Gå till innehåll

Led diy


tommy_g

Rekommenderade inlägg

Hallå kära nerd-vänner!

Jag är en söt nerd som funderar på salt. Men dock inte än. -gloria- Många här började med sötvattensakvarium och har blivit mer avancerade med tiden. Själv har jag ett 720 där jag kommer köra en del sydamerikanska ciklider/jordätare m.m. med kravlösa växter, nu ska jag bygga en ramp till akvariet. Jag vet att den här frågan egentligen inte hör hemma i detta forum, men har svårt att hitta bra svar annanstans, förhoppningsvis kanske någonting av detta kan användas till en saltbalja. Jag har letat/pluggat/rotat omkring på nätet överallt om LED-armaturer och insett att ett DIY-bygge passar mig, de flesta LED-byggena jag sett har dock varit till salt, vilket gör det svårt med just valet av dioder.

post-7454-14468928613662_thumb.jpg

Akvariet är 200 x 60 x 60 cm, 720 liter och kommer innehålla många BTN-moduler samt delar av BTN-bakgrunder.

LED-kompositionen består av ett varmare ljus längre fram i karet och kallare längre bak för att skapa en känsla av djup med hjälp av atmosfärsperspektiv. Syftet med hela setup:en är att skapa en dimmrad gryning/skymning/månljus. Exempel:

Kanal 1: 12.00 - 20.00 (Kallt dagsljus)

Kanal 2: 11.00 - 21.00 (Varm solnedgång)

Sedan månljus.

Dioderna kommer bli Cree och drivdonen är analogt dimmrade Mean Well ELN-60-48D (det mesta från RapidLED). Fläktar och allt är kopplat till en dim4 (LEDGroupBuy). Månljus i form av en mildare slinga eller några dioder kan drivas direkt från controllern utan drivdon.

Problemet är valet av dioder, växterna kommer inte vara extremt skitnödiga när det kommer till ljuskrav, utan det är mest det visuella för oss beskådare av akvariet som är intressant i detta fall (Jag vet att till salt hade man behövt dubbelt så mycket ljus och mer blått). Syftet med de gröna och turkosa dioderna är att plocka fram färgspektrat på blå/turkosa fiskar t.ex. jordätare. Är mixen av dioder bra? Hur får jag ett naturligt skimmer utan "disco". Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så hade jag haft Royal Blue istället för varm solnedgång, då den varma solnedgången kommer att ge lite av motsatt effekt i ditt kar. (Blått ljus böjs mer än rött)

Med så stort kar och dina ambitioner så kanske fler kanaler vore bra. Finns gott om trådar här där folk bygger här på guiden.

Lycka till.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du bygga för ett växtkar skall du definitivt ha med 660 och 620/630 nm i uppsättningen. Betydligt viktigare än exempelvis gröna LED. Det gröna området får du mycket av om du använder Cree:s dioder ändå. För tillväxten bör du ha med både RB och kortare våglängder också. Det korta blåa ljuset är kraftigt underskattat för växtkar IMO. Våglängderna kring 470-490 nm kan däremot behövas för det visuella. Mr Ewing här på guiden gjorde en växtbelysning som han blev väldigt nöjd med. Skicka ett PM till honom.

Ungefär den här kombinationen (möjligtvis lite mer vita dioder) skulle jag själv köra på till ett makroalgskar som har i princip samma krav som sötvattensväxter.

18W_plant_tank_spot_light_1.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker din setup ser bra ut i grunden, men jag har skrotat de gröna/cyan i min ramp numera och kompletterat med fler röda 660nm och lika många 16 000 K vita dioder. Jag upplever att de röda och blå dioderna ger mer skjuts i färgerna på fiskar än vad de gröna gör.

Det gjorde jag på Lasses inrådan faktiskt och jag blev väldigt nöjd med det. De gröna dioderna märktes inte av alls om jag ska vara ärlig.

Blå kommer du definitivt att behöva - det ger rätt mycket både när det gäller färgen och tillväxt.

Utan blått ljus så kommer vissa sorter av växter att växa underligt.

Jag tror inte heller att du kommer behöva neutral white - det räcker med varmvita och kallvita.

Kör du med Cree XM-L så skulle jag köra WW/CW i förhållande 60/40.

Jag kör alla olika dioder på egna kanaler så att jag har lite större kontroll över färgtempen - de röda tar lätt överhanden, men är också de som jag upplever ger mest boost åt tillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under här så ser anledningen varför du inte märker av det gröna och cyan

post-2331-14468928617568_thumb.jpg

Cyan har våglängdsområdet 500 - 520 nm och grönt 520-565 nm och diagrammet ovan visar att Cree XM-L har gott om de våglängderna redan. Kör man med några varmvita så får man mycket i området 620 - 660 nm också. Det är viktigt att du just försöker få dessa exakta våglängder. ex 660 nm och inte bara röd i allmänhet. i ditt fall skulle jag välja Philips Rebel ES 660nm Deep Red LED i stället för cree:s röda och låta de varmvita ta hand om 620/630 nm området

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du bygga för ett växtkar skall du definitivt ha med 660 och 620/630 nm i uppsättningen. Betydligt viktigare än exempelvis gröna LED. Det gröna området får du mycket av om du använder Cree:s dioder ändå. För tillväxten bör du ha med både RB och kortare våglängder också. Det korta blåa ljuset är kraftigt underskattat för växtkar IMO. Våglängderna kring 470-490 nm kan däremot behövas för det visuella. Mr Ewing här på guiden gjorde en växtbelysning som han blev väldigt nöjd med. Skicka ett PM till honom.

Ungefär den här kombinationen (möjligtvis lite mer vita dioder) skulle jag själv köra på till ett makroalgskar som har i princip samma krav som sötvattensväxter.

18W_plant_tank_spot_light_1.jpg

MVH Lasse

Kunde inte hålla mig från att beställa en sån lampa.

Ska bli spännande att se hur den presterar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för många värdefulla tips! Det är just färgkombinationen som jag tycker är svår. Gjorde en ny skiss på kombinationen (bry er inte om kompositionen av dioderna, de kommer absolut inte vara uppställda på det viset som bilden visar), vad tror ni om nedanstående val av lampor? Hur hade ni gjort?

post-7454-14468928658016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet som belysningen ska över är ju ändå två meter långt, jag tror han kommer behöva åtminstone 6 st röda dioder om man ska ha rött ljus över hela den belysta ytan. Jag hade även skaffat 6 st actinic(410-420 nm) dioder istället för två som jag satt tillsammans med de röda i par så att deras effekt blir lika fördelat.

Annars är jag med petnym, det behövs inte så många varmvita. Byt en del av de mot royal blue. Det ger bättre möjligheter till att få fram ett kallare ljus om man vill ha det. De varmvita ger väldigt mycket synligt ljus och är starka på det viset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen. Yes, som Mikoto säger, det är för ett sötvattensakvarium. Jag har kört växtakvarium med controllerstyrd CO2 ett tag, men detta blir alltså inte aktuellt i detta akvariet. Som jag beskrev i början så kommer jag köra kravlösa växter (när det handlar om ljus) som anubias, javaormbunkar och diverse cryptocoryner.

Slingorna kommer att kombineras så jag kan styra blå, kallvita, varmvita, varmvita+röda för sig för att anpassa ljuset. Samtidigt kommer dessa att styras av en dim4 för solnedgång och månljus. Jag vill alltså inte ha ett knallblått självlysande radioaktivt disco-akvarium.

Något som jag därmed nämnde i början på tråden var just atmosfärsperspektivet. Jag vet att många här gillar att prata teknik, inte så många är vana att prata om färg och form rent estetiskt. När man pratar om atmosfärsperspektiv i konsten så handlar det om att "kyla ned" själva bakgrunden i målningen. Ju kallare färger man använder desto längre bak upplevs dessa i tavlan. Man skapar alltså en upplevelse av djup med att använda kallare färger längre bak och varmare färger längre fram. Varför då kan man undra? Svaret till tekniknerden är att luften är vagt blåfärgad. När solen skiner igenom atmosfären så upplevs luften som blå för oss (Haven och sjöarna reflekterar atmosfären och upplevs också som blå). Nedan finns ett foto jag tog i alperna under en resa genom Europa. Om ni kollar på fotot så upplevs bergen som är längst bort väldigt blå, det här kan ni tänka på när ni tittar bort mot horisonten, allting färgas mer blått ju längre bort det är.

post-7454-14468928665848_thumb.jpg

Mitt akvarium är bara 60cm djupt, vilket kan upplevas som jäkligt platt. För att återskapa en känsla av djup tänker jag använda blåare/kallare ljus längre bak i akvariet. Inte för att det är realistiskt (karet är ju bara 60cm djupt), men för att skapa en känsla av djup. Danske aquascapern Jesper Taustrup har gjort det här; http://backtonature.se/sv/the-sanctuary/, finns många exempel på detta och det är egentligen inget nytt, men hur ser det ut med LED?

Så för att göra den här enormt långa frågan kort; kommer Royal Blue att göra bakgrunden disco-blå? Är det då bättre att använda t.ex. turkosa ledar längre bak? Tackar ödmjukast för all hjälp. :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ger vi råd för saltvatten. :)

Jag vet. Jag förklarade min situation i början. Jag hoppas innerligt att ni saltvattens-experter kan förlåta en stackars malplacé sötvattens-nerd som törstar efter kunskap. :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är ju synnerligen intressant för macro algs kar, speciellt för de akvarister som kör kallvatten som inte har några koraller med symbiotiska alger så jag tycker tråden är intressant även på det här forumet.

Jag gillar teorin bakom dina djup tankar, men jag tror inte på de... Än :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Mikoto i detta fall - alltså att ljusproblematik för sötvattensväxter i högsta grad passar in i ett saltvattenforum eftersom de flesta makroalger vi har lever under samma förutsättningar´som sötvattensväxter - så låt denna disk fortsätta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din senaste layout är bra, men jag misstänker att dina växter kommer att sträcka sig i höjden i bakkant av karet och krypa utmed marken i framkant.

Rött ljus får växterna att breda ut sig och blått ljus får dem att sträcka på sig.

Jag förstår din tanke, men jag tror att din setup kommer att ge lite skev fördelning av färgerna.

Det beror iofs lite på hur långt det blir mellan främre och bakre raden.

Kommer du att köra med linser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir intressant om du lyckas skapa djupkänsla med hjälp av ljussättningen. Det kan vara så att 60 cm är lite för litet avstånd för att kunna få den djupverkan du vill ha. Jag tror då att du skall jobba med rätt snäva linser när det gäller RB ( kanske så snävt som 30 grader) och möjligvis breda linser (eller inga linser alls för det röda) De vita bör nog också vara minst 90 grader. Risken är att de vita kommer att dominera för mycket eftersom våra ögon inte ser RB lika bra. Fågan är om du inte skall blanda in kring 470 - 480 nm för att kunna få en bättre djupverkan också - istället för RB. Dessa är inte lika bra för växter men vårt öga uppfattar dem många gånger starkare än vad vi uppfattar RB av samma wattstyrka

Jag försökte återskapa en solstråle i mitt RSM med hjälp av några Cree XM-L - använde 45 gradiga linser och fick det väldigt skarpt avgränsat. tyvärr omöjligt att fotografera eftersom jag har en herrans blandning av blått också - kameror är inte bra på det.

Verkligen intressant det här - fortsätt att rapportera om hur framförallt ljussättningen fungerar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Va?! Vad är det att inte tro på? Det ju ren fakta. -bok

Jag tror det kommer bli som Bygert fick det en gång när han hade två olika lysrör i karet, ett i fram och ett i bak. Det gjorde att fiskarna hade en färg när de simma i framdelen av karet och en annan när de simma i bak :-) Men det blir kul att se resultatet ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din senaste layout är bra, men jag misstänker att dina växter kommer att sträcka sig i höjden i bakkant av karet och krypa utmed marken i framkant.

Rött ljus får växterna att breda ut sig och blått ljus får dem att sträcka på sig.

Jag förstår din tanke, men jag tror att din setup kommer att ge lite skev fördelning av färgerna.

Det beror iofs lite på hur långt det blir mellan främre och bakre raden.

Kommer du att köra med linser?

Bra idé, tog nu med detta i den senaste skissen, försöker sprida rött/blått så bra det går. Jag kommer att testa med olika sorters linser.

Blir intressant om du lyckas skapa djupkänsla med hjälp av ljussättningen. Det kan vara så att 60 cm är lite för litet avstånd för att kunna få den djupverkan du vill ha. Jag tror då att du skall jobba med rätt snäva linser när det gäller RB ( kanske så snävt som 30 grader) och möjligvis breda linser (eller inga linser alls för det röda) De vita bör nog också vara minst 90 grader. Risken är att de vita kommer att dominera för mycket eftersom våra ögon inte ser RB lika bra. Fågan är om du inte skall blanda in kring 470 - 480 nm för att kunna få en bättre djupverkan också - istället för RB. Dessa är inte lika bra för växter men vårt öga uppfattar dem många gånger starkare än vad vi uppfattar RB av samma wattstyrka

Jag försökte återskapa en solstråle i mitt RSM med hjälp av några Cree XM-L - använde 45 gradiga linser och fick det väldigt skarpt avgränsat. tyvärr omöjligt att fotografera eftersom jag har en herrans blandning av blått också - kameror är inte bra på det.

Visste inte att det var så viktigt att köra med snäva linser. Jag hade från början tänkt att köra utan för att testa med några få, lika bra att skaffa till samtliga dioder. Tänker nog i sådana fall köra ett par cyan-LEDar istället för mer blått, gjorde en ny skiss nedan. Det där med solstrålarna låter fantastiskt intressant! Det är lite därför jag också väljer LED framför MH eller T5, det är hur ljuset faller i akvariet. Många har inte fattat att akvariet är en scen som man bör belysa därefter.

Jag tror det kommer bli som Bygert fick det en gång när han hade två olika lysrör i karet, ett i fram och ett i bak. Det gjorde att fiskarna hade en färg när de simma i framdelen av karet och en annan när de simma i bak :-) Men det blir kul att se resultatet ändå.

Det gör inte så mycket om fiskarna blir blåare ju längre bak de simmar i karet, bara det inte blir en allt för påtaglig effekt, men sånt kan man ju styra med dimmrar.

Nedan syns akvariet ovanifrån med någon form av armatur/heatsink 160 x 30 cm. Det bruna är bakgrundsmoduler och delar av bakgrunder. Slängde ut lamporna lite halvplanerat. Nu när jag ser ljusen lite mer utspridda över det riktiga måttet så känns det lite.... fattigt? Måste dock begränsa mig nu, har inte råd med fler drivdon + 13 LEDs till. Har blundat för kostnaden med heatsink/kylfläns som jag redan nu ser kommer överskrida budgeten, alternativet är någon form av hemmabyggd aluminiumprofil. Har ju en brolla som svetsar i aluminium, han kanske kan hitta lösningar?

Nu har jag fått så många värdefulla och bra tips ang. färgerna, men tycker det blev knivigare än någonsin. Får snart beställa och testa, men vill gärna att det blir bra från början. Påtal om beställning från Staterna, många nätbutiker är kinkiga mot att skicka grejer till Europa. Snackade med en norrman när jag var på jobb i Halden, han beställer delar till sitt radiostyrda helikopterbygge via Jetcarrier. Tydligen så får man tillgång till en postbox i USA, så kan man fylla den med grejer man beställer och sedan få det skickat till Sverige. De tar hand om all tull och alla avgifter, själv betalar man typ ett par hundralappar. Nån som har testat detta?

post-7454-14468928678532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de små effekter du använder så finns en mycket bra lösning som ger dig en del valfrihet också.

Bauhaus har fyrkantsrör av aluminium med måtten 25*50*2000 för ca 200 kr. Med dessa gör du så att du limmar eller skruvar dina LED på undersidan och gör några uttag för fläktar på ovansidan. så här har Laggeman gjort (men han använder 2 ihop), Jag har använt ett rör och 50 mm fläkt. Där har jag XM-L körda på ca 7 watt (en per 10 cm ungefär). Du kommer att ha 2 meter rör så du kanske behöver en kanalfläkt i stället. Se här och här. Gör du radvis så kan du sen bara flytta om rören - sprida ut dem, täta ihop dem osv.

På tal om linser - Jag tror alltså att det är viktigt om du vill ha fram effekten du önskar - men jag vet inte eftersom jag själv inte har provat :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de små effekter du använder så finns en mycket bra lösning som ger dig en del valfrihet också.

Bauhaus har fyrkantsrör av aluminium med måtten 25*50*2000 för ca 200 kr. Med dessa gör du så att du limmar eller skruvar dina LED på undersidan och gör några uttag för fläktar på ovansidan. så här har Laggeman gjort (men han använder 2 ihop), Jag har använt ett rör och 50 mm fläkt. Där har jag XM-L körda på ca 7 watt (en per 10 cm ungefär). Du kommer att ha 2 meter rör så du kanske behöver en kanalfläkt i stället. Se här och här. Gör du radvis så kan du sen bara flytta om rören - sprida ut dem, täta ihop dem osv.

På tal om linser - Jag tror alltså att det är viktigt om du vill ha fram effekten du önskar - men jag vet inte eftersom jag själv inte har provat :)

MVH Lasse

Mycket bra tips! Gillar Steve´s heatsink/fläkt för ändamålet.

Det är framför allt viktigt med linser beroende på karets höjd.

Över 40cm höjd så är det ett måste med linser, annars får du inte tillräckligt med PAR på botten.

Yep. :)

Är väldigt nära att beställa nu, har gjort flera "test-beställningar" utan att slutföra dem för att kolla vad frakten blev. Men kollade nu in det här Akvariet i Practical Fishkeppings forum. Han kör 16 LEDar till sitt 720-akvarium. Jag har planerat 65 st! Är det verkligen nödvändigt med så många? Känner att jag kan dra ned hela projektet med i allafall 1 slinga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...