Gå till innehåll

clownfisk hotell


kryllet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köp inte för mycket nu i början. Vi är ju flera här på Bjäre som är salt nördar. Det finns säkert någon som har lite för mycket av koraller.

Mvh / Magnus

Ja det låter bra att där finns lite bjärebönner som kan ha lite grejor.det blev en korall. 4 sniglar 1 sandvändare och en putsarräka:-)

Vart vänder ni er när ni handlar? Är Lomma det närmsta som har lite utbud?

Ändrat av kryllet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar i mesta möjliga mån, beg, grejor... När man är nybörjare, precis som du, så räknar jag kallt med, att man gör misstag!!!! (för det lär man göra !!! )

Jag handlar förbrukningsvaror typ tester och annat i HBG, det är närmast!

Annars så vet de erfarna här på guiden, vart man skall handla och inte handla. Men det är sant som du säger Lomma, Växjö eller Kungsbacka..... det är lååååångt!

De nya grejor son jag har investerat i, tar jag på nätet. Polen eller Tyskland, halva priset om man jämför.

Hör av dig när du kommit igång och fått balans i karet.

Mvh / Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar i mesta möjliga mån, beg, grejor... När man är nybörjare, precis som du, så räknar jag kallt med, att man gör misstag!!!! (för det lär man göra !!! )

Jag handlar förbrukningsvaror typ tester och annat i HBG, det är närmast!

Annars så vet de erfarna här på guiden, vart man skall handla och inte handla. Men det är sant som du säger Lomma, Växjö eller Kungsbacka..... det är lååååångt!

De nya grejor son jag har investerat i, tar jag på nätet. Polen eller Tyskland, halva priset om man jämför.

Hör av dig när du kommit igång och fått balans i karet.

Mvh / Magnus

Tackar. Vad är det för företag i Polen och Tyskland?

Japp, ska göra lite nya tester sen i veckan. Allt jag köpte har överlevt och verkar må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrit och nitrat är mätt med sticka. och det vet jag att man ints kan lite på riktigt. fosfatet är mätt med dropptest. och där är det mellan 0,0-0,25

Ph ligger på mellan 7-8

Som du själv nämner. Min erfarenhet av stickorna är att de kass!! Du skulle ha köpt andra tester när du ändå var där nere i går. De som känsligast är dina turbosar, fixar dom det inte :-( så bör du kolla ditt vatten mera noggrant.

Jag är precis i samma fas som du, vad det gäller uppstart! Jag har i dag bara två clowner för att få fart på N -cykeln, är precis i stånd med introducera koraller (i liten skala)

No2:0

NO3:0

KH:15

pH:8,2

Salt:1,023

Temp:26C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du själv nämner. Min erfarenhet av stickorna är att de kass!! Du skulle ha köpt andra tester när du ändå var där nere i går. De som känsligast är dina turbosar, fixar dom det inte :-( så bör du kolla ditt vatten mera noggrant.

Jag är precis i samma fas som du, vad det gäller uppstart! Jag har i dag bara två clowner för att få fart på N -cykeln, är precis i stånd med introducera koraller (i liten skala)

No2:0

NO3:0

KH:15

pH:8,2

Salt:1,023

Temp:26C

Okej tack. jag ska köpa saliferts tester hade jag tänkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen de, som funkar bäst! Förutom deras P-test. Jag har riktigt svårt att avläsa det :(

Kör med Hanna där!

Vi pratade om att ev. göra en Tysklandsresa nu till våren, det kanske är något du är sugen att haka på?

Jahapp. Där ser man, ja det hade kanske vatt något :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen de, som funkar bäst! Förutom deras P-test. Jag har riktigt svårt att avläsa det :(

Kör med Hanna där!

Vi pratade om att ev. göra en Tysklandsresa nu till våren, det kanske är något du är sugen att haka på?

Ska man köpa komplett med alla salifers tester. Eller man behöver inte köpa alla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...

så ja, lite slö här på svg! Ska försöka bättra mig.

så här ser karet ut idag, har bytat belysningen till LED och ett kompaktrör.

slängt original skummaren till en Boyu WG-310.

Diverse nya koraller:

Turbinaria reniformis 1st

Briareum 2st olika

Actinodiscus, Orange och gröna

Stichodactyla haddoni (anemon)

Ricordea Yuma Emerald green

euphyllia parancora 1st

lite Macroalger

Fiskar idag:

Percula Clownfisk 1st

Nemateleotris magnifica 1st

Gobiodon okinawae 1st

Cirrhitichthys falco 1st

turbosniglar 5-7st

små eremiter 5-7st

post-7414-14468932200754_thumb.jpg

post-7414-14468932199751_thumb.jpg

post-7414-14468932199999_thumb.jpg

Ändrat av kryllet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...