Gå till innehåll

clownfisk hotell


kryllet

Rekommenderade inlägg

Japp. Jag får absolut börja göra vattenbyte oftare. känns nästan som att det är det som är boven i dramat. Hur länge kan man ha saltvattnet färdigblandat på dunk innan det blir gammalt (om det nu blir gammalt?) Ber om ursäkt för mina dumma frågor haha?

Det avdunstande vattnet har jag brukat att fylla på så fort jag ser att vattennivån sjunkit. bara höfta att det var en gång i veckan. så det kan mycket möjligt vara oftare

Sålänge du har det i rena dunkar och med lock så bör det klara sig ett bra tag. Gammalt i sig blir ju inte vatten, dok kan vsttenkvaliten bli dålig och det enda jag skulle komma på som skulle drabba vattnet är om det är skräp elr skit i dunklen så blir det dålig vattenkvalite, och om det står i ljus så kan det ge alger. Så om du har dunkar i ett mörkt utrymme med hårt åtdraget lock bör det gå att ha under en längre period.

jag är tvungen att fylla på avdunstat vatten dagligen, och det var jag även när jag hade clownhotell. Har du någon markering på glaset elr använder Dig av plastkantens undre kant för att se om det avdunstat? Vad mäter u salthaltien med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sålänge du har det i rena dunkar och med lock så bör det klara sig ett bra tag. Gammalt i sig blir ju inte vatten, dok kan vsttenkvaliten bli dålig och det enda jag skulle komma på som skulle drabba vattnet är om det är skräp elr skit i dunklen så blir det dålig vattenkvalite, och om det står i ljus så kan det ge alger. Så om du har dunkar i ett mörkt utrymme med hårt åtdraget lock bör det gå att ha under en längre period.

jag är tvungen att fylla på avdunstat vatten dagligen, och det var jag även när jag hade clownhotell. Har du någon markering på glaset elr använder Dig av plastkantens undre kant för att se om det avdunstat? Vad mäter u salthaltien med?

jag fyller upp till plastkantens undre kant. och sen när jag ser en springa mellan vattenytan och kanten så fyller jag på.

Jag mäter salthalten med en refraktometer, tror jag det heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kallibrerat med osmos på noll. Är det rätt?:-)

Japp det är rätt :) tänkte möjligtvis om du använt något annat vatten och därmed ställt in den på för högt, vilket hade visat 1.028.

Jag skulle personligen försöka sänka den ner till 1.026 åtminstone för att känna mig trygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är rätt :) tänkte möjligtvis om du använt något annat vatten och därmed ställt in den på för högt, vilket hade visat 1.028.

Jag skulle personligen försöka sänka den ner till 1.026 åtminstone för att känna mig trygg.

har gjort vattenbyte nu. ligger på 1025 nu:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade en wg-310 för ett tag sen, kan verkligen inte rekommendera den...

Aldrig själv använt den, vet bara att många valt den istället för orginalskummaren. Finns ju inte så mycket annat som får plats. Knappt så at wg-310 får plats men det gör den med nöd o näppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skulle nog antagligen inte få plats, då akvariet är ca 40cm högt, och det e ju lock på det

den är ganska smal, 5cm diam, men hög som sagt, en liten skorsten är väl aldrig fel? :)

Nej men testa wg 310, många har ju den, men jag fick den inte att skumma öht, pumpen verkar väldigt för svag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har samma fiskar som ni i mitt 80L där jag kör skummarlöst och byter 8L varannan vecka som det är nu. Fyller på med vanligt kranvatten pga dunstningen när det behövs. Saltet har jag mellan 1.024 och 1.025 hela tiden, temp på 26grd. Har haft problem med nitrit men det är bättre nu när mera saker springer runt i gruset och gör mig nyfiken. Verkar som att jag har en pistolräka pga knäppningarna på kvällstiden samt ett antal rörmaskar typ 1mm tjocka och 20mm långa som man ser mot glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren. där är en skummare som heter tunze doc 9002, som skulle få plats. Är detta något märke ni känner till?

Jag hade en Tunze Doc 9002 till mitt RSM130D och var mycket nöjd. Den skummade på bra och var tyst. Den var lite känslig för skillnader i vattennivå, men inte extremt. En eller två gånger per år slutade den skumma. Då var det dax för isärplockning och rengöring. Därefter funkande den perfekt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Tunze Doc 9002 till mitt RSM130D och var mycket nöjd. Den skummade på bra och var tyst. Den var lite känslig för skillnader i vattennivå, men inte extremt. En eller två gånger per år slutade den skumma. Då var det dax för isärplockning och rengöring. Därefter funkande den perfekt igen.

Okej. det är bra att veta. tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...