Gå till innehåll

Olles 440 Liters


Olle

Rekommenderade inlägg

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Olle - tänk på att Harlequin-räkan (och andra räkor) blir kortlivade i det sällskapet!

Ja så är det naturligtvis. Men har läst och hört många som haft Tryckare som inte har rört vare sej räkor eller Coraller. Men det är en medveten

och lite korkad chansning man tar. Så jag får hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har aldrig varit med om en så personlig firre som Picasso tryckaren. Han följer efter hela tiden när man e framför burken och vill handmatas och Till och med klappas lite när man stoppar i händerna för å fixa lite i burken. Fast snart får man väll passa sej så han inte hugger mej. Hittills låter han räkorna putsa och är nära dom utan å käka upp dom. han har börjat visa lite väl stort intresse för min Harlequinräka men jag hoppas han låter den va. försöker hålla den hyffsat mätt hela tiden.

post-7239-14468931621787_thumb.jpg

post-7239-1446893162116_thumb.jpg

post-7239-14468931621368_thumb.jpg

post-7239-14468931621553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag vart så glad när jag kom hem och såg att min Bangai hade fullt med "ägg" i truten. Men sen har han tydligen käkat upp dom eller tappat dom. Men dom kanske inte fattar riktigt hur dom ska sköta dom när det är första gången dom får avkommer.Dom va ju skit små när jag köpte dom. Man får ju hoppas att det går bättre nästa gång. Men dom andra firrarna vart glada när han släppte dom

post-7239-14468931946232_thumb.jpg

post-7239-14468931945737_thumb.jpg

post-7239-14468931945976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e ju själva f*n att inte djuren kan hålla sams. Va så glad när jag fick tag i min Harlequin räka för att den skulle käka upp alla j***a små Sjöstjärnor som invaderar hela burken. Läste mycket innan jag skaffade den och alla sa att den tar dom små först sen när dom e slut kan dom ge sej på dom stora. Och då tänkte jag att då har jag tid på mej att flytta den stora när dom små börjar ta slut. Men så vart det tydligen inte. Känns lite surt ändå när den stackarn har vart med ända från början.

post-7239-14468931977509_thumb.jpg

post-7239-14468931976283_thumb.jpg

post-7239-1446893197653_thumb.jpg

post-7239-14468931976794_thumb.jpg

post-7239-14468931977055_thumb.jpg

post-7239-14468931977284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan höra NomNomNom ljudet från räkan ändå hit ;)

Är det försent att ta ut stackarn o ha han i sumpen eller andra sidan av havet/tanken?

Har ju ingen sump så där direkt. Har provat å lyfta bort den stackarn men ha jagar i fatt den ändå trots att det finns hur många små vita dj****r som helst kvar. Men nu e han tvungen

å käka dom små om han ska ha käk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan erbjuda han hotell hos mig om du vill, kommer säkert bra överens med de jag har här ett tag tills räkan har fått upp aptiten?

Eller så får du en ny av mig sen, har flera du får välja mellan, sådana på bild, o två olika varianter av ormsjöstjärnor, de är lite läskigare o snabbare än den på bilden:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Just nu verkar allt gå åt he***te. Har haft saltvatten drygt ett år nu och det har funkat overkligt bra tills i julas. Då började mina knappar dra i hop sej sen började alla andra koraller

dra i hop sej också. Sen fick jag tokutbrott av cyano och efter det kom håriga jä**a alger som växer som f*n. Har byt Ca.500 liter vatten i omgångar sedan nyårsdagen försökt skrubba och ta bort alger å cyano. Men ingenting hjälper. värdena e hyffsade Salt 1,025 Fosfat 0,08 Mg 1400 Kh 7,8 Ca 460. Har kört med Redslime remover hjälpte 2 dagar sedan kom det tillbaks. Firrarna mår hur bra som helst som tur är. Känns som det är lika bra att starta om allt och börja om från början. Jag kommer snart att sälja firrarna, ta ur stenen och köra den i syra och starta om med död sten och tillsatta bakterier. Har läst mycket om detta i jänkarnas forum och även sett en del här på guiden som verkar lyckats bra med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - alla har inte sagt att de små ryker först - de dyraste går alltid först ! :)

De e ju själva f*n att inte djuren kan hålla sams. Va så glad när jag fick tag i min Harlequin räka för att den skulle käka upp alla j***a små Sjöstjärnor som invaderar hela burken. Läste mycket innan jag skaffade den och alla sa att den tar dom små först sen när dom e slut kan dom ge sej på dom stora. Och då tänkte jag att då har jag tid på mej att flytta den stora när dom små börjar ta slut. Men så vart det tydligen inte. Känns lite surt ändå när den stackarn har vart med ända från början.

[ATTACH=CONFIG]108135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108136[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108139[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108140[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu verkar allt gå åt he***te. Har haft saltvatten drygt ett år nu och det har funkat overkligt bra tills i julas. Då började mina knappar dra i hop sej sen började alla andra koraller

dra i hop sej också. Sen fick jag tokutbrott av cyano och efter det kom håriga jä**a alger som växer som f*n. Har byt Ca.500 liter vatten i omgångar sedan nyårsdagen försökt skrubba och ta bort alger å cyano. Men ingenting hjälper. värdena e hyffsade Salt 1,025 Fosfat 0,08 Mg 1400 Kh 7,8 Ca 460. Har kört med Redslime remover hjälpte 2 dagar sedan kom det tillbaks. Firrarna mår hur bra som helst som tur är. Känns som det är lika bra att starta om allt och börja om från början. Jag kommer snart att sälja firrarna, ta ur stenen och köra den i syra och starta om med död sten och tillsatta bakterier. Har läst mycket om detta i jänkarnas forum och även sett en del här på guiden som verkar lyckats bra med det.

Ouch, så illa?

Känns så drastiskt att göra det du tänker göra....

Ta en sväng förbi Leffe o Fredrik en dag och förklara läget, finns säkert någon bättre lösning tror jag... Eller hoppas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch, så illa?

Känns så drastiskt att göra det du tänker göra....

Ta en sväng förbi Leffe o Fredrik en dag och förklara läget, finns säkert någon bättre lösning tror jag... Eller hoppas...

Nja de ser rätt kört ut. All Ls. e helt täckta av cyano + alger. Sanden e mer röd och grön än vit. Ska försöka hitta någon billig burk man kan ha djuren i tills man startat om det.

Men det kommer ta ett tag innan man kan stoppa tillbaks dom när det är omstartat så jag får se hur jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med osmos ?

Har du bytt så mycket vatten å det bara blir värre så verkar det ju nästan som att du tillsätter näring istället för att ta bort den.

Ja jag har osmos med ny bytta filter och fyllt på nytt silikat media. Precis vad jag tänkte också ju mer vatten jag bytte desto värre vart det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har osmos med ny bytta filter och fyllt på nytt silikat media. Precis vad jag tänkte också ju mer vatten jag bytte desto värre vart det.

Sicket skit..jag känner igen mig kan jag säga..bytte vatten som en tokig skaffade osmos tillomed..men icke...dock fick jag bort de gröna håralgerna och fick sten fri genom att peta runt lite på dom ett tag med en pinne...sanden är mitt stora problem med cyano...har inte fått tummen ur ännu men den ska bort...får typ håva ur den för suger jag får jag vattenbrist snabbt...håralgerna inbillar jag mig att kacliumhydroxid tog kål på? (kalkvatten vid dunstning)...har försökt det mesta med cyanon...matar väldig lite mäter inte nitrat...kanske man snart får krypa till korset med 50/11:e metoden?..Jag pers. tror att avsaknaden av ett rejält biologiskt filter är roten till det onda i mitt kar.Låt bara inte cyanon få härja fritt utan stör den mekaniskt varje dag...det krävs en dåres tålamod till det men tror det är sunt för hälsan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...