Chum Postat 9 februari 2013 Dela Postat 9 februari 2013 Har observerat ett märkligt fenomen sedan jag bytte ned till 250L från 900L... Min samhetsclown är nu lite mer bråkig med mina två Percula clowner. De slåss inte, men de bröstar upp sig mot varandra ibland och gör små utfall. Men nästan varje gång det händer så simmar hepatusen emellan och föser bort den ena parten, som oftast är samhetsclownen, genom att simma med sidan emot denne som då backar undan och lugnar sig...? Är inte detta lite märkligt fascinerande beteende av fiskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 9 februari 2013 Dela Postat 9 februari 2013 du måste filma detta! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andy88 Postat 9 februari 2013 Dela Postat 9 februari 2013 Jag har upptäckt samma beteende i mitt kar när clownerna gör utfall mot andra fiskar som simmar för nära "hemmet". Då kommer min största kirurg och avbryter dramat. Dock inte så ofta med som Fredrik skriver lägg upp en filmklipp. /André Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 9 februari 2013 Dela Postat 9 februari 2013 Har även jag observerat detta beteende, mycket fascinerande och man undrar vad som ligger bakom det... Har inte de bråkande fiskarna kvar så sker inte längre... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 9 februari 2013 Dela Postat 9 februari 2013 Jag har med märk samma beteende. Min hepatus liksom gnider sig lite mot ena parten och tjafset avbryts. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Coralkiller Postat 10 februari 2013 Dela Postat 10 februari 2013 Samma här min Doris verkar vara boss den enda som den har problem med är min vitbröstade, kan gå riktigt hett till ibland, däremot är Doris jäkligt klumpig, den har simmat av ett antal grenar på min renhornskorall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 februari 2013 Dela Postat 10 februari 2013 Zebrasoma desjardini och veliferum gör det ofta hos mig. Jag har sett det hos paletter men med Zebrasomorna verkar det nästan vara regel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 14 februari 2013 Författare Dela Postat 14 februari 2013 Oj, då kan man med andra ord säga att det är relativt vanligt ändå? Otroligt lustigt måste jag säga. De är ju bara fiskar? De kan ju knappast ha ngn känsla för empati el moral så det måste vara ngn slags instinkt... Frågan är vad syftet är? Men praktiskt är det ju. För qtt inte tala om charmigt Ska se om jag lyckas filma med min telefon.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 14 februari 2013 Dela Postat 14 februari 2013 Vad är det som säger att fiskar inte har empati och moral? Det kan ju vara så att det är vi som helt saknar empati och moral när vi har djur i bur och har sönder vår planet! Men det här ska vi inte spinna vidare på i den här tråden! Mycket rolig iaktagelse och tror ja har sett samma sak här hemma med min Doris. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Coralkiller Postat 15 februari 2013 Dela Postat 15 februari 2013 Vad är det som säger att fiskar inte har empati och moral? Det kan ju vara så att det är vi som helt saknar empati och moral när vi har djur i bur och har sönder vår planet! Men det här ska vi inte spinna vidare på i den här tråden! Mycket rolig iaktagelse och tror ja har sett samma sak här hemma med min Doris.Människan tar nog lite väl mycket för givet när det kommer till intelligens, bara för att vi har relativt stor hjärna, som vi bara använder en bråkdel av! Vad säger att djuren trotts mindre hjärna inte använder hela sin? Och där med är smartare än vi tror! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 9 mars 2013 Författare Dela Postat 9 mars 2013 Intressant infallsvinkel ^^har försökt filma, men det är precis som att alla fiskar får scenskräck när jag tar fram mobilen/kameran... märkligt. När jag tröttnar o tar bort den, så händer saker igen... haha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.