Gå till innehåll

Fråga om att vitlöksmarinera mat mot vita prick


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Köpte en kirurg i helgen och den har redan fått vita prickar på sig. Har läst att det kan fungera att ge den vitlök för att förbättra immunförsvaret och att låta den ha det lugnt nu i början så kanske det går tillbaka. Jag har dock några frågor om detta.

1. Hur ska "vitlöksmarinaden" blandas? Hur mkt vatten kontra hur mkt vitlök?

2. Vad jag läst så säger folk att det är frysmat som ska marineras men kirurgmaten jag köpte var ju sjögräsflakes? Den frysmat jag har till resterande fiskar är red plancton och marine mix.

3. Hur ska man marinera maten? När det gäller frysmat så brukar jag låta det tina i lite jummet vatten och sen hälla av det vattnet innan det åker ner i akvariumet. Ska jag då låta det tina i vitlöksvattnet? Ska vattnet följa med ner i akvariumet? Ska det ligga längre tid i vitlök än bara att tina?

4. Hur långt bör jag låta det gå innan jag köper UVC alternativt nån parasitmedicin, och vad rekommenderas för att ta kol på parasiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök fungerar bäst som förebyggande, inte när pricken väl brutit ut.

1) jag pressar bara ner vitlök i maten

2) de äter allt, men behöver ett rejält tillskott vegatabilier

3) ju längre desto bättre men maten blir dålig i rumstemperatur. Fingertoppskänsla!

4) Karantän & hyposalinitet rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad e det för kirurg och vart hitta du den?

letar nämligen själv efter en gul rackare

Köpte en kirurg i helgen och den har redan fått vita prickar på sig. Har läst att det kan fungera att ge den vitlök för att förbättra immunförsvaret och att låta den ha det lugnt nu i början så kanske det går tillbaka. Jag har dock några frågor om detta.

1. Hur ska "vitlöksmarinaden" blandas? Hur mkt vatten kontra hur mkt vitlök?

2. Vad jag läst så säger folk att det är frysmat som ska marineras men kirurgmaten jag köpte var ju sjögräsflakes? Den frysmat jag har till resterande fiskar är red plancton och marine mix.

3. Hur ska man marinera maten? När det gäller frysmat så brukar jag låta det tina i lite jummet vatten och sen hälla av det vattnet innan det åker ner i akvariumet. Ska jag då låta det tina i vitlöksvattnet? Ska vattnet följa med ner i akvariumet? Ska det ligga längre tid i vitlök än bara att tina?

4. Hur långt bör jag låta det gå innan jag köper UVC alternativt nån parasitmedicin, och vad rekommenderas för att ta kol på parasiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är inget botemedel till att börja med (kanske mot tarmparasiter, men det är mig veteligen inte bevisat).

Alla (nästan) kirurger får lite stressprick i början och när man rotar mycket i karet, det brukar ge med sig inom någon vecka om den får lugn och ro.

Förövrigt behöver dom mycket alger i maten. Noori blad är populärt, julian sprungs seaveggies mm.

Och så varierad kost som möjligt, alla möjliga tänkbara sorter som finns i hyllorna och i frysen hos handlaren.

Ett foder som jag starkt rekommenderar är FaunaMarine Ultra Health.

Köpte en kirurg i helgen och den har redan fått vita prickar på sig. Har läst att det kan fungera att ge den vitlök för att förbättra immunförsvaret och att låta den ha det lugnt nu i början så kanske det går tillbaka. Jag har dock några frågor om detta.

1. Hur ska "vitlöksmarinaden" blandas? Hur mkt vatten kontra hur mkt vitlök?

2. Vad jag läst så säger folk att det är frysmat som ska marineras men kirurgmaten jag köpte var ju sjögräsflakes? Den frysmat jag har till resterande fiskar är red plancton och marine mix.

3. Hur ska man marinera maten? När det gäller frysmat så brukar jag låta det tina i lite jummet vatten och sen hälla av det vattnet innan det åker ner i akvariumet. Ska jag då låta det tina i vitlöksvattnet? Ska vattnet följa med ner i akvariumet? Ska det ligga längre tid i vitlök än bara att tina?

4. Hur långt bör jag låta det gå innan jag köper UVC alternativt nån parasitmedicin, och vad rekommenderas för att ta kol på parasiter?

1. Pressa i en klyfta i en mugg av valfri storlek.

2. Du kan marinera all mat.

3. Brukat ta akvarievatten, låta maten ligga en stund (någon timme kanske) i vitlöksmarinaden. Oftast häller jag i allt, om du är orolig för mycket fosfat eller dylikt kan du sila ur vattnet. Det gör inget om det kommer med vitlök i karet, dom äter det med.

4. Jag är en av dom som helst kör UV-c några dagar innan det kommer nya (känsliga) djur i karet, och någon månad efter introduktion. UV-c och ozon är duktiga parasit mördare.

Ska du medicinera så gör det i ett karantänkar. Ett karantän med sänkt salthalt funkar bra på prick med, eller sötvattendopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är ju att vitlök mot prick är rent nonsens, men att det däremot har positiv effekt för fiskarnas tarmflora och därigenom en viss positiv inverkan på allmäntillståndet.

Om det är "Stressprick" som ofta drabbar hepatusar, Naso och de känsligare förgreningarna av Acanthurus-familjen försvinner normalt inom några dagar om de allmänna förutsättningarna är bra.

Sedan ÄR UVC eller ozon bra när man introducerar/håller prick-känsliga fiskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är ju att vitlök mot prick är rent nonsens, men att det däremot har positiv effekt för fiskarnas tarmflora och därigenom en viss positiv inverkan på allmäntillståndet.

Jo direktverkan mot pricken är nonsens.

Men det stärker immunförsvaret och därmed indirekt verkan (över tid) mot pricken i.o.m bättre motståndskraft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad e det för kirurg och vart hitta du den?

letar nämligen själv efter en gul rackare

Vet faktiskt inte exakt vilken sort det är. Den är lik denna http://se.reeflex.net/tiere/1747_Ctenochaetus_binotatus.htm på det sättet att den är prickig med blå ögon. Men min är mkt mörkare och har vit stjärtfena. Även ganska lik denna: http://se.reeflex.net/tiere/528_Ctenochaetus_tominiensis.htm förutom att rygg och butfenorna inte är s¨å där gula samt att ögat är blått

1. Pressa i en klyfta i en mugg av valfri storlek.

2. Du kan marinera all mat.

3. Brukat ta akvarievatten, låta maten ligga en stund (någon timme kanske) i vitlöksmarinaden. Oftast häller jag i allt, om du är orolig för mycket fosfat eller dylikt kan du sila ur vattnet. Det gör inget om det kommer med vitlök i karet, dom äter det med.

4. Jag är en av dom som helst kör UV-c några dagar innan det kommer nya (känsliga) djur i karet, och någon månad efter introduktion. UV-c och ozon är duktiga parasit mördare.

Ska du medicinera så gör det i ett karantänkar. Ett karantän med sänkt salthalt funkar bra på prick med, eller sötvattendopp.

Om jag blandar alger med vitlöksvatten så kommer det ju bara lösas upp innan jag lägger i det i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukade pressa ca3-5st vitlökskyftor i vatten i en pet-flaska (½L) och låta stå över natten i kylen.

eftersom vitlöken sjunker så kommer man få bara vitlöksvatten när man häller försiktigt.

sen brukade jag marinera maten i vitlöksvattnet i ½-1timma, sedan hälla av vattnet och lägga i maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna utsöndrar till viss del vitlöken i slemskitet som gör att parasiterna inte är lika villiga att fästa sig. Detta är då innan insjuknandet även i viss mån större parasiter. Prick försvinner vanligen av sig själv om man har en bra miljö för djuren. UVC är bra dödar frisimmande parasiter det gör inte vitlök. Så förebyggande ja vitlök är inget bot. Dock ett bra val för imunförsvaret.

Bästa medicinen är bra vatten lugn och ro bra simytor bra foder. Blir det tok mycket så är parasitdödande medel det bästa är med koppar med då är det kört med alla lägre djur. stop parasite fungerar ibland jag har ej behövt något sådant i mina kar det har naturen fixat.

Jag brukar göra en mix med lite av vagre i frysfoderväg pressa i rejält med vitlök låta detta dra i kylen några timmar slå i allt i en artemiasil sedan frysa in i lagom kuber hela kittet. Sedan matar jag med en kub av detta och resten valfritt.

Bifogar bild på silen denna använder jag även när jag tinar mat hur smidigt som helst märke JBL

post-7043-14468928619298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har alltid haft lite prick på mina hepatus (doris).

nu har jag testat en "ny" (självpåhittad) metod, som jag har döpt till Fredrik-metoden.

kör med detta medel: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1577

och sen kör jag med ozon 11.00 till 08.00.

efter ca 1 vecka har jag inte sett en ända prick på någon av mina Hepatus (gått 2 veckor nu).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tumme upp. Min vart av med pricken när putsarfiskar infördes i karet. Tror nog inte att putsaren i sig äter dessa parasiter. Jag tror mer på att blir någon trygghetsfaktor ium detta symbios?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...