slarvid Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED? Ex ström - chip - lampa =klart Citera
Reuben Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED? Ex ström - chip - lampa =klartOm det är fallet rekomenderar jag inte dig att bygga en ledramp, det blir oftast inte bra och nu för tiden knappt värt pengarna nu när billigare ramper har släppts.du BEHÖVER grundläggande elektronikkunskaper eller bilder på vad du köpt och någon som förklarar steg för steg. Själv har jag lärt mig allt från forumet, det finns mängder att läsa och även om mycket är grekiska i början börjar man se sammanhangen om man har lite mattehjärna efter en relativt kort tid. Rekomenderar att söka runt på forumet här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?339-LED-byggen Citera
slarvid Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 hade inte tänkt bygga, men ja tycker det är kul att läsa om folk som kan! Fast jag fattar ju inte vad dom gör, så hälften av trådarna på denna sidan blir ju ap-tråkiga Citera
slarvid Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 alltås, vad gör chip och vad är kanaler typ... lite såna frågor Citera
Manks Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Det folk pratar om när det gäller olika kanaler handlar om samma sak som olika lysrör. Man vill kunda tända några lysrör vid tidpunkt x och några vid tidpunkt y. Och då LED är dimmbara kanske man vill köra några led på 70% av max-ljus och några på 85%, allt för att hitta en "ljusblandning" som tilltalar ens eget öga. (eller korallerna, eller vad man nu vill optimera för) Citera
stigigemla Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Det går att göra allt med led. Det finns enkla beskrivningar t.ex här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?52628-LED-till-rsm-130 Se speciellt inlägg 35 och 59.Andra belysningar kanske passar bättre till månlandare.Man kan ju bygga någonting emellan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.