Gå till innehåll

Cromisar som bara dog


wrang

Rekommenderade inlägg

Köpte 5st Cromisar till mitt akvarium. En dog med en gång efter 1 natt, helt okey då bortfall får man räkna med....

men så idag knappt 1 vecka senare så precis nu så skulle jag mata 2st gör en loop å bara faller ner.

Har aldrig vart med om det innan.

Alla 4 simmade som innan.

Vad kan ha hänt.

så nu har man bara 2st kvar

Tråkigt att de händer..

:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för liknande på 2 sandvändare dessa visade sig senare troligen vara cyanid fiskade. Efter en analys av fisken då visade sig deverse inre skador på lever mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade ut för liknande på 2 sandvändare dessa visade sig senare troligen vara cyanid fiskade. Efter en analys av fisken då visade sig deverse inre skador på lever mm

Synd att de dog hos mig då då handlaren inte haft nått dödsfall på alla som köpts in...

Blir så sur

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåt mig vara lite tveksam till att man använder cyanid till att fånga Chromis viridis. Det är en art som uppträder i stora stim som små och lätta att fånga med mindre nät. Cyanid i ett sådan stim skulle snabbt spädas ut.

Däremot har jag sett samma snabba dödsförlopp av några Anthiasarter vid håvning. Simmat hur bra som helst - håv i - fisk stendöd. Vet dock inte vad det beror på men troligtvis utlöste stressmomentet något dödligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade stora problem med chromisar i början. De magrade av och dog plötsligt till synes utan anledning. (Inte såå magra). Jag fick tipset att mata med fryst cyclops som de nu får mängder av tills magen är riktigt tjock varje dag. Och nu är det mycket sällan någon dör för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också tveksam till cyanid-spåret. Det är som tur väl är rätt så sällsynt numera.

Men när de flesta andra fiskar visar en allt bättre överlevnad så känns det som att Chromis gått åt andra hållet. När jag började med saltvatten för 100 år sedan så var Chromis ett säkert kort. Numera ser man ofta att de har en stor dödlighet i början, jag har framför allt sett mycket bakterieproblem där fiskarna får röda fläckar och dör. Och är väl en fisk drabbad så brukar många stryka med. Jag har ingen riktigt bra förklaring till vad som ligger bakom, men eventuellt bristfällig hantering innan transport hit kan kanske ligga bakom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur det är i övriga världen men i Filippinerna är det inte helt ovanligt med cyanidfiske (samt dynamit men det är antagligen inte aktuellt i det här fallet).

Det brukar sägas så ja - men mig vetterligen har inget visat detta. Oavsett vilket - Chromis viridis är ingen fisk som blir lättare att fånga med cyanid, tvärtom. Cyanid används för fisk som gömmer sig så de kommer ut i det fria.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar sägas så ja - men mig vetterligen har inget visat detta. Oavsett vilket - Chromis viridis är ingen fisk som blir lättare att fånga med cyanid, tvärtom. Cyanid används för fisk som gömmer sig så de kommer ut i det fria.

MVH Lasse

Det var inte relaterat till just det här fallet med Chromis, snarare till kommentarerna kring cyanidfiske. Det är iaf min egen erfarenhet efter att ha vistats i Filippinerna under ett antal år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte relaterat till just det här fallet med Chromis, snarare till kommentarerna kring cyanidfiske. Det är iaf min egen erfarenhet efter att ha vistats i Filippinerna under ett antal år.

Vad är dina erfarenheter om detta? Har du sett det med egna ögon eller genom hörsägen på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är dina erfarenheter om detta? Har du sett det med egna ögon eller genom hörsägen på plats?

Nej jag har inte sett aktiviteten i vattnet så man kan väl säga att det är hörsägen till största del. Jag har sett båtar som enligt lokalbefolkningen lastats just för fiske med cyanid, köpt fiskar som oftast dött inom någon månad medan de fiskar jag själv fångade med håv klarade sig bra i samma tank osv så det är inga hårda bevis. Cyanidfiske är svårt att upptäcka till skillnad från dynamitfiske som både smäller och lämnar stora kratrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte innan julen 5 stycken från en stor zoobutik i stockholm.. De var döda inom en vecka. Jag köpte då 5 st från en mindre butik i Täby. De lever fortfarande.

Inga konstigheter i vattnet.. andra fiskarna jag hade sedan innan var helt ok före och efter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte innan julen 5 stycken från en stor zoobutik i stockholm.. De var döda inom en vecka. Jag köpte då 5 st från en mindre butik i Täby. De lever fortfarande.

Inga konstigheter i vattnet.. andra fiskarna jag hade sedan innan var helt ok före och efter..

Köpte fyra stycken från sagda stora zoo-butik före jul också, och de lever faktiskt, men en var illa ute för ett par veckor sen, då hade iofs jag råkat chockhöja Kh med fem enheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...