pegekin Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Någon som vet vad detta är,börjar bli mycket nu. Citera
mikoto Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Ja, någon kalkalg är det inte utan det är Cyano som föregående skrivare säger. Den brukar uppstå på grund av någon form av obalans. De kan bland annat trivas när man har ett överskott av fosfat men mycket lågt nitrat.Men enkelt sett brukar de uppstå på grund av någon obalans i akvariet. Är det ett nytt kar? Isf kan de komma och gå som en del av uppstarten. Annars kan det vara något annat på tok. Det bästa är att suga ut den och samtidigt byta vatten i karet. Är man envis nog bör den ge sig. Det finns medel och metoder som att mörklägga karet med men det brukar inte hjälpa i längden. De brukar återhämta sig igen om källan till deras uppkomst återstår. Citera
pegekin Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 Ja, någon kalkalg är det inte utan det är Cyano som föregående skrivare säger. Den brukar uppstå på grund av någon form av obalans. De kan bland annat trivas när man har ett överskott av fosfat men mycket lågt nitrat.Men enkelt sett brukar de uppstå på grund av någon obalans i akvariet. Är det ett nytt kar? Isf kan de komma och gå som en del av uppstarten. Annars kan det vara något annat på tok. Det bästa är att suga ut den och samtidigt byta vatten i karet. Är man envis nog bör den ge sig. Det finns medel och metoder som att mörklägga karet med men det brukar inte hjälpa i längden. De brukar återhämta sig igen om källan till deras uppkomst återstår.Hur får man bot me fosfat då utan fosfatremoover? Citera
Ticky Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Hur får man bot me fosfat då utan fosfatremoover?Du kan prova med vodkametoden. Min cyano minskade dramatiskt när jag började med den. Citera
Reuben Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Du kan prova med vodkametoden. Min cyano minskade dramatiskt när jag började med den.Alla metoder för att sänka näringsvärden borde göra saken bättre. Dock kan problemet ligga annanstans. För lite flöde kan vara en orsak om du inte har det överallt. Citera
pegekin Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 Alla metoder för att sänka näringsvärden borde göra saken bättre. Dock kan problemet ligga annanstans. För lite flöde kan vara en orsak om du inte har det överallt.Har haft skummarproblem en tid nu,,,kan de vara orsaken månne?? Citera
kaptenen Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Har haft skummarproblem en tid nu,,,kan de vara orsaken månne??Om du har gott om fisk som kräver en del mat och/eller om du inte gör vattenbyte ofta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.