Gå till innehåll

svårt att hitta LED till stora akvarium - vad har ni?


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Kollar runt på LED till akvarium. Mitt kar är 180 cm långt. Tycker att det är svårt att hitta i den storlek och watt antal som behövs. Tror att jag behöver 300-320 w.

Hur har ni med stora akvarium gjort som har LED? Har ni byggt själva eller köpt? har ni hittat så stora som ni behöver eller har ni kört på två stycken mindre?

Mitt akvarium är som sagt 180 cm långt. Det är ca 750L i visningskaret.

Och har ni några tips på vart man man hitta lite billigare varianter? Har hittat några enstaka i den storlek/power jag behöver men då kostar den typ 30.000:- också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska tilläggas att jag inte är teknisk över huvudtaget. Skulle inte kunna bygga ihop en DIY. Kanske med hjälp av fästman, men det är ju MIN hobby. Så skulle vilja klara av det själv.

Har hittat på ett ställe där dom säljer solderless alltså typ "plugg and play". Man behöver INGA verktyg för att sätta ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för djup och höjd på karet? Mittstag?

Sedan beror det ju lite på hur din aquascape ser ut.....har man t.ex. byggt revpelare är det ju inte så ultimat med LED hängande rakt ovanför, då det blir skuggningar.

Många kör ju fler armaturer/moduler som alternativ till större enheter -

Pacific sun har ju sin hyperion 4x150W (som dessutom ligger med kampanjpris under Feb.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst det med två razor, men jag har byggt upp revet från början med denna belysning i åtanke och placerat korallerna och pelarna därefter (lite skuggiga partier blir det men alla koraller vill inte sitta i fullt flås heller).

Måtten är 150x80x60 (fast vattendjupet är knappa 55)

// Danne

post-2847-14468928596641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjd 70cm, djup 60cm, längd 180cm. har ett mittstag på ca 20 cm. Angående innehåll så är karet torrt. har inte fått igång allt än. Är mest intresserad av fiskar, men kommer nog vilja ha lite spser.

Maxspect razor verkar lite intressant. bra priser med. Kan man få vinna på lotto med så skulle det vara underbart.

Ändrat av Tweeny
glömde hälften
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går inte maxspect razor att koppla ihop flera på rad? finns ju i olika modeller okså. kolla med triton dom har i sitt lager. eller köp flera o sätt på tvären. bara en tanke. dom är inte så dyra heller. // christian

Vi har ett antal kunder med stora kar som har hängt flera Razor på längden, tvären eller i dubbla rader - däremot får man programera enheterna var för sig.

Tycker man att programmeringen måste vara "central" så finns det andra tillverkare med Master/slave enheter, t.ex Pacific Sun triton/black phyton, ecotech radion m.fl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjd 70cm, djup 60cm, längd 180cm. har ett mittstag på ca 20 cm. Angående innehåll så är karet torrt. har inte fått igång allt än. Är mest intresserad av fiskar, men kommer nog vilja ha lite spser.

Maxspect razor verkar lite intressant. bra priser med. Kan man få vinna på lotto med så skulle det vara underbart.

Tror att du skulle klara dig bra med 2st Razor 160w - då räcker det ju med att vinna på bingo :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör numera med 2 Ecotech Radion G2. Det enda jag har att klaga på är att fläktljudet kan bli lite högt en stund om dagen.. Dvs just när de går på 100%. (mitt är 150cm, till ditt skulle behövas 3 om du ska ha mkt sps) Är nöjd med dom men de hade ju gärna fått ha ett lägre pris såklart.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två bridgelux över mitt http://i01.i.aliimg.com/img/pb/917/818/460/460818917_388.jpg

Dom är på 120w st.

Akvariumet är på 120cm så vist tre stycken kanske vore lag om till ditt.

Denna har inga konstiga programeringar osv kan inte heller simulera åska eller en mulen dag ;)

Tror inte korallerna bryr sig om det.

Priset är därefter oxå du kan hitta dom för 1000-1200 kr st på ebay.

Höll inte du på att bygga en egen armatur ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställd förra veckan en Pacific Hyperion R2 (4x150W) min kar är också på 70H.

Jag tycker är snyggare bara med en helt lampa istället hänga flera delar, kan säga fläktarna på denna lampa är helt tysta.

Kanon promotion pris på en sånt lampa 19000 kr.

Ring till triton kanske de bjuder på frakt, man vet aldrig.-dans

Köpte förra året R2 (3x150W) för 20000 kr, kan visa några gamla bilder.

post-5479-14468928598361_thumb.jpg

post-5479-14468928598536_thumb.jpg

post-5479-14468928598716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigt? 4000:- styck i runda slängar! man tackar!

Mina 30000:- i månaden räcker inte långt i denna hobby...host...host..några andra utgifter har man ju inte ;)

Måste man prompt ha hardcore ljus på hela längden 180 då?kan man inte varva lite med t5 eller dyligt och anpassa arter/scape under rätt ljus?

Eller det kanske ser förfärligt ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror iaf att 2st razor 160w 16k hängandes efter varandra skulle passa utmärkt på detta

Mått: 690x265x25mm - täcker en SPS tank på 900x600mm en LPS tank upp till 120cm dvs 2st efter varandra bli precis vad du har.

Ja, har kollat lite och det verkar vara ett riktigt bra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...