Gå till innehåll

Osmosfråga, stänga "kranen"?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har installerat min Picobello 190 idag, men jag får ut typ 8 liter på 6 timmar. Kör bara kallt vatten (KALLT), då jag antar att det är det bästa ur renlighetssynpunkt.

Såg i en tidigare tråd att man kan stänga kranen för slaskvattnet för att öka produktionen? Stämmer detta? Ingen risk för för högt tryck i memranet osv?

Så här ser min ut: http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zpsf7539930.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall stänga till kranen för slaskvatten så att du får ut ungefär 3 gånger mer slaskvatten änd RO vatten per tidsenhet. Resultatet är också beroende på ditt vattentryck. skall vara mer än 3 bar och helst upp mot 7 bar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja minst 3 bar vill dom ha och kallvatten sänker produktionen med. Osmoser är specade och testade med rumstempererat vatten, ju kallare desto långsammare produktion.

Det är ingen risk att det blir för högt tryck i den om du stryper kranen lite.

Undrar om inte den kranen ska vara helt stängd normalt, på bilden ser det ut som det är en "flush" kran. Dvs en spolkan, typ backspolning?

Finns säkert någon som har bättre koll på den osmosen, jag har en lite annan modell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man kör ljummet så är det ju en viss del varmvatten...

Min RO har ingen kran, det kommer ca3,5 ggr mer slaskvatten, flödar runt 130 l/dygn mot 190 som specat (vilket väl är maxkapacitet - kag bor på 5e våningen och huset ligger rätt höglänt, så ledningstrycket lär påverkas av det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:( jag har samma problem får ut ca 20 liter på 14timmar men har ingen kran att stänga av slaskvattnet. har en picobello 190l/dygn bor också 8 våningar upp något tips?

Skaffa en med boosterpump om du har dåligt tryck i ledningarna. Förstår inte hur ni orkar vänta på vattnet så länge... Jag har köpt en som ger mig 10 liter vatten på ca 9-10 minuter... Det är ungefär så länge jag orkar vänta... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att stänga kranen: Är det fråga om en kran för att spola så skall den ju vara stängd helt i normal drift. Finns det däremot en kran eller snarare strypventil på slaskvattenutloppet så går det åt h-e om man drar igen helt eller för mycket. Osmosen fungerar grovt beskrivet som en sil, renvattnet går igenom silen och skräpet man inte vill ha spolas ut med slaskvattnet. Stänger man slaskvattnet helt så blir silen igensatt så man efterhand får mycket mindre vatten i stället. I värsta fall leder blockeringen till att "silen" går sönder och släpper igenom orent vatten och då får man ju i o f s bra flöde men kunde lika gärna struntat i hela saken.

Det skall rinna i två slangar från osmosen om det är rätt och det skall komma åtminstone dubbelt så mycket i slasken som det kommer i renvatten. Har man väldigt bra vatten in så kan man ju dra igen slasken mer än om man har tveksamt vatten in men stänger man helt så är det bara en tidsfråga innan det går galet på ett eller annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort en beställning på en tryckpump från Tyskland men jag har verkligen ingen aning om vad som är kontonummer, ordernummer osv

Make payable to: Aqualight GmbH,

Kto: 15900236,

BLZ: 26551540,

Kreissparkasse Bersenbrück,

IBAN: DE06265515400015900236,

SWIFT: NOLADE21BEB

Send to:

AQUALIGHT GmbH

Am Basterpohl 6

D- 49565 Bramsche

(Germany)

Tel.0049-5468-939446

Vet inte vad som är vad :/ hjälp sökes, sorry om jag tog över tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JoWa: Tar inte aqualight kort?

Om du ska betala med banköverföring till utlandet behöver man BIC/iban-nummer.

Iban har du där, borde vara det som heter swift.

BLZ tror jag är typ clearingnummer. När jag för över pengar utomlands använder jag bara BIC och IBAN, men det är till privatpersoner.

Här kan du läsa lite mer om det. http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=214552

Annars går du till ditt bankkontor och ber dem hjälpa dig.

Men som sagt, jag tycker alla dagar i veckan visa/mastercard är smidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...