Gå till innehåll

Hepatus (Doris) som fredsmäklare?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har observerat ett märkligt fenomen sedan jag bytte ned till 250L från 900L... Min samhetsclown är nu lite mer bråkig med mina två Percula clowner. De slåss inte, men de bröstar upp sig mot varandra ibland och gör små utfall. Men nästan varje gång det händer så simmar hepatusen emellan och föser bort den ena parten, som oftast är samhetsclownen, genom att simma med sidan emot denne som då backar undan och lugnar sig...? Är inte detta lite märkligt fascinerande beteende av fiskar?

-boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt samma beteende i mitt kar när clownerna gör utfall mot andra fiskar som simmar för nära "hemmet". Då kommer min största kirurg och avbryter dramat. Dock inte så ofta med som Fredrik skriver lägg upp en filmklipp. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, då kan man med andra ord säga att det är relativt vanligt ändå? Otroligt lustigt måste jag säga. De är ju bara fiskar? De kan ju knappast ha ngn känsla för empati el moral så det måste vara ngn slags instinkt... Frågan är vad syftet är? Men praktiskt är det ju. För qtt inte tala om charmigt :) Ska se om jag lyckas filma med min telefon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som säger att fiskar inte har empati och moral?

Det kan ju vara så att det är vi som helt saknar empati och moral när vi har djur i bur och har sönder vår planet!

Men det här ska vi inte spinna vidare på i den här tråden! :)

Mycket rolig iaktagelse och tror ja har sett samma sak här hemma med min Doris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som säger att fiskar inte har empati och moral?

Det kan ju vara så att det är vi som helt saknar empati och moral när vi har djur i bur och har sönder vår planet!

Men det här ska vi inte spinna vidare på i den här tråden! :)

Mycket rolig iaktagelse och tror ja har sett samma sak här hemma med min Doris.

Människan tar nog lite väl mycket för givet när det kommer till intelligens, bara för att vi har relativt stor hjärna, som vi bara använder en bråkdel av! Vad säger att djuren trotts mindre hjärna inte använder hela sin? Och där med är smartare än vi tror!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Intressant infallsvinkel ^^

har försökt filma, men det är precis som att alla fiskar får scenskräck när jag tar fram mobilen/kameran... märkligt. När jag tröttnar o tar bort den, så händer saker igen... haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...