Gå till innehåll

Led abc för puckon


slarvid

Rekommenderade inlägg

Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED?

Ex ström - chip - lampa =klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED?

Ex ström - chip - lampa =klart

Om det är fallet rekomenderar jag inte dig att bygga en ledramp, det blir oftast inte bra och nu för tiden knappt värt pengarna nu när billigare ramper har släppts.

du BEHÖVER grundläggande elektronikkunskaper eller bilder på vad du köpt och någon som förklarar steg för steg.

Själv har jag lärt mig allt från forumet, det finns mängder att läsa och även om mycket är grekiska i början börjar man se sammanhangen om man har lite mattehjärna efter en relativt kort tid.

Rekomenderar att söka runt på forumet här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?339-LED-byggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det folk pratar om när det gäller olika kanaler handlar om samma sak som olika lysrör. Man vill kunda tända några lysrör vid tidpunkt x och några vid tidpunkt y. Och då LED är dimmbara kanske man vill köra några led på 70% av max-ljus och några på 85%, allt för att hitta en "ljusblandning" som tilltalar ens eget öga. (eller korallerna, eller vad man nu vill optimera för)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...