salta wille Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Vem eller vad skitar ner så förgrymmat?Matar bara med knappt 1 cm³ fryst artemia per dag.Invånare = i 80 liter1st liten clownfisk1st Parasema Hemicyaena1st gulorangebenad eremitkräfta1st sjöborre (Mespilia globulus ?)1st Lysmata amboinensis putsarräkaen massa borstmaskar (Eurythoe sp. 01)ett antal sk "levande stenar" som ser ut som döda koralskelett.Suger upp skiten varje gång vid delvattensbyte 1 gång per 1-2veckoroch så är det lika mycket igen på nån vecka.Misstänker sjöborren som gnager på "levande stenen"[h=2][/h]
alexochingencarina Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Är det en kub du menar att du matar med dagligen så tycker jag att det låter mycket på två fiska. Sen undrar jag lite över cirkulationen i karet. Har man dålig cirkulation så samlas det massa skit på botten.
robertmosen Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Jag har också en Mespilia globulus. Den äter kalkalger och skiter ut resterna som ett fint pulver, man kan se små flagor i resterna.
salta wille Postat 14 mars 2013 Författare Postat 14 mars 2013 Knappt 1 cm³ är alltså mindre än en "kub" och det är inte bara de två fiskarna som äter utan även eremitkräftan käkar nåt och putsarräkan äter mest, några artemia hamnar i munnen på de två bubbelanemonerna.Men frågan är ju varför det blir så mycket skit? I sötvattenskar blir det ju inte sådan skit fastän jag matar nästan 5-8 ggr så mycket
akutmottagning Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 min sjöborre skitade ner som sören så gjorde av med min "mestadels för den välte saker iofs" men efter den såldes så försvan mycket av skiten som ofta la sig lite här och där
salta wille Postat 15 mars 2013 Författare Postat 15 mars 2013 Det blir ju inte mindre skit om cirkulationen blir kraftigare?Skummare tar väl inte bort sådana partiklar?
Laggeman Postat 15 mars 2013 Postat 15 mars 2013 Det ligger ofta större partiklar i mitt avfall iaf, så jag tror nog att din skummare tar en del större partiklar också.
Rekommenderade inlägg