Gå till innehåll

clownfisk hotell


kryllet

Rekommenderade inlägg

post-7414-14468928351332_thumb.jpgHej alla!

Har startat ett clownfisk hotell på 58L. skriver här för att jag är väldigt grön inom saltvattensvärlden. Så hoppas lite på tips och råd, så jag kan få ett litet fint kar. 5Kg LS.Alla grejer är original. (pump,skummare,värmare,biobollar) vet ej om det är några bra grejer , men det räcker kanske att starta med.http://m.youtube.com/watch?v=Aihd6kp8bR0 har två koraller som jag inte kan namnet på. och några fiskar

Ändrat av kryllet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej o välkommen! :)

Hur länge har du haft igång karet?

Ja hade själv ett clownhotell förut och jag använde mig inte utav skummare, och jag hade både orginalskummaren och den som många väljer istället (wg-310) som anses effektivare än originalet och som precis får plats. Doppbärmare behövde jag aldrig använda då det snarare var tvärtom att ja hade problem med värme i karet och skruvade därför bort foderluckan. Det höll tempen på ca 25-26 grader. Biobollarna finns det delade meningar om de hjälper med att få ned nitrathalten eller att det tvärtom bara blir en nitratansamlare och jag valde att ta bort dem. Jag använde mig istället av vanlig filtermatta i två utav facken som jag rengjorde ene gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil och välkommen till SVG! :)

Två tips på läsning jag kan ge dig, om du inte redan läst dem, är boken Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop, och häftet här på gudien som heter Saltvattenskemi för Dummies. :)

Ta gärna lite bilder på ditt kar och lägg upp också så vi får se det. Då kan du säkert få hjälp med namn på dina fiskar och koraller också.

Lycka till!

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! och tack. Det har varit igång i ca 10 mån nu skulle jag tro. Ja. själva skummaren är lite knepig att få lagom flöde i. så den ska man kanske byta till något bättre

Jaha det se alltså vart igång ett tag :)

jo precis och det är nog därför majoriteten har bytt över till wg-310

Hur ser dina vattenvärden ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första är någon mjukkorall, har liknande hemma men inte identifierat den. Andra bilden är knappar, spana in tråden om giftiga knappar. Det tycker jag iaf att alla som huserar knappar ska göra.

angående algerna är jag inget proffs då jag själv är nybörjare. Men jag skulle börja mäta fostat, nitrit och nitrat. Vet du inte vad som är bra eller dåliga värden rekommenderar jag artikeln "saltvattenkemi for dummies" här på svg. Under kemidelen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första är någon mjukkorall, har liknande hemma men inte identifierat den. Andra bilden är knappar, spana in tråden om giftiga knappar. Det tycker jag iaf att alla som huserar knappar ska göra.

angående algerna är jag inget proffs då jag själv är nybörjare. Men jag skulle börja mäta fostat, nitrit och nitrat. Vet du inte vad som är bra eller dåliga värden rekommenderar jag artikeln "saltvattenkemi for dummies" här på svg. Under kemidelen

Jag har 0 i nitrit och nitrat. fosfat också 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina röda makroalger ser väldigt fina ut, dock är jag mer skeptisk till trådalgerna. Är dessa hårda och spetsiga eller är dem kladdiga och slemmiga när du rör dem?

Att du har 0 i nitrat och fosfat tvivlar ja på då algerna ser ut att stormtrivas. I de flesta fall är dropptester att föredra när man mäter vatten värden exempelvis saliferts all olika testpaket men en del av deras kan även vara missvisande och kan bero på flera olika orsaker. Av vad jag lärt så ska man därför ta nitrat och fosfattester med en nypa salt.

Din salthalt är i översta lagret hur ofta byter du avdunstat vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina röda makroalger ser väldigt fina ut, dock är jag mer skeptisk till trådalgerna. Är dessa hårda och spetsiga eller är dem kladdiga och slemmiga när du rör dem?

Att du har 0 i nitrat och fosfat tvivlar ja på då algerna ser ut att stormtrivas. I de flesta fall är dropptester att föredra när man mäter vatten värden exempelvis saliferts all olika testpaket men en del av deras kan även vara missvisande och kan bero på flera olika orsaker. Av vad jag lärt så ska man därför ta nitrat och fosfattester med en nypa salt.

Din salthalt är i översta lagret hur ofta byter du avdunstat vatten?

jag har mätt nitratet med sticka. och dem har jag hört att man inte ska lita på för mycket. Fosfatet är mätt med droptest ... När vattnet dunstar så tillsätter jag osmos vatten. och det gör jag en gång i veckan ca. vattenbyte med saltvatten gör jag var tredje månad

Det bör kanske göras oftare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickor är nog inget att använda alls faktiskt.

Jag tycker Saliferts tester är bäst överlag utom för fosfat där dom är kassa konstigt nog. Hanna Checker har grymma fosfat tester både high range och ultra high range.

Salthaltsmätning = refraktometer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickor är nog inget att använda alls faktiskt.

Jag tycker Saliferts tester är bäst överlag utom för fosfat där dom är kassa konstigt nog. Hanna Checker har grymma fosfat tester både high range och ultra high range.

Salthaltsmätning = refraktometer

Då får man kanske införskaffa sig bättre tester. API är tillverkaren på mitt fosfat test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har mätt nitratet med sticka. och dem har jag hört att man inte ska lita på för mycket. Fosfatet är mätt med droptest ... När vattnet dunstar så tillsätter jag osmos vatten. och det gör jag en gång i veckan ca. vattenbyte med saltvatten gör jag var tredje månad

Det bör kanske göras oftare??

dom så kallade trådalgerna är mjuka. påminner om gräs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt som det bodde två clownfiskar i gjorde jag vattenbyte en gång i veckan, då ca 10 l vatten. Om du vill minska trådalgernas frammarsch skulle jag rekommendera att göra mer frekventa vattenbyten. Börja med att göra ett i månaden o se vad som händer med algerna.

Det var väldigt sällan för att byta avdunstat vatten. Hur mycket höjs din salthalt från att du fyllt på avdunstat vatten tills det att du blir tvungen att byta igen? Meningen är ju att hålla en så stadig salthalt som det bara går och att fylla på en gång i veckan låter motsägande från det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent spontant hur tycker du det går själv?!0 månader är rätt så lång tid i mitt tycke!? tycker det ser bra ut jag..men 1028 i salt är väl något högt?..vattenbyte var 3 ,e månad är väl efter belastning?själv byter jag 1 gång i veckan på 80 liter...tester föressten vad är det?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt som det bodde två clownfiskar i gjorde jag vattenbyte en gång i veckan, då ca 10 l vatten. Om du vill minska trådalgernas frammarsch skulle jag rekommendera att göra mer frekventa vattenbyten. Börja med att göra ett i månaden o se vad som händer med algerna.

Det var väldigt sällan för att byta avdunstat vatten. Hur mycket höjs din salthalt från att du fyllt på avdunstat vatten tills det att du blir tvungen att byta igen? Meningen är ju att hålla en så stadig salthalt som det bara går och att fylla på en gång i veckan låter motsägande från det

Japp. Jag får absolut börja göra vattenbyte oftare. känns nästan som att det är det som är boven i dramat. Hur länge kan man ha saltvattnet färdigblandat på dunk innan det blir gammalt (om det nu blir gammalt?) Ber om ursäkt för mina dumma frågor haha?

Det avdunstande vattnet har jag brukat att fylla på så fort jag ser att vattennivån sjunkit. bara höfta att det var en gång i veckan. så det kan mycket möjligt vara oftare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent spontant hur tycker du det går själv?!0 månader är rätt så lång tid i mitt tycke!? tycker det ser bra ut jag..men 1028 i salt är väl något högt?..vattenbyte var 3 ,e månad är väl efter belastning?själv byter jag 1 gång i veckan på 80 liter...tester föressten vad är det?;)

Jo allt annat funkar prima och ser bra ut. Ingenting har dött under den tid jag har haft det. men jag måste ta mig i kragen och göra fler vattenbyten:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...