Gå till innehåll

Dåliga värden på nyblandat vatten, hur justera?


Anlu

Rekommenderade inlägg

hej,

Jag får helt katastrofala värden på mitt nyblandade Tropic Marin ProReef salt. Jag kör med osmos och får då följande värden vid 1,025, 25 C.

dkH: 4,5

Mg: 1050

Ca: 365

I karet har jag 1,025, 25 C.

dkH: 9,2

Mg: 1365

Ca: 485 (lite högt nu)

För det första tycker jag det är kasst att nyblandat salt skall ha så dåliga värden, men sedan är en anledning till att jag gör vattenbyten att jag kör med Balling Light och vill hålla jonballansen korrekt. Om jag skall få upp värdena på det nyblandade saltet måste jag ju blanda i rejält med ballinglösningar. Ställer jag inte till det ännu mer om jag sjusterar värdena och hur skall jag i så fall sjustera det nya saltet om jag inte skall använda ballingsalterna?

En annan fråga är ju om man skall acceptera så låga värden på nyblandat eller om jag skall byta salt?

Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ta dessa mätvärden med en nypa salt :)

Mät igen och kolla salthalten - har du blandat om i förpackningen när du öppnade den?

Vilken förpackningsstorlek?

Salt kan skikta sig under transport, men knappast till den graden - jag mäter alltid första hinken i varje ny batch vi får in i blandtunnan till vårt system och TMPR är väldigt konsekvent, men det utesluter ju inte att du kan ha fått nåt måndags-ex.

Lågt Kh (6,2) på en batch i december är den enda avvikelse jag sett hitills

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för svaren.

Lasse,

Det hade stått lite knappt ett dygn med cirkulation och värme så jag tycker att det borde ha blandat sig.

Leffe,

Förra gången jag blandade nytt vatten fick jag samma dåliga värden och denna gången var jag noga med att blanda om i påsen innan jag mätte upp saltet. Det är en 25 kg hink. Vilka värden borde jag förvänta mig, d.v.s vilka värden brukar du få? Då jag än så länge bara förbrukat två hinkar så har jag faktiskt inte mätt på två olika "batcher" då jag inte mätte på min förra hink. Jag kan därför inte säga om jag har ett måndags ex. eller inte.

Nu har det snart stått i två dygn. I kväll mäter jag värdena igen så får vi se. Är det samma dåliga värden blir det nog att köpa en ny laddning salt och vänta med vattenbytet. Frågan är då bara om det blir TMpro igen och chansa på att jag fått ett måndags ex. eller byta fabrikat. Lite struligt att byta fabrikat då det varkar vara TM som gäller i närheten av mig.

P.S: Jag använder refraktometer och saliferts tester så det borde inte vara någon stor felkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för svaren.

Lasse,

Det hade stått lite knappt ett dygn med cirkulation och värme så jag tycker att det borde ha blandat sig.

Leffe,

Förra gången jag blandade nytt vatten fick jag samma dåliga värden och denna gången var jag noga med att blanda om i påsen innan jag mätte upp saltet. Det är en 25 kg hink. Vilka värden borde jag förvänta mig, d.v.s vilka värden brukar du få? Då jag än så länge bara förbrukat två hinkar så har jag faktiskt inte mätt på två olika "batcher" då jag inte mätte på min förra hink. Jag kan därför inte säga om jag har ett måndags ex. eller inte.

Nu har det snart stått i två dygn. I kväll mäter jag värdena igen så får vi se. Är det samma dåliga värden blir det nog att köpa en ny laddning salt och vänta med vattenbytet. Frågan är då bara om det blir TMpro igen och chansa på att jag fått ett måndags ex. eller byta fabrikat. Lite struligt att byta fabrikat då det varkar vara TM som gäller i närheten av mig.

P.S: Jag använder refraktometer och saliferts tester så det borde inte vara någon stor felkälla.

Eftersom jag ser att du är från Norrköping kan jag berätta att Korallfisken i Linköping senast när jag köpte salt hade tre fabrikat att välja på; Tropic Marin Pro Reef, Red Sea Coral Pro och ytterligare ett fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ta dessa mätvärden med en nypa salt :)

Mät igen och kolla salthalten - har du blandat om i förpackningen när du öppnade den?

Vilken förpackningsstorlek?

Salt kan skikta sig under transport, men knappast till den graden - jag mäter alltid första hinken i varje ny batch vi får in i blandtunnan till vårt system och TMPR är väldigt konsekvent, men det utesluter ju inte att du kan ha fått nåt måndags-ex.

Lågt Kh (6,2) på en batch i december är den enda avvikelse jag sett hitills

Sen är det väl inte säkert att du får samma batchar när du gör beställningar som andra butiker, särskilt inte om man importerar själv från tyskland? Har haft precis samma problem med detta saltet och är även en del andra om man googlar som haft samma problem.

Detta var med 2 olika refraktometerar och två olika tester (salifert och Hanna, som både visar korrekt verfierat med referensvätska)

Jag har bytt salt då jag tycker det verkar vara bristande kontroll hos dem. Kör numera KZ Reefers Best 2/3 byten och D-D's salt var tredje byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anlu, det låter ju som du har fått ett måndagsex - inga blåtoner eller klumpar i saltet?

Jag tycker du ska reklamera din hink med det som är kvar!

Hej,

Tack för svaren.

Lasse,

Det hade stått lite knappt ett dygn med cirkulation och värme så jag tycker att det borde ha blandat sig.

Leffe,

Förra gången jag blandade nytt vatten fick jag samma dåliga värden och denna gången var jag noga med att blanda om i påsen innan jag mätte upp saltet. Det är en 25 kg hink. Vilka värden borde jag förvänta mig, d.v.s vilka värden brukar du få? Då jag än så länge bara förbrukat två hinkar så har jag faktiskt inte mätt på två olika "batcher" då jag inte mätte på min förra hink. Jag kan därför inte säga om jag har ett måndags ex. eller inte.

Nu har det snart stått i två dygn. I kväll mäter jag värdena igen så får vi se. Är det samma dåliga värden blir det nog att köpa en ny laddning salt och vänta med vattenbytet. Frågan är då bara om det blir TMpro igen och chansa på att jag fått ett måndags ex. eller byta fabrikat. Lite struligt att byta fabrikat då det varkar vara TM som gäller i närheten av mig.

P.S: Jag använder refraktometer och saliferts tester så det borde inte vara någon stor felkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nu var ju min poäng, att vår erfarenhet är att saltet håller mycket jämn kvalitet - vi köper ganska många ton/år, så jag tycker att det borde ha visat sig vid nåt tillfälle, om det skulle vara problem av den magnitud som du vill påskina ;)

Fast när det gäller "larm" om saltkvalitet duggar de ganska tätt på forumen oavsett fabrikat, så jag tycker Anlu gör helt rätt som mäter innan det tillsätts i akvariet

Sen är det väl inte säkert att du får samma batchar när du gör beställningar som andra butiker, särskilt inte om man importerar själv från tyskland? Har haft precis samma problem med detta saltet och är även en del andra om man googlar som haft samma problem.

Detta var med 2 olika refraktometerar och två olika tester (salifert och Hanna, som både visar korrekt verfierat med referensvätska)

Jag har bytt salt då jag tycker det verkar vara bristande kontroll hos dem. Kör numera KZ Reefers Best 2/3 byten och D-D's salt var tredje byte.

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter N,

Jag satt precis och funderade vad Linköpingsbutiken hade för salt hemma när jag såg ditt svar. Då verkar det som man skulle kunna byta fabrikat utan större problem.

Leffe,

Nej, saltet ser helt OK ut. Vet inte om jag orkar fixa med reklamation (lat som man är ;)). Jag vill mest hitta ett salt som det fungerar att "slänga" i utan att hålla på och sjustera värdena allt för mycket innan (det skall vara enkelt med vattenbyten annars blir det inte av, se tidigare karratärsdrag). Eftersom man inte är super kemist så tenderar det att bli mycket småskvättande och mätande innan man landar på rätt värden om man inte ligger nära redan från början.

Lasse,

Hur blir det med jonbalansen om jag sjusterar upp värdena med ballingsalter? Jag kör ju redan balling light i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...