Gå till innehåll

HiTeqs 400 liter LPS


HiTeq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag slängde i mina städare dag 2. De lever än - 1 som blev vräkt av en trångbodd eremit.

Ok, mår dom inte lite halvdåligt med höga ammoniak och nitritvärden? Tänkte att det vore schysst att vänta med levande tills dom nollat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du är i fas för städpatrull. Du lär få se både en och annan alg nu närmaste veckorna då allt ska börja stabiliseras.

Håll koll på kh/mg nu närmaste veckorna, min erfarenhet är relativt snabb åtgång av mg. mät gärna 2-3 gånger i veckan, justera mg och sen kh dagen efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HiTeq: Har även använt vattenberedningsmedel (sera nitrivec) Har varit hyffsat lungt. 2 clowner som varit på beach 2013-diet, 12 kilo sten och en stilla bön så har det gått bra :)

Och ja, värdena bör kikas lite extra ofta, precis som Colan säger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HiTeq: Har även använt vattenberedningsmedel (sera nitrivec) Har varit hyffsat lungt. 2 clowner som varit på beach 2013-diet, 12 kilo sten och en stilla bön så har det gått bra :)

Och ja, värdena bör kikas lite extra ofta, precis som Colan säger

Vi icke-troende får helt enkelt lita på att vetenskapen leder oss rätt :)

Ser ut som du är i fas för städpatrull. Du lär få se både en och annan alg nu närmaste veckorna då allt ska börja stabiliseras.

Håll koll på kh/mg nu närmaste veckorna, min erfarenhet är relativt snabb åtgång av mg. mät gärna 2-3 gånger i veckan, justera mg och sen kh dagen efter.

Will do. Ska kika vad lokala handlaren har inne i städväg imorgon. MG tillsatt, ska mäta igen imorgon och se var allt ligger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HiTec: jag följde Lasses modell, då jag blint litar på allt han säger ;)

Det är många som förfasar sig över mitt sätt att starta dessa små kar. Jag följer inte på något sätt några heliga regler utan;

1) Introducerar en tålig fisk redan dag 1 eller 2,

2) Jag går in med ett bakteriepreparat för nitrifikation varje dag i tre veckor eller ympar in skit från ett redan fungerande akvarium varje dag.

3) Jag matar ytterst sparsam i början – bara mat var tredje dag den första veckan (och då väldigt lite). Jag brukar bara använda frusen stor artemia de första 3 veckorna.

4) Jag kör full belysningstid ända från början. (lysrör).

5) Jag introducerar städpatrullen redan kring dag 3 och då så många olika arter av snäckor och eremiter jag kan hitta. Gärna ett tiotal snäckor och lika många eremiter (små).

6) Jag introducerar de första mjukkorallerna efter ca en vecka.

7) Jag går in med nitrat kring dag 5 – 7 – bara ett antal ppm men ändå.

8) Jag använder ett sötvattenspreparat (Tetras Bactozym) om jag inte har tillgång till skitigt grus från något tidigare startat akvarium.

9) Jag byter inte vatten förrän efter ca 3 veckor

Det finns ju givetvis en tanke bakom det här – nitrifikationen skall komma igång så fort det bara går – det tar bort risken för ammoniumbildning (och därmed fri ammoniak) . Produktion av mikroalger skall också komma igång så fort som det bara är möjligt, men då behövs det ”skördare” också – det är städpatrullen.

Med dessa riktlinjer har jag startat åtskilliga kar utan några som helst algproblem vid uppstarten. Jag har fått lite problem i mitt Red Sea efter 1,5 år och de började när jag skulle vara duktig och sänka fosfatnivån och använde järnbaserad fosfat remover.

Efter de första tre veckorna så bör man byta vatten varje vecka – mellan 20 och 40 %. I mitt Clownhotell byter jag 20 liter i veckan (två hinkar) när jag sköter det fullt ut som jag tycker det bör skötas – då behöver jag heller inte bekymra mig om tillsatser eller saker som tar bort olika ämnen så länge jag håller mig till mjukkoraller och ett fåtal stenkoraller typ långpolypiga. När latheten tar över hand och jag bara byter en gång i månaden så blir det gärna 3 hinkar och så lite tillsatser i mellanperioden. Polls extra har visat sig fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 ser ut som någon typ av skivanemon som bleknat , tror den säkert färgar ut fullt inom några veckor.

Har du kollat fosfatvärdet? Stenen och sanden kan släppa rätt mycket i början så det kan vara bra att hålla koll på det. Själv så har jag gjort mindre vattenbyte under uppstarten när fosfaten gått upp.

En av dessa bleka har plattat till sig och fått lite färg. Går den att identifiera nu? I alla fall om den ska vara kvar eller om jag ska ta fram sprutan.

post-6266-14468929049816_thumb.jpg

Tycker själv det är läskigt likt en Majano Anemon. Dom ska bort så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter från handlaren. Med 3 stycken månsniglar (snäckor). Nu när jag håller på att acklimatisera dom så läser jag på lite. Om det är samma som Moon Snails så verkar det inte vara någon höjdare att ha i akvarium. Någon som vet mer om dessa?

Edit:

Trodde först att det var en Natica tigrina som verkar lite elaka mot andra sniglar.

Men det är förhoppningsvis en Babylonia lutosa. Det stämmer bättre med det dom sa på affären.

Vi får väl se om dom borrar upp skalet på någon annan och suger ur innehållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av dessa bleka har plattat till sig och fått lite färg. Går den att identifiera nu? I alla fall om den ska vara kvar eller om jag ska ta fram sprutan.

[ATTACH=CONFIG]94313[/ATTACH]

Tycker själv det är läskigt likt en Majano Anemon. Dom ska bort så vitt jag vet.

Jag tycker det där väldigt mycket ser ut som en väldigt blekt ricordea faktiskt. Jag har själv en Majano och det du har tycker jag inte ser ut som en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det där väldigt mycket ser ut som en väldigt blekt ricordea faktiskt. Jag har själv en Majano och det du har tycker jag inte ser ut som en sådan.

Spännande. Jag låter den vara tills det går att säga vad det är. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, här kommer en liten bilduppdatering på både mördarsnäckorna och den oidentifierade saken.

post-6266-14468929077918_thumb.jpg

Mördarsnäckorna blir som galna när det vankas död fisk. Förhoppningsvis kan man hålla dom mata så dom inte ger sig på andra. Men dom är så läckra att jag tror att jag behåller dom!

post-6266-14468929078133_thumb.jpg

En av dom växer det glasros på. Kom så från affären. Känns riskabelt att injicera med citronsaft. Några tips på hur man får bort dom?

post-6266-14468929077716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den oidentifierade saken ser ut som en skivanemon.

Angående glasrosen så kan du ta upp snäckan i en liten bytta med saltvatten och dra bort den med en gammal tandborste alternativ en kniv som du skrapar längs skalet.

Tack!

Han löste det själv med att skrapa loss den så det var bara att plocka den från sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer det fler mätvärden:

[TABLE=width: 340]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]Dag 1[/TD]

[TD]Dag 9[/TD]

[TD]Dag 10[/TD]

[TD]Dag 12[/TD]

[TD]Dag 20[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Salinitet[/TD]

[TD]1,021[/TD]

[TD]1,025[/TD]

[TD]1,025[/TD]

[TD]1,024[/TD]

[TD]1,026[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]KH[/TD]

[TD]2,8[/TD]

[TD]8,3[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]7,3[/TD]

[TD]8,6[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]pH[/TD]

[TD]7,9[/TD]

[TD]8,4[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]8,3[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]NH3[/TD]

[TD]0,01[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]NO2[/TD]

[TD]0,10[/TD]

[TD]0,08[/TD]

[TD]0,06[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[TD]0,00[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]NO3[/TD]

[TD]3,0[/TD]

[TD]5,0[/TD]

[TD]6,0[/TD]

[TD]5,0[/TD]

[TD]3,0[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ca[/TD]

[TD]330[/TD]

[TD]380[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]425[/TD]

[TD]410[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Mg[/TD]

[TD]1080[/TD]

[TD]1260[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]1200[/TD]

[TD]1340[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]PO4[/TD]

[TD]0,02[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]0,03[/TD]

[TD]0,02[/TD]

[TD]0,03[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Alla värden känns ok och rätt så stabila.

Övrig status:

Mina 3 mördarsnäckor lever fortfarande. Dom har dock inget att mörda men käkar lite torsk ibland.

Brunalgerna har ersatts av långa gröna alger.

4 liftande bleka skivanemoner har hittats. 1 börjar få färg.

Flyttade om lite stenar, bland annat den med skivanemonen till högre flöde och starkare ljus (på grund av att scapen behövde bli stabilare). Kan ha varit för ljust eller för strömt för den håller sig ihopdragen mest hela tiden nu.

Kommande:

Om lokala handlaren har kvar sin Salarias fasciatus så kommer den göra mig sällskap hem imorgon. Verkar vara en skön fisk om än lite argsint. Den ska dessutom vara en rackare på att käka alger.

Skummaren är i Sverige men har ännu inte letat sig hem till mig, men nästa vecka borde den vara på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista bilden skulle jag säga är en skivanemon, Discosoma, som fått lite mindre ljus än den borde.

/Madde

Det känns rimligt. Har 3 sådana på samma sten som jag köpte för 2 veckor sedan. Dom har vuxit från 0,5 cm till 1-2 cm men inte fått färg än. Nu sitter dom rätt nära lampan så vi får se om det kommer färg snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsatt stabila värden. Har fyllt på med 2 små clowner, 2 Euphyllia, en nyköpt skummare och en automatisk vattenfyllare!

post-6266-14468929172935_thumb.jpg

2 Euphylia

post-6266-14468929173145_thumb.jpg

2 Clowner framför Symphyllian.

post-6266-14468929173356_thumb.jpg

Skummaren, Bubble Magus Curve 7 som står och bubbelbadar i varm ättika.

post-6266-14468929173563_thumb.jpg

Skummaren på plats i Sumpen. Producerar direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Identifikationsfråga:

post-6266-14468929199908_thumb.jpg

Det handlar om den genomskilnliga saken som ser ut som en ände på en korv alternativt en ballong som man gör ballongdjur av. Jag hoppas det är något oskadligt för jag har fler än en...

Edit: Jag har redan testat googla på "transparent reef tank sausage" utan lycka så¨det är en svårknäckt nöt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Identifikationsfråga:

[ATTACH=CONFIG]95060[/ATTACH]

Det handlar om den genomskilnliga saken som ser ut som en ände på en korv alternativt en ballong som man gör ballongdjur av. Jag hoppas det är något oskadligt för jag har fler än en...

Edit: Jag har redan testat googla på "transparent reef tank sausage" utan lycka så¨det är en svårknäckt nöt.

Kommer inte ihåg exakta namnet på dessa, men det är en sorts sjöpung. Trevliga små filtrerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...