Gå till innehåll

Osmosfråga, stänga "kranen"?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Hej,

Drar liv i den här tråden med en kanske dum fråga, men men...

Hur ser kranen ut till slaskvattnet? Har just skaffat ett beg picobello (190l/dygn) med silikatfilter och jag har ingen kran vad jag kan se.

Vattnet från slasken rinner, men det renade vattnet närmast droppar! Fick ihop ca 11l på 3h.

Är det normalt? Visste att det går långsamt, men sååå långsamt och så mycket "spill" hade jag inte räknat med. Kan man strypa flödet på slasken på något sätt om man nu inte har en kran till den?

Tacksam för hjälp!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket osmosvatten du får ut beror på trycket i vattenkranen har du 4 bars tryck så borde du kunna få ut runt 140/150 l osmosvatten/dygn med din osmos. När filtren mättas sjunker ju givetvis kapaciteten och även då om trycket i kranen är dåligt. För och veta i vilket skick osmosen befinner sig är en tds mätare en bra hjälp alternativt att färgomslaget sker med en kh test vid första droppen om allt är ok. Spillvattnet uppgår säkert till 2/3, alltså stora mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Filtren är ok. Nya sedan sep 13, så det borde inte påverka flödet. Kan köpa att det är normal produktion av vatten efter mina omständigheter med tryck, temp o dyl. Dock tycker jag att det är betydligt mer slaskvattnet än ni beskriver. Snarare 4/5.

Kan jag koppla på en kran, kan man köpa dem löst? Eller strypa på något annat sätt? Eller ska jag hålla mina klåparfingrar borta och låta det vara? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den vara. Slaskvattnet har två funktioner. Den ena är att se till så att koncentrationen av lösta ämnen i vattnet inte blir för hög och därmed ökar lösta ämnen ut. Den andra är att det kommer lite slam och liknande genom filtren före själva osmosen. Den åker till viss del ut med slaskvattnet.

En sänkning av vattenledningstrycket från 5 till 4 bar minskar slaskvatten mängden med knappt 10% men osmosvattnet med kanske ungefär 30%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...