första fisken jag hittade! Vi fick brottas om den en stund för han ville INTE släppa i från sig den, den lille jäkeln...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...