Gå till innehåll

Temp&Salinitet


bjomat

Rekommenderade inlägg

Temperatur och salinitet är ju två parametrar som är viktiga och oftast lättåtgärdade.

Själv ligger jag på 25 grader och 1.024 relativ densitet (32psu)

Jag tror att det är ganska vanliga siffror i Sverige men om man läser amerikanska forum så ligger de ofta betydligt högre i saliniteten - ca 35psu

Jag frågade i en saltvattensbutik vad de hade för salinitet och de hade ungefär 1.022 men varierade lite.

Skriv gärna i tråden vad Du har i din burk och kommentera gärna varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här,

26 Grader och 1,025

Har hört att Firre affärer kör med lägre salthalt då risken e mindre för parasiter+anpassar sej bättre. Brukar kolla deras vatten själv när jag köpt fiskar /koraller

och det har legat på 1,020 Till 1,022

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på 26grader 1.025 salthalt då jag tycker det fungerar varför vet jag inte alltid kört på det. Får jag problem med parasiter brukar jag sänka salthalten något under någon vecka till 1.024-1.023 och höja till 27 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 25-26C och 34-35 (1,027)

Har lite högre salthalt för jag tror att det är som med blåmusslorna i östersjön ( låg salthalt, små musslor, för de har det jobbigt metabolt), västra kusten , högre salthalt, större musslor pga lättare metabolt ( gör av med mindre energi).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips eller påminnelse..

Jag har själv alltid noggrant blandat salt 1.025 vid 25 grader, vattenbyten varje vecka (5-10%). Senaste tiden har jag märkt att det kryper upp mer salt på kablar, glas, skummare etc. än tidigare. Skummar blött som bara den och har relativt stor avdunstning, så idag kom jag på att jag väldigt sällan mäter salthalten i karet, 1.022-1.023 vid 25,4 grader.

Så gör inte som jag, glöm inte att kolla salthalten i karet också :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...