Gå till innehåll

Frågor om nitrat.


Sara

Rekommenderade inlägg

Läser att vissa koraller gillar vatten med mer nitrat. Betyder det att de faktiskt behöver nitratet eller att de gillar akvarium där man matar mycket och nitratet är ett resultat av det? Vad är en hög nitrathalt? Vad är för hög nitrathalt?

Skulle jag kunna öka nitratet och få vissa koraller att må bättre genom att tillsätta brunnsvatten med hög nitrathalt?

Om jag matar mycket ,men har lågt nitrat och fosfat, kan jag då fortsätta mata mycket eller finns det andra problem som uppstår om jag matar för mycket.

Är det dåligt om jag har högt nitrat men inget fosfat? Mäter väldigt lite fosfat i mitt vatten.

Kan man generalisera vilka grupper som gillar nitrat? SPS? LPS? Mjuka? Skivor? Knappar?

Utgå från att frågorna är ställda för att få koraller att frodas, fiskarna är jag mindre intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, många frågor :smiley20:. Ett väldigt stort ämne och du försöker greppa hela i en fråga. Antar att du har läst häftet om saltvattenskemi (saltvattenskemi för dummies) vilket ger svar på många av dina frågor. Du hittar det längst upp i kemi o vatten.

Tänk på att våra tester som vi mäter med inte är exakta och att flertalet av oss slåss med höga näringsvärden inte låga, innan du gör något måste måste du vara säker på att du verkligen har rätt mätvärden.

Min enkla svar.

- Generellt så är mjukakoraller och långpolypiga stenkoraller lite tåligare mot höga näringsvärden (nitrat och fosfat). Annars gäller generellt att ha så låga näringsvärden som möjligt. Dock är det reckomenderat att ha viss nitrathalt för alla koraller. Fosfat skall man i princip ha så lite som möjligt av (gäller med viss reservation för lite mer avancerade diskussioner). Det är nitratet som är det intressanta inte mängden matning, även om denna också spelar in men då ur ett annat perspektiv. Vilka värden du skall ha finner du i "Saltvattenskemi för dummies".

- I princip skulle du kunna öka nitrathalten genom att tillsätta brunnsvatten men risken är att du får med dig en massa annat som du inte vill ha. Du kan använda salpeter (från ICA butiken) för att höja nitrathalten. Recept på denna blanding har "Lasse" här på forumet.

- Har du låga näringsvärden så ser jag inga problem med att mata så mycket som du vill.

- Låga näringsvärden skall man ha generellt, men nitrat är "bättre" än fosfat. Använder du någon fosfat remover? Normalt finns ett förhållande mellan nitrat och fosfat som säger att det brukar finns fosfat kvar efter att nitratet är förbrukat av bakterierna. Tror förhållandet är 10/16 men här är jag väldigt osäker. Lasse här på forumet vet bättre.

- Se mitt första svar.

- Fiskar tål bättre än koraller så trivs dina koraller så trivs dina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag matar mycket ,men har lågt nitrat och fosfat, kan jag då fortsätta mata mycket eller finns det andra problem som uppstår om jag matar för mycket.

Anlu har ett bra svar rent generellt tycker jag. Specifikt för den här frågan vill jag svara att mata på. Jag tycker mig se bättre tillväxt ju mer mat jag kan trycka ner utan att värdena blir dåliga. Fiskarna kan bli tjocka, det är inte alltid bra tycker vissa.

Normalt finns ett förhållande mellan nitrat och fosfat som säger att det brukar finns fosfat kvar efter att nitratet är förbrukat av bakterierna. Tror förhållandet är 10/16 men här är jag väldigt osäker. Lasse här på forumet vet bättre.

Andra kan också ;) Du tänker på redfield ratio, 106/16/1 i relationen Kol/Kväve/Phosphor i plankton i havet. Det brukar appliceras när man doserar organiskt kol & vill skumma ut fosfatätande bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra kan också ;) Du tänker på redfield ratio, 106/16/1 i relationen Kol/Kväve/Phosphor i plankton i havet. Det brukar appliceras när man doserar organiskt kol & vill skumma ut fosfatätande bakterier.

Jag väntade med mitt svar just därför :) Bara förtydliga att förhållandet är på atomnivå 106 atomer C - 16 atomer N och 1 atom P Ser man det på nitrat och fosfat blir förhållandet ca 10:1

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade missat den artikeln. Tackar!

Eftersom akvariet är på 80 liter, med fyra små fiskar i, har jag inte så hög belastning. Med jämna vattenbyten (osmos) har jag inget problem att hålla nere nitratet. Jag har två tester från Salifert för nitrat. Brukar växla mellan dem och ibland kolla osmosvattnet för att se att det är ok. Har däremot även Saliferts fosfattest och har förstått att många är missnöjda med det. Använder ingen fosfatremover.

I artikeln står det:

11.3 Högt Nitrat

11.3.1 Påverkan

• Ökad algtillväxt

• Ökad tillväxt av zooxanthellene i korallerna

Anledningen till mina funderingar är att mitt akvarium verkar ha stannat av det senaste halvåret. Det ända som fortfarande växer bra är den ända SPS jag har. Skivor och knappar har stannat av med undantag för Protopalythoa. Jag har knappt några alger på rutorna, mina macroalger växer väldigt långsamt. Eftersom det finns mängder med orsaker till att ett akvarium inte fungerar försöker jag beta av en i taget. Har hittat och gått igenom artikeln om Ca,Mg,Kh och har hyffsad koll på det i akvariet. Mg och Kh minskar snabbare än Ca vilket jag justerar med pulver.

/Sara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...